ПРВИ ДЕО - Пречишћени текст

Други део - Основни текст

Трећи део - Измене и допуне

Закон о инвестиционим фондовима

Закон је објављен у "Службеном гласнику РС", бр. 46/2006 и 51/2009.

I. ОСНОВНЕ ОДРЕДБЕ

Предмет уређивања

Члан 1.

Овим законом уређује се:

1) организовање и управљање отвореним инвестиционим фондовима (у даљем тексту: отворени фонд);

2) оснивање и управљање затвореним инвестиционим фондовима (у даљем тексту: затворени фонд);

3) оснивање и управљање приватним инвестиционим фондовима (у даљем тексту: приватни фонд);

4) оснивање, делатност и пословање друштва за управљање инвестиционим фондовима (у даљем тексту: друштво за управљање);

5) послови и дужности кастоди банке, у смислу овог закона;

6) надлежност Комисије за хартије од вредности (у даљем тексту: Комисија);

7) друга питања од значаја за област инвестиционих фондова.

Значење појединих појмова

Члан 2.

Поједини појмови, у смислу овог закона, имају следећа значења:

1) друштво за управљање инвестиционим фондовима - привредно друштво које организује, оснива и управља инвестиционим фондовима, у складу са законом;

2) инвестициони фонд - институција колективног инвестирања у оквиру које се прикупљају и улажу новчана средства у различите врсте имовине са циљем остварења прихода и смањења ризика улагања;

3) кастоди банка - банка која води рачун инвестиционог фонда и обавља друге кастоди услуге за рачун инвестиционог фонда, а у погледу средстава инвестиционог фонда поступа само по налозима друштва за управљање који су у складу са законом и проспектом инвестиционог фонда;

4) члан, односно акционар инвестиционог фонда - физичко или правно лице на чије име су регистроване инвестиционе јединице, односно акције инвестиционог фонда;

5) инвестициона јединица - сразмерни обрачунски удео у укупној нето имовини инвестиционог фонда;

6) квалификовано учешће - поседује лице које је посредно или непосредно ималац акција, односно других права на основу којих стиче више од 10% учешћа у капиталу или гласачких права другог лица;

7) проспект - основни документ инвестиционог фонда који потенцијалним инвеститорима пружа потпуне и јасне информације за доношење одлуке о улагању;

8) повезана лица - правна лица која су међусобно повезана управљањем, капиталом или на други начин, ради постизања заједничких пословних циљева, тако да пословање или резултати пословања једног лица могу битно утицати на пословање, односно резултате пословања другог лица. Повезаним лицима, у смислу овог закона, сматрају се и лица која су међусобно повезана:

- као чланови породице,

- тако да једно лице, односно лица која се сматрају повезаним лицима, у складу са овим чланом, заједно, посредно или непосредно, учествују у другом лицу,

- тако да у оба лица учешће има исто лице, односно лица која се сматрају повезаним лицима у складу са овим чланом,

- на начин прописан за повезана лица законом којим се уређује правни положај привредних друштава,

- као чланови управе или надзорног одбора и чланови породице тих лица;

9) чланови породице, у смислу овог закона, јесу:

- супружници, односно лица која живе у ванбрачној заједници,

- потомци и преци у правој линији неограничено,

- сродници до трећег степена сродства, у побочној линији, укључујући и сродство по тазбини,

- усвојилац и усвојеници и потомци усвојеника,

- старалац и штићеници и потомци штићеника.
+ Правна мишљења

Забрана употребе појма "инвестициони фонд"

Члан 3.

Правно лице и предузетник не могу користити појам "инвестициони фонд" нити појам изведен из тог појма у свом пословном имену или називу, односно називу свог производа или услуге, осим ако те појмове користе на основу одредаба овог закона.
+ Правна мишљења

II. ДРУШТВО ЗА УПРАВЉАЊЕ

Правна форма

Члан 4.

Друштво за управљање оснива се искључиво као затворено акционарско друштво.

На друштва за управљање примењују се одредбе закона којим се уређују привредна друштва, осим ако овим законом није друкчије одређено.

Делатност друштва за управљање

Члан 5.

Друштво за управљање:

1) организује и управља отвореним фондом;

2) оснива и управља затвореним фондом;

3) управља приватним фондом.

Друштво за управљање не може обављати другу делатност осим делатности наведених у ставу 1. овог члана.

Друштво за управљање управља инвестиционим фондом доношењем инвестиционих одлука и вршењем административних и маркетиншких послова и активности.

Друштво за управљање може поверити обављање административних и маркетиншких послова и активности другим лицима, при чему се одговорност друштва за управљање не искључује.

Друштво за управљање може да организује, оснива и управља са више инвестиционих фондова.

Друштво за управљање је дужно да се у свом пословању придржава одредаба закона којим се уређује тржиште хартија од вредности, правила сигурног и доброг пословања, коришћења и саопштавања привилегованих информација.

Право гласа на основу акција које чине имовину инвестиционог фонда остварује друштво за управљање које управља инвестиционим фондом.

Ограничење пословања

Члан 6.

Друштво за управљање не може непосредно или преко повезаних лица имати учешће у капиталу и управљању другим правним лицима, осим уколико је то прописано овим законом.

Друштво за управљање може непосредно или преко повезаних лица да стиче инвестиционе јединице, односно акције инвестиционог фонда којим управља, и то највише до 20% нето вредности имовине фонда.
+ Види:
чл. 1. и 23. Закона - 51/2009-22.

+ Правна мишљења

Висина основног капитала

Члан 7.

Новчани део основног капитала друштва за управљање приликом оснивања износи најмање 200.000 (двестахиљада) евра у динарској противвредности по средњем курсу Народне банке Србије на дан уплате.

Новчани део основног капитала уплаћује се на привремени рачун код банке у целости пре уписа друштва за управљање у регистар привредних субјеката.

Друштво за управљање дужно је да у свом пословању обезбеди да новчани део основног капитала друштва увек буде у висини која није мања од динарске противвредности 200.000 (двестахиљада) евра.

У току пословања друштва за управљање новчани део основног капитала се може држати и у хартијама од вредности са роком доспећа до једне године чији је издавалац Република Србија (у даљем тексту: Република) или Народна банка Србије.

Организациона и техничка оспособљеност

Члан 8.

Друштво за управљање је дужно да ангажује најмање једног портфолио менаџера запосленог на неодређено време.

Управа друштва за управљање доноси одлуке и друге правне акте којима се дефинише инвестициона политика и инвестициони циљ инвестиционог фонда, а портфолио менаџер спроводи наведену политику, односно циљ, доноси одговарајуће одлуке о појединачним улагањима и за свој рад одговара управи друштва.

Друштво за управљање је дужно да испуни минималне услове организационе, кадровске и техничке оспособљености, које прописује Комисија.

На издавање и одузимање дозволе за обављање послова портфолио менаџера сходно се примењују одредбе закона којим се уређује тржиште хартија од вредности.
+ Види:
чл. 2. и 23. Закона - 51/2009-22.

+ Правна мишљења

Употреба пословног имена

Члан 9.

У пословном имену друштва за управљање морају бити садржане речи "друштво за управљање инвестиционим фондом".

Правно лице које није добило дозволу за рад друштва за управљање, не може користити у правном промету назив "друштво за управљање инвестиционим фондом" или други сличан назив.

Захтев за издавање дозволе за рад

Члан 10.

Лице које намерава да оснује друштво за управљање дужно је да поднесе Комисији захтев за издавање дозволе за рад друштва за управљање (у даљем тексту: дозвола за рад).

Домаћа и страна физичка и правна лица могу основати друштво за управљање. Једно домаће и страно физичко и правно лице и са њим повезана лица не може имати квалификовано учешће у више од једног друштва за управљање.

Домаће правно лице са већинским државним, односно друштвеним капиталом или друго са њим повезано лице, не може бити оснивач друштва за управљање.

Изузетно од става 3. овог члана, банке и друштва за осигурање са већинским државним, односно друштвеним капиталом могу бити оснивачи друштва за управљање.

Лица из става 1. овог члана која, приликом оснивања или у току пословања друштва за управљање, стичу квалификовано учешће морају испуњавати услове из члана 11. став 1. тачка 4) овог закона.

Комисија доноси решење о издавању дозволе за рад и води Регистар друштава за управљање.

Уз захтев за издавање дозволе за рад подноси се:

1) оснивачки акт друштва за управљање;

2) доказ о уплати основног капитала на привремени рачун код банке;

3) доказ о пореклу оснивачког капитала;

4) правила пословања друштва за управљање;

5) организациони дијаграм друштва за управљање;

6) списак акционара по презимену, имену и адреси, односно извод из регистра привредних субјеката за правна лица - акционаре друштва за управљање, односно оверени превод извода из регистра за страна правна лица;

7) доказ о организационој и техничкој оспособљености;

8) списак лица која ће обављати послове портфолио менаџера и овлашћеног интерног ревизора, са доказима о стручним квалификацијама, као и списак предложених чланова управе.

Када су оснивачи друштва за управљање банке, друштва за осигурање, друге финансијске институције, односно лица контролисана од њих, поред документације из става 7. овог члана подносилац захтева дужан је да Комисији достави и извештај о бонитету издат од стране домаћег, односно страног органа надлежног за контролу пословања банака, друштава за осигурање и других финансијских институција.
+ Правна мишљења

Издавање дозволе за рад

Члан 11.

Комисија издаје дозволу за рад када утврди ваљаност захтева из члана 10. овог закона и када процени да:

1) је порекло основног капитала јасно и несумњиво на основу приложених доказа;

2) су докази из члана 10. став 7. овог закона уверљиви;

3) структура повезаних лица није таква да онемогућава ефикасно вршење надзора над пословањем;

4) се на основу добијених информација може закључити да су лица која поседују квалификовано учешће подобна и поуздана.

Комисија доноси решење о издавању дозволе за рад у року од 30 дана од дана подношења захтева, пошто утврди да су испуњени услови утврђени овим законом и да ће бити обезбеђена адекватна заштита интереса чланова, односно акционара инвестиционог фонда.

Када у друштву за управљање ново лице намерава да стекне квалификовано учешће дужно је да претходно обавести Комисију која врши процену из става 1. овог члана и даје сагласност.

Лице које стекне квалификовано учешће супротно одредбама овог закона, односно без сагласности Комисије, губи право гласа по основу тако стечених акција.

Ближе услове за одређивање критеријума подобности и поузданости лица која стичу квалификовано учешће, односно чланова управе и директора друштва за управљање, утврђује Комисија.
+ Види:
чл. 3. Закона - 51/2009-22.

Управа друштва за управљање

Члан 12.

На органе друштва за управљање сходно се примењују одредбе закона којим се уређују привредна друштва, уколико овим законом није друкчије одређено.

За директора и члана управе друштва за управљање може бити изабрано лице које није правноснажно осуђивано за кривична дела против радних односа, привреде, имовине, правосуђа, јавног реда и правног саобраћаја, службене дужности, мита и корупције, као ни за кривична дела и привредне преступе утврђене законима којима се уређује тржиште хартија од вредности, приватизација, делатност осигурања, банака и других финансијских организација.

Директор и члан управе друштва за управљање не може бити лице које је:

1) члан управе или запослени другог друштва за управљање;

2) члан управе или запослени кастоди банке са којом је друштво за управљање закључило уговор;

3) функционер, постављено, односно именовано лице или државни службеник;

4) повезано лице са лицима из тач. 1) и 2) овог става.

Директор и чланови управе друштва за управљање морају имати високу школску спрему, с тим да директор и најмање једна половина чланова управе морају имати најмање три године радног искуства стеченог у обављању послова у вези са хартијама од вредности у земљи или иностранству на пословима:

1) у брокерско-дилерском друштву;

2) на берзи хартија од вредности, односно финансијских деривата;

3) у банци;

4) у друштву за управљање инвестиционим или добровољним пензијским фондовима;

5) у друштву за осигурање;

6) у централној банци или другом државном органу или организацији;

7) у правном лицу које послове у вези са хартијама од вредности обавља за рачун државе као поверене послове.
+ Правна мишљења

Давање сагласности на избор члана управе друштва за управљање

Члан 13.

Комисија даје сагласност на избор предложених чланова управе и директора друштва за управљање.

Комисија доноси решење о давању сагласности на избор предложених чланова управе и директора друштва за управљање на основу доказа да су испуњени услови утврђени у члану 12. овог закона и када процени да су предложени чланови управе и директор подобни и поуздани.

Када одлучује о давању сагласности из става 1. овог члана, Комисија може, уколико је то неопходно, затражити од предложених чланова управе и директора да лично дођу на интервју.

Комисија доноси решење о давању сагласности на избор члана управе и директора друштва за управљање истовремено са решењем о издавању дозволе за рад друштва за управљање.

Повлачење сагласности на избор члана управе друштва за управљање

Члан 14.

Комисија повлачи сагласност за избор директора, односно члана управе друштва за управљање када утврди да је:

1) одлука донета на основу неистинитих и нетачних података;

2) у међувремену престао да испуњава услове из члана 12. овог закона;

3) извршио тежу повреду одредаба овог закона, правила пословног морала, савесног пословања и правила о управљању ризиком или на други начин теже угрозио интересе чланова, односно акционара инвестиционог фонда којим управља то друштво за управљање;

4) правноснажним решењем оглашен пословно неспособним.

Од дана достављања решења којим му је повучена сагласност, директор, односно члан управе не може вршити било какву функцију у друштву за управљање.

Управа друштва за управљање је дужна да, најкасније у року од петнаест дана од дана достављања решења из става 2. овог члана, предложи нове чланове управе, односно директора.
+ Правна мишљења

Пословна тајна

Члан 15.

Директор и чланови управе друштва за управљање, запослена лица друштва за управљање и повезана лица тог друштва дужна су да чувају као пословну тајну и не могу давати информације о:

1) инвестиционом фонду или друштву за управљање тим фондом које би могле створити погрешну представу о пословању друштва, односно инвестиционог фонда;

2) будућим активностима и пословним плановима друштва за управљање, осим у случајевима предвиђеним законом;

3) стању и промету на рачунима инвестиционог фонда и његових чланова;

4) другим подацима који су од значаја за пословање инвестиционог фонда, а које су сазнали у обављању послова друштва за управљање.

Изузетно од става 1. овог члана, подаци се могу саопштавати и стављати на увид трећим лицима само приликом надзора законитости пословања, на основу налога суда, надлежног органа, или на основу закона.

Општи акти друштва за управљање

Члан 16.

Општи акти друштва за управљање су оснивачки акт, правила пословања и други општи акти.

Правила пословања

Члан 17.

Правилима пословања друштва за управљање уређују се:

1) послови које обавља друштво за управљање, услови и начин њиховог обављања;

2) међусобни односи друштва за управљање и чланова, односно акционара инвестиционог фонда;

3) начин и услови под којима чланови управе и запослени у друштву за управљање могу улагати своја средства у инвестиционе фондове којима управља друштво за управљање;

4) административне и рачуноводствене процедуре;

5) контролне и сигурносне мере за обраду података и њихово чување;

6) систем интерне контроле;

7) процедуре за спречавање конфликта интереса и мере којима се спречава да друштво за управљање користи имовину инвестиционог фонда за сопствени рачун;

8) мере за спречавање злоупотребе привилегованих информација;

9) друга питања од значаја за пословање друштва за управљање.

Ближу садржину правила пословања уређује Комисија.

Измена општих аката

Члан 18.

Друштво за управљање је дужно да обавештава све чланове, односно акционаре инвестиционог фонда о изменама правила пословања и других општих аката, најкасније 15 дана пре почетка њихове примене.

Комисија доноси решење о давању сагласности на измене правила пословања и других општих аката када утврди да нису у супротности са законом или интересима чланова, односно акционара инвестиционог фонда, а најкасније у року од 15 дана од дана пријема захтева.
+ Види:
чл. 4. Закона - 51/2009-22.

Упис делатности у регистар

Члан 19.

Друштво за управљање је дужно да, у року од 30 дана од дана пријема решења о издавању дозволе за рад и решења о давању сагласности на одлуку о избору директора и чланова управе друштва за управљање, поднесе регистрациону пријаву у складу са законом којим се уређује регистрација привредних субјеката.

Друштво за управљање је дужно да, у року од осам дана од дана пријема решења о упису у регистар привредних субјеката, достави Комисији извод из уписа у регистар.

Промена пословног имена и седишта

Члан 20.

Друштво за управљање је дужно да пре подношења пријаве за упис промењеног пословног имена и седишта у регистар привредних субјеката обавести Комисију о промени коју врши.

Вођење пословних књига и састављање финансијских извештаја

Члан 21.

Вођење пословних књига и састављање финансијских извештаја друштва за управљање и инвестиционог фонда врши се у складу са законом којим се уређује рачуноводство и ревизија и подзаконским актима Комисије.

Друштво за управљање је дужно да, у пословним књигама и финансијским извештајима, одвојено приказује податке за сваки отворени фонд којим управља.

Друштво за управљање је дужно да, одвојено од својих, води пословне књиге и саставља финансијске извештаје за инвестициони фонд којим управља.

Друштво за управљање је дужно да обезбеди екстерну ревизију финансијских извештаја.

Друштво за управљање је дужно да чува документацију и податке забележене на електронским медијима који се односе на чланове, односно акционаре инвестиционог фонда, у складу са законом којим се уређују рачуноводство и ревизија.

Комисија уређује садржину података у извештају о екстерној ревизији, контном оквиру и финансијским извештајима друштва за управљање и инвестиционог фонда.

Извештавање Комисије

 

Члан 22.

Друштво за управљање је дужно да Комисији доставља:

1) годишње финансијске извештаје за друштво и за инвестиционе фондове којим оно управља, са извештајем екстерног ревизора до 31. марта текуће године за претходну годину;

2) полугодишње финансијске извештаје за друштво и за инвестиционе фондове којим управља, са извештајем екстерног ревизора до 31. августа текуће године за првих шест месеци те године;

3) кварталне извештаје за сваки инвестициони фонд посебно до десетог дана у месецу за претходни квартал који садрже податке о:

(1) хартијама од вредности које чине имовину инвестиционог фонда којима се трговало, према врсти хартија од вредности и издаваоцима,

(2) непокретностима које чине имовину инвестиционог фонда којима се трговало, према врсти и месту где се оне налазе,

(3) стању новчаних депозита који чине имовину инвестиционог фонда, према финансијским организацијама где се депозити налазе,

(4) датумима трансакција средстава која чине имовину инвестиционог фонда и ценама по којима су трансакције извршене,

(5) брокерским накнадама, накнадама кастоди банке и другим трошковима у вези са трансакцијама,

(6) вредности имовине инвестиционог фонда, броју инвестиционих јединица и њиховој појединачној вредности са стањем на дан последњег радног дана у кварталу за који се извештај доставља, односно броју уписаних акција.

Комисија може прописати обавезу достављања других извештаја и рокове за њихово достављање.

III. ИНВЕСТИЦИОНИ ФОНДОВИ

1. Заједничке одредбе

Назив и пословно име инвестиционог фонда

Члан 23.

Отворени фонд има назив. Затворени и приватни фонд имају пословно име. Назив и пословно име не могу бити у супротности са одабраним инвестиционим циљем инвестиционог фонда.

Назив отвореног фонда садржи ознаку "отворени инвестициони фонд" или скраћеницу "о.и.ф." или "оиф".

Пословно име затвореног фонда садржи ознаку "затворени инвестициони фонд" или скраћеницу "з.и.ф." или "зиф".

Пословно име приватног фонда садржи ознаку "приватни инвестициони фонд" или скраћеницу "п.и.ф." или "пиф".

Улагање у инвестиционе фондове

Члан 24.

Домаћа и страна правна и физичка лица могу улагати у инвестиционе фондове, у складу са одредбама овог закона.

Дозвола за инвестициони фонд

Члан 25.

Друштво за управљање које намерава да организује отворени, односно оснује затворени фонд, дужно је да поднесе Комисији захтев за издавање дозволе за организовање отвореног, односно оснивање затвореног фонда.

Комисија доноси решење по захтеву из става 1. овог члана у року од 30 дана од дана подношења захтева.

Уз захтев за издавање дозволе из става 1. овог члана подноси се:

1) нацрт проспекта и скраћеног проспекта инвестиционог фонда;

2) нацрт оснивачког акта затвореног фонда;

3) нацрт уговора са кастоди банком;

4) списак лица која ће обављати послове портфолио менаџера инвестиционог фонда који се организује, односно оснива;

5) нацрт уговора о управљању затвореним фондом.

Комисија може захтевати другу документацију и обавештења од значаја за рад инвестиционог фонда.

Ако Комисија утврди да је захтев из става 1. овог члана непотпун или неправилан, оставља накнадни рок за допуну или отклањање неправилности.

Када Комисија одлучује о захтеву за издавање дозволе за рад друштва за управљање, истовремено одлучује и о захтеву из става 1. овог члана, уколико су поднети истовремено.

Дозвола за инвестициони фонд не може се издати без позитивно решеног захтева за издавање дозволе за рад друштва за управљање.

Приликом издавања дозволе за организовање отвореног фонда и дозволе за оснивање затвореног фонда Комисија даје сагласност на садржај проспекта и скраћеног проспекта.

Инвестициони фонд се може основати на одређено или неодређено време.
+ Види:
чл. 5. Закона - 51/2009-22.

Члан 26.

Комисија издаје дозволу из члана 25. овог закона када, узимајући у обзир предложене инвестиционе циљеве, величину и друге битне карактеристике инвестиционог фонда, процени:

1) да висина основног капитала друштва за управљање омогућава одрживо управљање инвестиционим фондом;

2) да портфолио менаџери који ће управљати инвестиционим фондом поседују дозволу издату у складу са законом којим се уређује тржиште хартија од вредности;

3) да ће на адекватан начин бити заштићени интереси чланова, односно акционара инвестиционог фонда.

Организовање (оснивање) инвестиционог фонда

Члан 27.

Инвестициони фонд сматра се организованим, односно основаним даном уписа у Регистар инвестиционих фондова.

Комисија издаје извод о упису у Регистар инвестиционих фондова када се испуне следећи услови:

1) Комисија изда дозволу за организовање отвореног, односно дозволу за оснивање затвореног фонда;

2) друштво за управљање закључи уговор са кастоди банком;

3) друштво за управљање поднесе доказ о сакупљеним средствима у минималном износу из члана 42. став 3, односно члана 61. став 2. овог закона на рачуну код кастоди банке, као и доказ о поштовању ограничења стицања инвестиционих јединица из члана 46. став 3. овог закона;

4) орган, односно организација надлежна за вођење привредних регистара изда извод из регистра за затворени фонд.
+ Види:
чл. 6. Закона - 51/2009-22.

2. Имовина инвестиционог фонда

Инвестициони циљ и инвестициона политика

Члан 28.

У складу са одабраним инвестиционим циљем инвестициони фондови могу бити:

1) фонд раста вредности имовине;

2) фонд прихода;

3) балансирани фонд;

4) фонд очувања вредности имовине.

Ближе услове за категоризацију инвестиционих фондова из става 1. овог члана уређује Комисија.

Инвестициона политика инвестиционог фонда садржи:

1) начин спровођења инвестиционог циља из става 1. овог члана;

2) највећи и најмањи део средстава инвестиционог фонда који се може улагати у поједине хартије од вредности и некретнине;

3) највећи део средстава који се може држати на новчаном рачуну инвестиционог фонда;

4) начин измене инвестиционе политике.

Улагање имовине инвестиционог фонда

Члан 29.

Имовина инвестиционог фонда може се улагати у:

1) дужничке хартије од вредности које издаје Народна банка Србије, у складу са законом којим се уређује организација и надлежност Народне банке Србије;

2) дужничке хартије од вредности које издају Република, јединице територијалне аутономије и локалне самоуправе у Републици и друга правна лица уз гаранцију Републике, у складу са законом којим се уређује јавни дуг;

3) хартије од вредности које издају међународне финансијске институције;

4) дужничке хартије од вредности које издају државе чланице ЕУ, ОЕЦД-а, односно суседне државе, којима се тргује на организованим тржиштима у тим земљама;

5) хипотекарне обвезнице које се издају на територији Републике;

6) хартије од вредности које издају правна лица са седиштем у Републици, којима се тргује на организованом тржишту у Републици;

7) хартије од вредности које издају страна правна лица, којима се тргује на организованом тржишту у Републици;

8) хартије од вредности које издају правна лица са седиштем у државама чланицама ЕУ, ОЕЦД-а, односно суседним државама, којима се тргује на организованим тржиштима у тим земљама;

9) депозитне потврде које издају овлашћене банке са седиштем у Републици или у државама чланицама ЕУ, односно ОЕЦД-а на основу депонованих хартија од вредности из тач. 3), 4) и 8) овог става;

10) новчане депозите у банкама са седиштем у Републици основаним у складу са законом којим се уређује пословање банака и других финансијских организација;

11) новчане депозите у банкама у државама чланицама ЕУ, односно ОЕЦД-а;

12) финансијске деривате којима се тргује на организованом тржишту у Републици;

13) финансијске деривате којима се тргује на организованом тржишту у државама чланицама ЕУ, односно ОЕЦД-а;

14) акције затворених фондова са седиштем у Републици;

15) акције инвестиционих фондова са седиштем у државама чланицама ЕУ, односно ОЕЦД-а, уколико се њиховим акцијама тргује на организованом тржишту;

15а) инвестиционе јединице отворених инвестиционих фондова;

16) акције акционарских друштава регистрованих у Републици којима се не тргује на организованом тржишту;

17) уделе друштава са ограниченом одговорношћу регистрованих у Републици;

18) непокретности које се налазе на територији Републике.

Комисија може прописати додатне критеријуме за улагање имовине инвестиционог фонда у хартије од вредности у иностранству.

Улагање у финансијске деривате дозвољено је искључиво ради смањења инвестиционог ризика и само уколико инвестициони фонд има довољно имовине да намири обавезе које из финансијског деривата могу проистећи.

Основ уговора о финансијском деривату могу бити:

1) хартије од вредности из става 1. тач. 1) до 8) овог члана;

2) берзански индекси формирани од хартија од вредности из става 1. тач. 1) до 8) овог члана на берзи са седиштем у Републици или у државама чланицама ЕУ, односно ОЕЦД-а;

3) стране валуте и валутни курсеви;

4) каматне стопе.
+ Види:
чл. 7. и 23. Закона - 51/2009-22.

Ограничење улагања имовине инвестиционог фонда

Члан 30.

На улагања имовине из члана 29. овог закона, примењују се следећа ограничења:

1) до 10% имовине инвестиционог фонда може се улагати у хартије од вредности, односно финансијске деривате једног издаваоца или укупно у хартије од вредности, односно финансијске деривате два или више издавалаца који су повезана лица;

2) до 20% имовине инвестиционог фонда може се улагати у новчане депозите у једној банци или укупно у новчане депозите у две или више банака које су повезана лица;

2а) до 20% имовине инвестиционог фонда може се улагати у уделе једног друштва са ограниченом одговорношћу, односно два или више друштава са ограниченом одговорношћу која су повезана лица;

2б) до 20% имовине инвестиционог фонда може се улагати у инвестиционе јединице отворених инвестиционих фондова којима не управља исто друштво за управљање;

3) имовина инвестиционог фонда не може се улагати у покретне ствари.

У једну врсту хартија од вредности које издаје Република, Народна банка Србије, односно друго правно лице уз гаранцију Републике, може се улагати до 35% имовине инвестиционог фонда.

Имовина инвестиционих фондова се може улагати у иностранству у складу са прописима који уређују девизно пословање.
+ Види:
чл. 8. и 23. Закона - 51/2009-22.

Члан 31.

Имовина инвестиционог фонда не може се улагати у хартије од вредности и друге финансијске инструменте које издаје:

1) друштво за управљање;

2) банка која обавља кастоди услуге за инвестициони фонд;

3) брокерско-дилерско друштво, односно овлашћена банка која за друштво за управљање обавља послове посредовања у трговању хартијама од вредности;

4) акционар друштва за управљање;

5) повезано лице са лицима из тач. 1) до 4) овог члана.

Члан 32.

Ограничења улагања могу бити прекорачена у првих шест месеци од оснивања инвестиционог фонда.

Имовина инвестиционог фонда мора се улагати у складу са ограничењима улагања предвиђених овим законом и проспектом инвестиционог фонда.

У случају одступања од ограничења улагања из овог закона и проспекта инвестиционог фонда, а услед наступања околности које друштво за управљање није могло предвидети, односно на које није могло утицати, друштво за управљање је дужно да одмах обавести Комисију и да у року од три месеца од дана одступања, усклади структуру имовине инвестиционог фонда са ограничењима улагања.

Комисија може продужити рок из става 3. овог члана у случајевима поремећаја на тржишту, односно у другим околностима, а на основу критеријума прописаних актом Комисије.

У случајевима одступања од ограничења улагања ван случаја предвиђеног одредбама овог члана, Комисија, по сазнању таквих чињеница, одмах предузима мере надзора у складу са овим законом.
+ Види:
чл. 9. и 23. Закона - 51/2009-22.

Ограничење располагања имовином инвестиционог фонда

Члан 33.

Имовина инвестиционог фонда се држи одвојено од имовине друштва за управљање и имовине кастоди банке.

Имовина инвестиционог фонда не може бити предмет залоге, не може се укључити у ликвидациону или стечајну масу друштва за управљање нити кастоди банке нити може бити предмет принудне наплате у циљу намиривања потраживања према друштву за управљање, инвестиционом фонду и кастоди банци.

Друштво за управљање и са њим повезана лица не могу закључивати уговоре са инвестиционим фондом којим управља то друштво, осим уколико је то прописано одредбама овог закона или акта Комисије.
+ Види:
чл. 10. Закона - 51/2009-22.

Утврђивање нето вредности имовине инвестиционог фонда

Члан 34.

Вредност имовине инвестиционог фонда чини збир вредности хартија од вредности из портфолија фонда, некретнина у власништву фонда, депозита новчаних средстава фонда код банака и друге имовине.

Вредност имовине инвестиционог фонда се обрачунава према тржишној вредности.

Нето вредност имовине инвестиционог фонда представља вредност имовине умањену за износ обавеза.

Нето вредност имовине инвестиционог фонда обрачунава друштво за управљање и доставља га кастоди банци код које се води рачун инвестиционог фонда.

Кастоди банка врши контролу и потврђивање обрачунате нето вредности имовине инвестиционог фонда.

Начин и учесталост обрачунавања тржишне вредности за поједине категорије имовине и обрачунавања нето вредности имовине инвестиционог фонда прописује Комисија, у складу са међународно признатим стандардима.

Утврђивање приноса инвестиционог фонда

Члан 35.

Друштво за управљање је дужно да објављује принос инвестиционог фонда два пута годишње, закључно на дан 30. јуна, односно 31. децембра текуће године.

Принос се израчунава за последњих 12 месеци до дана објављивања, односно кумулативно за период од пет година и од почетка пословања.

Принос се израчунава као нето принос, односно након одбитка накнада и трошкова.

Изузетно од става 1. овог члана, принос од улагања током целе прве године пословања се не објављује.

Принос се објављује у најмање једном дневном листу који се дистрибуира на целој територији Републике са тиражом од најмање 100.000 примерака, као и на интернет страници друштва за управљање или инвестиционог фонда.

Комисија прописује начин израчунавања приноса инвестиционог фонда, укључујући начела заокруживања вредности.

3. Оглашавање инвестиционог фонда

Проспект инвестиционог фонда

Члан 36.

Инвестициони фонд има проспект и скраћени проспект.

Скраћени проспект се искључиво користи ради оглашавања инвестиционог фонда и мора одговарати садржини проспекта.

Проспект мора садржати све информације на основу којих потенцијални инвеститори могу стећи јасну представу о инвестиционом фонду и донети најповољнију одлуку о улагању.

Приликом приступања инвестиционом фонду, лице које приступа потписује изјаву којом потврђује да у потпуности разуме проспект, као и врсте и начин наплаћивања накнада.
+ Правна мишљења

Садржина проспекта

Члан 37.

Проспект инвестиционог фонда садржи:

1) податке о инвестиционом фонду;

2) податке о друштву за управљање;

3) пословно име и седиште кастоди банке;

4) податке о накнадама и трошковима који падају на терет инвестиционог фонда;

5) датум издавања проспекта.

Подаци о инвестиционом фонду су:

1) назив инвестиционог фонда;

2) врста инвестиционог фонда;

3) датум организовања, односно оснивања инвестиционог фонда и рок на који се организује, односно оснива, уколико се организује, односно оснива на одређено време;

4) време и место где се може извршити увид у финансијске извештаје инвестиционог фонда;

5) порески третман инвестиционог фонда, односно чланова и акционара инвестиционог фонда - пореске стопе и основице и начин њиховог обрачунавања;

6) опис одабраног инвестиционог циља, инвестициона политика и главни ризици у вези са њом, односно категорија затвореног фонда;

7) критеријуми за образовање и диверсификацију портфолија хартија од вредности;

8) тренутна структура имовине инвестиционог фонда, и то:

(1) процентуално учешће хартија од вредности према врсти хартија од вредности, називу и седишту издаваоца и називу и седишту организованог тржишта на коме се тргује тим хартијама, када такве хартије од вредности чине више од 5% укупне вредности имовине инвестиционог фонда,

(2) процентуално учешће новчаних депозита према називу и седишту банке код које су депонована новчана средства, када депозити у тој банци чине више од 5% укупне вредности имовине инвестиционог фонда,

(3) процентуално учешће непокретности према врсти и месту где се непокретност налази;

9) нето принос инвестиционог фонда у складу са чланом 35. овог закона;

10) подаци о висини накнада и трошкова:

(1) накнаде за управљање друштву за управљање за претходну годину, изражену као проценат вредности имовине инвестиционог фонда,

(2) износ трошкова куповине и продаје хартија од вредности, трошкова кастоди банке и екстерне ревизије на терет имовине инвестиционог фонда за претходну годину, изражену као проценат вредности имовине инвестиционог фонда,

(3) показатељ укупних трошкова који се израчунава тако што се укупан износ накнаде за управљање и трошкова на терет имовине инвестиционог фонда подели са вредношћу имовине инвестиционог фонда;

11) време и место где се инвестиционе јединице могу куповати и откупљивати и начин обрачуна цене приликом откупа, односно број и начин уписа акција затвореног фонда;

12) време и начин расподеле прихода, односно добити, уколико се расподељују;

13) време и место где се објављују подаци о вредности инвестиционих јединица и начин обрачуна, односно нето вредност имовине по акцији затвореног фонда и њена тржишна цена;

14) начин обавештавања чланова, односно акционара инвестиционог фонда о променама инвестиционе политике;

15) начин обавештавања чланова инвестиционог фонда о променама правилника о тарифи;

16) основи за распуштање инвестиционог фонда и појединости о распуштању, нарочито у вези са правима чланова, односно акционара инвестиционог фонда.

Подаци о друштву за управљање су:

1) пословно име, седиште и регистрациони број друштва за управљање;

2) име и овлашћења директора и чланова управе друштва за управљање;

3) имена и адресе акционара који поседују квалификовано учешће;

4) висина основног капитала друштва за управљање;

5) списак и врста свих инвестиционих фондова, уколико друштво за управљање управља са више инвестиционих фондова;

6) пословно име и седиште предузећа за ревизију које врши екстерну ревизију финансијских извештаја друштва за управљање и инвестиционог фонда;

7) време и место где се може извршити увид у опште акте и финансијске извештаје друштва за управљање.

Ближу садржину и стандардизовани формат проспекта и скраћеног проспекта, као и текста којим се инвеститори упозоравају о главним ризицима улагања прописује Комисија.
+ Види:
чл. 11. Закона - 51/2009-22.

Члан 38.

Текст проспекта и скраћеног проспекта не сме садржати нетачне податке, односно податке који могу створити погрешну представу у погледу вредности имовине инвестиционог фонда, вредности инвестиционих јединица и других чињеница везаних за пословање инвестиционог фонда.

За штету проузроковану прикупљањем средстава на основу проспекта и скраћеног проспекта који садржи податке из става 1. овог члана одговара друштво за управљање које управља инвестиционим фондом.

За штету проузроковану прикупљањем средстава на основу проспекта и скраћеног проспекта који садржи податке из става 1. овог члана солидарно одговарају и друга лица која су учествовала у припреми проспекта и скраћеног проспекта ако су знала, односно због природе посла који обављају, морала знати да подаци садрже недостатке.

Члан 39.

Када наступе значајније промене услед којих подаци у проспекту и скраћеном проспекту не одговарају стварном стању, друштво за управљање је дужно да, у року од три дана од дана настанка таквих околности, достави Комисији, ради давања одобрења, измењени проспект инвестиционог фонда.

Комисија доноси решење у року од 15 дана о одобрењу проспекта и скраћеног проспекта када утврди да су испуњени услови утврђени законом и да проспект пружа јасне информације о ризицима у вези са улагањем имовине инвестиционог фонда.

Маркетинг

Члан 40.

Ради позивања на приступање инвестиционом фонду, искључиво друштво за управљање може јавно оглашавати инвестициони фонд којим управља, путем објављивања огласа, јавних позива и рекламних материјала или на други начин.

Текст огласа, односно позива не сме садржати нетачне информације, односно информације које могу створити погрешну представу о условима улагања и пословању инвестиционог фонда.

Оглашавање упоређивањем је дозвољено само уколико је конкретно, објективно, истинито и потпуно.

При упоређивању са осталим инвестиционим фондовима, друштво за управљање мора да пружи јасну слику о инвестиционом фонду који оглашава и осталим инвестиционим фондовима.

Комисија захтева повлачење огласа уколико сматра да садржи нетачне информације, односно информације које могу створити погрешну представу у смислу става 2. овог члана.

Комисија ближе уређује оглашавање инвестиционих фондова и стандардизован текст приликом оглашавања.

Посредници

Члан 41.

Друштво за управљање може непосредно или преко посредника пружати продајне услуге.

Продајним услугама сматра се пружање информација о модалитетима и начину улагања у инвестициони фонд, подела проспекта и посредовање при куповини, односно продаји инвестиционих јединица.

Посредници могу бити банке и брокерско-дилерска друштва, као и остала лица у складу са актом Комисије.

За поступке и штету коју приликом пружања продајних услуга причине посредници, поред њих одговара и друштво за управљање.
+ Види:
чл. 12. Закона - 51/2009-22.

4. Отворени инвестициони фонд

Појам

Члан 42.

Отворени фонд функционише на принципу прикупљања новчаних средстава путем издавања инвестиционих јединица и откупа инвестиционих јединица на захтев члана фонда.

Отворени фонд нема својство правног лица.

Минимална новчана средства за отпочињање пословања отвореног фонда не могу бити мања од 200.000 (двестахиљада) евра у динарској противвредности по средњем курсу Народне банке Србије на дан уплате и морају се уплатити на рачун код кастоди банке у року од три месеца од дана упућивања јавног позива за куповину инвестиционих јединица.

У случају да се не прикупе новчана средства у износу и у року из става 3. овог члана, кастоди банка је дужна да у року од осам дана изврши повраћај прикупљених средства.

Имовина отвореног фонда је у својини чланова фонда.

Ограничење улагања имовине отвореног фонда

Члан 43.

Имовина отвореног фонда може се улагати искључиво у имовину из члана 29. став 1. тач. 1) до 15а) овог закона.

Отворени фонд не може стицати више од 20% власничког учешћа, односно акција са правом гласа једног издаваоца.

Имовином отвореног фонда не могу се заузимати кратке позиције.
+ Види:
чл. 13. и 23. Закона - 51/2009-22.

Правилник о тарифи

Члан 44.

Друштво за управљање доноси правилник о тарифи за сваки отворени фонд посебно и наплаћује накнаде у складу са њим.

Друштво за управљање може наплаћивати накнаду за куповину и накнаду за откуп инвестиционих јединица од чланова отвореног фонда.

Накнада за откуп инвестиционих јединица износи највише 1% вредности инвестиционих јединица које се откупљују.

Из имовине отвореног фонда могу се наплаћивати:

1) накнада друштву за управљање за управљање имовином фонда;

2) трошкови куповине и продаје хартија од вредности;

3) трошкови кастоди банке;

4) трошкови екстерне ревизије.

Накнада из става 4. тачка 1) овог члана обрачунава се дневно, а наплаћује месечно.

Остале трошкове сноси друштво за управљање.

Комисија може детаљније уредити врсте накнада, њихове максималне износе, извештавање о накнадама, као и поступке за спречавање манипулације накнадама, трошковима и тржишним ценама.
+ Правна мишљења

Инвестициона јединица

Члан 45.

Утврђивање нето вредности имовине отвореног фонда по инвестиционој јединици се врши сваког радног дана и објављује у најмање једном дневном листу који се дистрибуира на целој територији Републике са тиражом од најмање 100.000 примерака, као и интернет страници друштва за управљање или отвореног фонда.

Стицалац инвестиционе јединице има следећа права:

1) право на сразмерни део прихода;

2) право на откуп;

3) право на сразмерни део имовине отвореног фонда у случају распуштања;

4) друга права, у складу са овим законом.

Инвестиционе јединице отвореног фонда дају иста права члановима фонда.

Инвестиционе јединице се не могу слободно преносити, осим по основу наслеђивања и уговора о поклону.

Друштво за управљање води регистар инвестиционих јединица и евидентира сваку куповину и откуп инвестиционих јединица.

Стицање инвестиционих јединица

Члан 46.

Стицање инвестиционих јединица може се вршити искључиво куповином у новцу.

Цена инвестиционе јединице састоји се од нето вредности имовине отвореног фонда по инвестиционој јединици на дан уплате, увећане за накнаду за куповину уколико је друштво за управљање наплаћује у складу са правилником о тарифи.

Приликом стицања инвестиционих јединица члан отвореног фонда не може стећи више од 20% нето вредности имовине отвореног фонда.

Приликом стицања инвестиционих јединица друштво за управљање издаје потврду члану отвореног фонда.
+ Види:
чл. 14. и 23. Закона - 51/2009-22.

Откуп инвестиционих јединица

Члан 47.

Отворени фонд је дужан да откупи инвестиционе јединице на начин предвиђен проспектом, а најкасније у року од пет радних дана од дана подношења захтева члана фонда за откуп инвестиционих јединица.

Откупна цена инвестиционе јединице састоји се од нето вредности имовине отвореног фонда по инвестиционој јединици на дан подношења захтева из става 1. овог члана, умањене за накнаду за откуп уколико је друштво за управљање наплаћује у складу са правилником о тарифи.
+ Види:
чл. 15. и 23. Закона - 51/2009-22.

Привремено обустављање откупа инвестиционих јединица

Члан 48.

Друштво за управљање може наложити кастоди банци да привремено обустави куповину и откуп инвестиционих јединица отвореног фонда ради заштите интереса чланова фонда када услед ванредних околности дође до немогућности израчунавања нето вредности имовине фонда, односно када захтеви за откуп инвестиционих јединица у једном дану износе више од 10% вредности имовине фонда.

Кастоди банка обуставља куповину и откуп инвестиционих јединица и о томе одмах обавештава Комисију.

Комисија може захтевати од друштва за управљање да достави документацију и информације неопходне за процену оправданости одлуке о обустављању.

Уколико процени да обустављање куповине и откупа инвестиционих јединица отвореног фонда угрожава интересе чланова фонда, Комисија налаже кастоди банци престанак привремене обуставе куповине и откупа инвестиционих јединица и о томе обавештава друштво за управљање.

Комисија ближе уређује услове и поступак за обуставу куповине и откупа инвестиционих јединица.

Задуживање

Члан 49.

Друштво за управљање може, искључиво ради одржавања потребног нивоа ликвидности отвореног фонда, у своје име а за рачун отвореног фонда, вршити задуживање са роком отплате до 360 дана, и то закључивањем:

1) уговора о кредиту;

2) репо уговора са другим инвестиционим фондовима и банкама, чији предмет могу бити и акције.

Укупно задуживање из става 1. овог члана може износити највише до 20% вредности имовине фонда.

Узимање кредита из иностранства за рачун инвестиционог фонда врши се у складу са законом којим се уређују кредитни послови са иностранством.
+ Види:
чл. 16. и 23. Закона - 51/2009-22.

Пренос права управљања отвореним инвестиционим фондом

Члан 50.

Друштво за управљање уговором у писаној форми може пренети право управљања отвореним фондом на друго друштво за управљање, уз претходну сагласност Комисије.

Друштво за управљање коме је пренето право управљања преузима сва права и обавезе које има друштво за управљање које врши пренос.

Два месеца пре преноса права из става 1. овог члана друштво за управљање обавештава чланове фонда.

Спајање отворених инвестиционих фондова

Члан 51.

Спајање отворених фондова се може вршити спајањем уз припајање и спајањем уз организовање.

Спајањем уз припајање један отворени фонд престаје да постоји без распуштања преносећи другом отвореном фонду целу своју имовину и обавезе у замену за издавање инвестиционих јединица члановима отвореног фонда престалог спајањем од стране отвореног фонда којем се припаја.

Спајањем уз организовање два или више отворених фондова престају да постоје без распуштања преносећи целу своју имовину и обавезе на нови отворени фонд у замену за издавање инвестиционих јединица члановима престалих отворених фондова од стране новог отвореног фонда.

Комисија даје сагласност за спајање отворених фондова.

Два месеца пре спајања друштво за управљање обавештава чланове отвореног фонда.

Комисија ближе уређује поступак спајања отворених фондова.

Извештавање чланова фонда

Члан 52.

Друштво за управљање води евиденцију за сваког члана отвореног фонда о броју инвестиционих јединица у његовом власништву.

Друштво за управљање доставља сваком члану отвореног фонда заједно са извештајима из члана 22. став 1. тач. 1) и 2) овог закона обавештење које садржи:

1) број инвестиционих јединица у власништву члана и њихову појединачну вредност;

2) укупне износе накнада са датумима наплаћивања у периоду за који се подноси извештај.

Друштво за управљање је дужно да, на захтев члана отвореног фонда, достави обавештење из става 2. овог члана, у року од осам дана од дана подношења захтева.

Расподела прихода

Члан 53.

Отворени фонд остварује приходе од камата, дивиденди и остварених капиталних добитака.

Друштво за управљање мора назначити у проспекту отвореног фонда начин расподеле прихода.

Расподела прихода може се вршити само у готовом новцу.

Услови за распуштање отвореног инвестиционог фонда

Члан 54.

Чланови отвореног фонда немају право да захтевају распуштање фонда.

Отворени фонд се распушта одузимањем дозволе за рад друштву за управљање, уколико се у року од три месеца не изабере ново друштво за управљање.

Отворени фонд се распушта и истеком рока када је фонд организован на одређено време.

Наплата накнада и других трошкова у вези са распуштањем фонда и откупом инвестиционих јединица врши се на терет друштва за управљање када се фонд распушта услед одузимања дозволе за рад друштву за управљање, а кад то није могуће - на терет отвореног фонда.

Наплата накнада и других трошкова из става 3. овог члана врши се на терет отвореног фонда уколико се фонд распушта због истека рока када је основан на одређено време.

Одузимање дозволе за рад друштву за управљање

Члан 55.

Друштво за управљање престаје да управља отвореним фондом ако Комисија решењем одузме дозволу за рад том друштву.

У случају из става 1. овог члана, кастоди банка са којом друштво за управљање има закључен уговор, до избора новог друштва за управљање а најдуже три месеца, обавља само неодложне послове у вези са управљањем отвореним фондом.

Под неодложним пословима из става 2. овог члана подразумевају се послови који треба да се обаве да не би наступила штета за отворени фонд. Кастоди банка после одузимања дозволе за рад друштву за управљање, а до избора новог друштва за управљање одмах престаје са продајом и откупом инвестиционих јединица и о томе одмах обавештава чланове фонда.

Приликом одузимања дозволе за рад друштву за управљање, Комисија одмах расписује јавни позив за избор новог друштва за управљање и доноси одлуку о избору у року од два месеца.

У случају неуспелог јавног позива из става 4. овог члана Комисија доноси одлуку о распуштању отвореног фонда.

Комисија уређује ближе услове за избор најбоље понуде из става 4. овог члана.

Распуштање отвореног фонда у случају одузимања дозволе за рад друштву за управљање

Члан 56.

Кастоди банка после пријема одлуке о распуштању отвореног фонда обавештава о томе јавност и чланове фонда објављивањем огласа у најмање једном дневном листу који се дистрибуира на целој територији Републике са тиражом од најмање 100.000 примерака, као и на својој интернет страници, уновчава имовину фонда и врши исплате члановима фонда најкасније у року од шест месеци од доношења одлуке о распуштању фонда.

Кастоди банка уновчава имовину отвореног фонда у најбољем интересу чланова фонда.

Кастоди банка подноси Комисији извештај о распуштању отвореног фонда на основу кога Комисија врши брисање фонда из Регистра инвестиционих фондова.

Кастоди банка најмање пет година од распуштања отвореног фонда чува пословне књиге и документацију отвореног фонда, у складу са прописима којима се уређује архивска грађа.

Комисија ближе уређује поступак распуштања отвореног фонда.

Истек рока када је отворени фонд основан на одређено време

Члан 57.

Када је отворени фонд основан на одређено време, истеком рока на који је фонд основан друштво за управљање спроводи распуштање, уновчавањем имовине и исплатом члановима фонда, у складу са проспектом фонда.

Друштво за управљање, у року од шест месеци од дана када отворени фонд престаје са радом, подноси Комисији извештај о распуштању фонда.

5. Затворени инвестициони фонд

Члан 58.

Затворени фонд је правно лице организовано као отворено акционарско друштво.

Затворени фонд прикупља новчана средства продајом акција путем јавне понуде.

Друштво за управљање оснива и управља затвореним фондом.

Друштво за управљање има право на подмирење трошкова оснивања из имовине затвореног фонда до износа 2% вредности основног капитала при оснивању затвореног фонда.

На затворене фондове примењују се одредбе закона којим се уређује тржиште хартија од вредности и одредбе закона којим се уређују привредна друштва, ако овим законом није друкчије одређено.

Утврђивање нето вредности имовине затвореног фонда по акцији врши се најмање једанпут месечно и објављује у најмање једном дневном листу који се дистрибуира на целој територији Републике са тиражом од најмање 100.000 примерака, као и на интернет страници друштва за управљање или затвореног фонда.

Затворени фонд не може бити циљно друштво у смислу закона којим се уређује преузимање акционарских друштава.
+ Види:
чл. 17. Закона - 51/2009-22.

+ Правна мишљења

Ограничење улагања имовине затвореног инвестиционог фонда

Члан 59.

Имовина затвореног фонда може се улагати у имовину прописану чланом 29. став 1. овог закона.

Затворени фонд не може стицати више од 20% власничког учешћа, односно акција са правом гласа једног издаваоца, односно два или више издаваоца који су повезана лица.

Изузетно, став 2. овог члана не односи се на улагања у имовину из члана 29. став 1. тач. 16) и 17) овог закона.

Комисија утврђује категоризацију затворених фондова, као и ближе услове пословања за поједине категорије затворених фондова.

Члан 60.

Улагања у непокретности могу бити улагања у земљиште, зграде (пословне, стамбене, стамбено-пословне, економске и др.) и посебне делове зграда (станови, пословне просторије и др.), који су уписани у јавним књигама о евиденцији непокретности и правима на њима, чији пренос својине није ограничен и на којима није засновано право залоге, право плодоуживања, право употребе, право становања или право стварног терета.

У једну непокретност може се уложити највише до 20% имовине затвореног фонда.

Имовина затвореног фонда која се састоји од непокретности уписује се у књиге из става 1. овог члана као својина фонда, уз навођење назива друштва за управљање и евидентира се у кастоди банци.

Вредност непокретности у које се улаже имовина затвореног фонда обавезно процењује овлашћени процењивач. Непокретности морају бити осигуране од свих ризика.

Акционари затвореног фонда немају право прече куповине при продаји непокретности.

Затворени фонд се може задуживати без ограничења, с тим што се задуживање у иностранству врши у складу са законом којим се уређују кредитни послови са иностранством.

Комисија ближе уређује начин и учесталост процене имовине из члана 29. став 1. тач. 16), 17) и 18) овог закона.

Основни капитал затвореног инвестиционог фонда

Члан 61.

Основни капитал затвореног фонда може бити само у новцу.

Основни капитал затвореног фонда не може бити мањи од 200.000 (двестахиљада) евра у динарској противвредности по средњем курсу Народне банке Србије на дан уплате.

Основни капитал затвореног фонда уплаћује се у целости на рачун код кастоди банке, пре уписа тог фонда у Регистар инвестиционих фондова.

Органи затвореног инвестиционог фонда

Члан 62.

Органи затвореног фонда су скупштина и надзорни одбор.

Управљање затвореним фондом врши друштво за управљање.

Скупштина

Члан 63.

На сазивање, одржавање и доношење одлука скупштине акционара затвореног фонда сходно се примењују одредбе закона којим се уређују привредна друштва.

Овлашћења управног одбора у вези са сазивањем и одржавањем скупштине акционара обавља друштво за управљање.

Скупштина затвореног фонда доноси одлуку о закључењу и раскиду уговора о управљању у складу са овим законом, одобрава расподелу добити, нову емисију акција и бира чланове надзорног одбора фонда.

Надзорни одбор затвореног инвестиционог фонда

Члан 64.

Надзорни одбор затвореног фонда надгледа спровођење обавеза друштва за управљање у погледу остварења инвестиционих циљева, инвестиционе политике, као и поштовање ограничења улагања. У вршењу своје функције, чланови надзорног одбора могу вршити преглед пословних књига и документације и захтевати појашњења од друштва за управљање.

У случају да се открију пропусти у спровођењу инвестиционе политике, као и у поштовању ограничења улагања, надзорни одбор затвореног фонда захтева од друштва за управљање да одмах отклони пропусте и о томе обавештава Комисију и акционаре фонда.

Надзорни одбор затвореног фонда доноси одлуку о избору и закључује уговор са предузећем за ревизију.

Надзорни одбор затвореног фонда може сазвати скупштину акционара затвореног фонда одлуком донетом двотрећинском већином свих чланова.

Члан надзорног одбора затвореног фонда не може бити запослено лице или лице које је члан управе друштва за управљање, кастоди банке, као ни лица која су чланови два или више органа других правних лица или са њима повезаним лицима.

Надзорни одбор затвореног фонда доноси пословник о раду којим се уређује начин рада, као и друга питања од значаја за рад надзорног одбора фонда.

Акције затвореног инвестиционог фонда

Члан 65.

Акције затвореног фонда гласе на име, недељиве су и неограничено преносиве.

Друштво за управљање је дужно да уврсти акције затвореног фонда на организовано тржиште, у складу са законом којим се уређује тржиште хартија од вредности, у року од 30 дана од дана уписа у Регистар инвестиционих фондова.

Затворени фонд је дужан да сваку наредну емисију акција јавно нуди.

Затворени фонд може стицати сопствене акције само уз претходну сагласност Комисије и ако о томе достави обавештење јавности у писаној форми објављено најмање 15 дана унапред у једном дневном листу који се дистрибуира на целој територији Републике са тиражом од најмање 100.000 примерака, као и на интернет страници друштва за управљање или затвореног фонда.

Комисија прописује поступак и услове под којима затворени фонд може стицати сопствене акције и даје сагласност из става 4. овог члана у року од 15 дана од дана пријема захтева.

Упис акција затвореног инвестиционог фонда

Члан 66.

Јавни позив за упис акција затвореног фонда не може се упутити пре издавања дозволе за оснивање тог фонда.

Јавни позив за упис акција затвореног фонда врши се у складу са одредбама закона којим се уређује тржиште хартија од вредности.

Уз документацију која се подноси Комисији за одобрење дистрибуције акција подноси се и проспект затвореног фонда.

Упис и уплата акција врши се код кастоди банке.

У случају неуспешне емисије акција примењују се одредбе закона којим се уређују привредна друштва.

Уговор о управљању

Члан 67.

Друштво за управљање управља затвореним фондом на основу уговора о управљању.

Уговор о управљању у име затвореног фонда закључује надзорни одбор фонда.

Уговор о управљању обавезно садржи:

1) обавезе друштва за управљање;

2) врсте, износ и начин обрачуна накнада за обављене услуге;

3) врсте трошкова који ће се наплаћивати из имовине фонда, укључујући и административне трошкове за пословање органа затвореног фонда;

4) одредбе да ли и под којим условима друштво за управљање поверава обављање административних и маркетиншких послова и активности другим лицима;

5) основе за раскид уговора, као и права и обавезе друштва за управљање и затвореног фонда у случају раскида уговора;

6) дужину отказног рока у случају раскида уговора.
+ Правна мишљења

Споразумни раскид уговора о управљању

Члан 68.

Затворени фонд и друштво за управљање могу споразумно раскинути уговор о управљању затвореним фондом.

Споразумни раскид уговора из става 1. овог члана производи правно дејство од дана када Комисија одобри уговор о управљању са новим друштвом за управљање.

Посебан случај раскида уговора о управљању

Члан 69.

Затворени фонд може да раскине уговор о управљању ван основа предвиђених уговором о управљању. Одлуку о раскиду и закључењу новог уговора о управљању затвореним инвестиционим фондом доноси скупштина тог фонда двотрећинском већином гласова присутних акционара.

Раскид уговора из става 1. овог члана производи правно дејство од дана када Комисија одобри уговор о управљању са новим друштвом за управљање.

Одузимање дозволе за рад друштву за управљање

Члан 70.

Уговор о управљању се раскида, по сили закона, од дана одузимања дозволе за рад друштву за управљање.

Друштво за управљање је дужно да наредног дана од раскида уговора о управљању пренесе све активности у вези са управљањем имовином затвореног фонда на кастоди банку.

У случају из става 1. овог члана, кастоди банка, привремено, а најдуже три месеца, обавља само неодложне послове у вези са управљањем затвореним фондом претходно консултујући надзорни одбор затвореног фонда.

Под неодложним пословима из става 3. овог члана подразумевају се послови који треба да се обаве да не би наступила штета за фонд.

Приликом раскида уговора о управљању надзорни одбор у најкраћем року обавештава о томе акционаре фонда и расписује јавни позив за прикупљање понуда друштава за управљање ради управљања затвореним фондом и предлаже скупштини фонда најповољнију понуду.

Скупштина затвореног фонда, на предлог надзорног одбора, доноси одлуку о закључењу уговора о управљању са новим друштвом за управљање у року од три месеца од дана раскида уговора. Ново друштво за управљање одмах подноси захтев Комисији за одобрење уговора о управљању.

Уколико Комисија не прими захтев за одобрење уговора о управљању у року из става 6. овог члана налаже кастоди банци да покрене поступак распуштања тог фонда.
+ Види:
чл. 18. Закона - 51/2009-22.

Разлози за престанак

Члан 71.

На престанак затворених инвестиционих фондова сходно се примењују одредбе закона којим се уређују привредна друштва које се односе на престанак акционарских друштава.

Извештавање

Члан 72.

Друштво за управљање најмање једанпут месечно подноси извештаје надзорном одбору затвореног фонда о купљеним и продатим хартијама од вредности и имовини, као и о резултатима пословања фонда.

На захтев надзорног одбора затвореног фонда друштво за управљање подноси и посебне додатне извештаје.

Друштво за управљање доставља полугодишње и годишње финансијске извештаје свим акционарима затвореног фонда са извештајем екстерне ревизије.

Расподела добити

Члан 73.

Друштво за управљање предлаже скупштини затвореног фонда начин расподеле добити фонда.

Након састављања финансијских извештаја, добијеног извештаја екстерне ревизије и одлуке скупштине затвореног фонда, друштво за управљање издаје кастоди банци налог за расподелу добити акционарима фонда.

6. Приватни инвестициони фонд

Члан 74.

Приватни инвестициони фонд је правно лице организовано као друштво са ограниченом одговорношћу, у складу са законом којим се уређују привредна друштва.

Минимални новчани улог члана приватног фонда не може бити мањи од 50.000 евра у динарској противвредности по средњем курсу Народне банке Србије на дан уплате.

Друштво за управљање може непосредно или преко повезаних лица имати учешће у капиталу приватног фонда којим управља.

Приватни фондови не подлежу општим одредбама о инвестиционим фондовима које се тичу издавања дозволе за инвестициони фонд, улагања имовине фонда, ограничења улагања имовине фонда, ограничења располагања имовином фонда, утврђивања приноса инвестиционог фонда, издавања проспекта, маркетинга, посредника.

На приватне фондове не примењују се одредбе овог закона којима је регулисано обављање кастоди услуга и вођење рачуна код кастоди банке, као и редовно извештавање Комисије и инвеститора, осим достављања годишњег финансијског извештаја.

Приватни фонд се може задуживати без ограничења, у складу са својим правилима пословања.

Управљање приватним инвестиционим фондом искључиво обавља друштво за управљање, у складу са уговором о управљању закљученим са приватним фондом.

Друштво за управљање доставља Комисији уговор о управљању из става 6. овог члана и правила пословања. Комисија уписује приватни инвестициони фонд у Регистар инвестиционих фондова.

На приватне фондове сходно се примењују одредбе закона којим се уређују привредна друштва.
+ Види:
чл. 19. Закона - 51/2009-22.

+ Правна мишљења

Правила пословања

Члан 75.

Обавезни општи акт приватног фонда су правила пословања.

Правила пословања приватног фонда садрже:

1) опис инвестиционих циљева, инвестициону политику и главне ризике у вези са њом;

2) вредност удела;

3) правила о преносу удела;

4) износ минималног новчаног улога по члану;

5) начин утврђивања нето вредности имовине фонда;

6) одредбе о извештавању чланова фонда;

7) рок на који се фонд оснива, уколико се оснива на одређено време;

8) поступак распуштања фонда;

9) друга питања од значаја за пословање фонда.

Правила пословања морају бити доступна заинтересованим инвеститорима.

Измене и допуне правила пословања дозвољене су само након писменог пристанка свих чланова приватног фонда.

Измене и допуне правила пословања приватног фонда достављају се Комисији.

IV. КАСТОДИ БАНКА

Уговор са кастоди банком

Члан 76.

Друштво за управљање је дужно да, у року од осам дана од дана добијања дозволе за организовање отвореног, односно оснивања затвореног фонда, закључи са кастоди банком уговор о обављању кастоди услуга за сваки инвестициони фонд посебно.

Уговором из става 1. овог члана кастоди банка се обавезује да ће обављати послове у складу са чланом 77. овог закона, а друштво за управљање се обавезује да плаћа накнаду кастоди банци.

Кастоди услуге за један инвестициони фонд обавља искључиво једна кастоди банка.

Друштво за управљање доставља Комисији копију закљученог уговора из става 1. овог члана, као и накнадне измене уговора.

Услуге кастоди банке

Члан 77.

Кастоди банка обавља следеће кастоди услуге:

1) отвара и води рачуне хартија од вредности које чине имовину отвореног фонда код Централног регистра, депоа и клиринга хартија од вредности (у даљем тексту: Централни регистар), у своје име, а за рачун чланова отвореног фонда (збирни кастоди рачун);

2) отвара и води рачуне хартија од вредности које чине имовину затвореног фонда код Централног регистра, у име и за рачун затвореног фонда;

3) отвара новчани рачун инвестиционог фонда, врши прикупљање уплата инвестиционих јединица, врши пренос новчаних средстава приликом улагања имовине и врши откуп инвестиционих јединица;

4) обавештава друштво за управљање о неопходним корпоративним активностима у вези са имовином инвестиционог фонда;

5) извршава налоге друштва за управљање за куповину и продају имовине инвестиционог фонда, уколико нису у супротности са законом и проспектом фонда;

6) контролише и потврђује обрачунату нето вредност имовине отвореног и затвореног фонда, вредност инвестиционе јединице, односно нето вредност имовине по акцији;

7) контролише обрачун приноса отвореног фонда;

8) обавештава Комисију о уоченим неправилностима у пословању друштва за управљање одмах након што уочи такве неправилности;

9) обавештава друштво за управљање о извршеним налозима и другим предузетим активностима у вези са имовином инвестиционог фонда;

10) подноси, у име инвестиционог фонда, Комисији и другим надлежним органима приговор против друштва за управљање за штету насталу нечињењем или неадекватним управљањем фондом.

Кастоди банка може обављати послове за више инвестиционих фондова.

Кастоди банка не може бити повезано лице са друштвом за управљање.

Кастоди банка се стара да се продаја, издавање и откуп инвестиционих јединица врши у складу са законом, правилима пословања и инвестиционом политиком инвестиционог фонда.

Комисија ближе уређује учесталост, начин и стандардизовану форму обавештавања Комисије од стране кастоди банке, као и начин усаглашавања у случају разлика између обрачунате нето вредности имовине фонда из става 1. тачка 6) овог члана од стране друштва за управљање и кастоди банке, односно обрачунатог приноса фонда из става 1. тачка 7) овог члана од стране друштва за управљање и кастоди банке.

Раскид уговора са кастоди банком

Члан 78.

Страна која намерава да раскине уговор из члана 76. став 1. овог закона, дужна је да, три месеца пре раскида уговора, о томе обавести другу уговорну страну.

Уговор који се раскида сматра се раскинутим од момента закључења уговора са новом кастоди банком, а након истека рока из става 1. овог члана.

Кастоди банка обавештава Комисију о раскиду уговора и разлозима за раскид.

После раскида уговора, кастоди банка је дужна да, наредног дана од дана раскида уговора, сву документацију и архиву преда новој кастоди банци.
+ Види:
чл. 20. Закона - 51/2009-22.

Члан 79.

У случају одузимања дозволе за рад или дозволе за обављање делатности кастоди банке или покретања стечајног поступка над кастоди банком, друштво за управљање је дужно да одмах раскине уговор о обављању кастоди услуга, закључи уговор са новом кастоди банком и о томе обавести Комисију.

Кастоди банка којој је одузета дозвола за обављање делатности кастоди банке, дозволе за рад или над којом је покренут стечајни поступак је дужна да одмах пренесе средства инвестиционог фонда на кастоди банку са којом је друштво за управљање закључило уговор.

Ако друштво за управљање не поступи у складу са ставом 1. овог члана, Комисија доноси решење којим одређује нову кастоди банку.

Комисија може предложити друштву за управљање промену кастоди банке ако су услед њеног пословања интереси чланова, односно акционара инвестиционог фонда значајније угрожени.

V. НАДЗОР

Надлежност Комисије

Члан 80.

Комисија врши надзор над спровођењем овог закона, доноси подзаконске акте за извршавање овог закона за које је овлашћена и води Регистар друштава за управљање и Регистар инвестиционих фондова.

У вршењу своје надлежности Комисија доноси решења која су коначна.

Против решења из става 2. овог члана незадовољна страна може водити управни спор.

Надзор пословања

Члан 81.

Комисија врши надзор пословања друштава за управљање и инвестиционих фондова, као и надзор над обављањем кастоди услуга кастоди банке у смислу овог закона.

Ако у оквиру своје надлежности Комисија утврди да постоје правна лица која обављају делатност друштава за управљање или послују као инвестициони фондови, а немају дозволу нити су регистровани на основу овог закона, забраниће обављање послова које по овом закону обављају друштва за управљање и инвестициони фондови и предузети друге мере у складу са законом.

Непосредан надзор пословања друштава за управљање и инвестиционих фондова, као и надзор над обављањем кастоди услуга кастоди банке Комисија врши у пословним просторијама друштава, фондова и кастоди банака најмање једанпут годишње, а по потреби и чешће.

Овлашћено лице Комисије може у поступку непосредног надзора:

1) прегледати опште акте, пословне књиге, изводе са рачуна и друге документе друштва за управљање, инвестиционог фонда и кастоди банке и сачинити копије докумената;

2) захтевати информације о појединим питањима значајним за пословање друштва за управљање, инвестиционог фонда и кастоди банке.

О извршеном непосредном надзору над пословањем саставља се записник.

Мере надзора

Члан 82.

Ако у поступку надзора друштва за управљање, инвестиционог фонда и кастоди банке утврди незаконитости, односно неправилности у пословању Комисија доноси решење којим налаже друштву за управљање, односно кастоди банци да утврђене неправилности отклони у року који не може бити дужи од 60 дана од дана пријема тог решења.

Уколико друштво за управљање и кастоди банка не поступе по решењу из става 1. овог члана, Комисија предузима једну или више мера:

1) изриче јавну опомену;

2) покреће поступак пред надлежним органом;

3) повлачи сагласност на именовање чланова управе, односно директора;

4) даје налог за забрану издавања инвестиционих јединица у трајању до три месеца.

Одузимање дозволе за рад друштву за управљање

Члан 83.

Комисија доноси решење о одузимању дозволе за рад друштву за управљање:

1) ако у року од 30 дана не поднесе регистрациону пријаву у складу са законом којим се уређује регистрација привредних субјеката;

2) ако не обавља делатност дуже од две године;

3) ако је дозвола издата на основу неистинитих података;

4) ако поред управљања инвестиционим фондовима обавља и неку другу делатност;

5) ако престане да испуњава услове прописане за добијање дозволе за рад;

6) ако изврши тежу повреду одредаба овог закона и одредаба закона којим се уређује тржиште хартија од вредности;

7) уколико ни после предузетих мера из члана 81. став 2. овог закона друштво за управљање не поступи по издатом налогу;

8) када друштво за управљање достави обавештење Комисији о намери престанка обављања делатности и поднесе захтев за брисање из Регистра;

9) због покретања поступка стечаја или ликвидације.

VI. СТРАНА ДРУШТВА ЗА УПРАВЉАЊЕ И ИНВЕСТИЦИОНИ ФОНДОВИ

Члан 84.

Страна друштва за управљање и инвестициони фондови који намеравају да, у Републици, прикупљају средства дужни су да се региструју и послују у складу са овим законом.

VII. КАЗНЕНЕ ОДРЕДБЕ

1. Кривична дела

Саопштавање привилегованих информација

Члан 85.

Ко, у намери да себи или другом лицу прибави противправну имовинску корист, другом лицу саопшти привилеговане информације или на основу тих информација препоручи другоме да стекне, купи, прода или на други начин располаже хартијама од вредности или другом имовином инвестиционог фонда, казниће се затвором од три месеца до три године.

Оглашавање проспекта са неистинитим подацима

Члан 86.

Ко, у намери обмањивања инвеститора, у проспекту инвестиционог фонда, скраћеном проспекту, годишњем или полугодишњем извештају, објављује неистините податке о правном и финансијском положају инвестиционог фонда или његовим пословним могућностима или друге неистините чињенице које су релевантне за доношење инвестиционе одлуке, или објављује непотпуне податке о тим чињеницама - казниће се затвором до три године.

Ко, у намери обмањивања инвеститора, не објави допуну проспекта или извештај о битним догађајима који могу битније утицати на одлуку инвеститора - казниће се затвором до три године.

2. Привредни преступи

Члан 87.

Новчаном казном од 500.000 до 3.000.000 динара, казниће се за привредни преступ правно лице које:

1) поступи супротно члану 6. овог закона;

2) обавља делатност за коју није добило дозволу из члана 10. став 6. и члана 25. овог закона;

3) не поштује ограничења улагања из чл. 29, 30. и 31. овог закона;

4) Комисији достави неистините и нетачне податке, овлашћеном лицу онемогући вршење надзора или не поступи у одређеном року по решењу Комисије којим су наложене одговарајуће мере из чл. 81. и 82. овог закона.

За радње из става 1. овог члана, казниће се за привредни преступ и одговорно лице у правном лицу новчаном казном од 50.000 до 200.000 динара.

Члан 88.

Новчаном казном од 300.000 до 2.000.000 динара, казниће се друштво за управљање ако:

1) за директора или члана управе предложи лица која не испуњавају услове из члана 12. овог закона;

2) поступи супротно члану 18. ст. 1. и 2. овог закона;

3) не води одвојено пословне књиге и не саставља финансијске извештаје у складу са чланом 21. овог закона;

4) не поштује правила у вези са инвестиционим циљем и инвестиционом политиком инвестиционог фонда у складу са чланом 28. овог закона;

5) располаже имовином инвестиционог фонда супротно члану 33. овог закона;

6) члановима инвестиционог фонда приликом куповине инвестиционих јединица не понуди на потпис изјаву из члана 36. став 4. овог закона;

7) приликом откупа цену инвестиционих јединица отвореног фонда не обрачуна на начин наведен у проспекту, сагласно члану 37. став 2. тачка 11) овог закона;

8) не достави Комисији, услед настанка значајнијих промена, измењени проспект ради давања одобрења у складу са чланом 39. став 1. овог закона;

9) обрачунава накнаде супротно члану 44. овог закона;

10) привремено обустави откуп инвестиционих јединица отвореног фонда супротно члану 48. овог закона;

11) не обавести чланове инвестиционог фонда о преносу права управљања отвореним фондом у предвиђеном року из члана 50. став 3. овог закона;

12) не ангажује овлашћеног процењивача у складу са чланом 60. став 4. овог закона;

13) не достави Комисији копију закљученог уговора, као и накнадне измене и допуне у смислу члана 76. став 4. овог закона;

14) не поступи по решењу Комисије из члана 82. став 1. овог закона.

За радње из става 1. овог члана, казниће се за привредни преступ и одговорно лице у друштву за управљање новчаном казном од 50.000 до 200.000 динара.

Члан 89.

Новчаном казном од 300.000 до 3.000.000 динара казниће се за привредни преступ кастоди банка ако:

1) у случају одузимања дозволе за рад друштва за управљање и распуштања инвестиционог фонда не предузме радње прописане одредбама чл. 55, 56. и 70. овог закона;

2) не поступа у складу са чланом 77. став 1. тач. 5) до 9) овог закона.

За радње из става 1. овог члана, казниће се за привредни преступ и одговорно лице у кастоди банци новчаном казном од 50.000 до 200.000 динара.

3. Прекршај

Члан 90.

Новчаном казном од 200.000 до 1.000.000 динара казниће се за прекршај правно лице које користи појмове утврђене чланом 3. овог закона супротно закону.

За прекршај из става 1. овог члана казниће се и одговорно лице у правном лицу новчаном казном од 20.000 до 50.000 динара.

VIII. ПРЕЛАЗНЕ И ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ

Члан 91.

Правна лица која обављају делатност друштва за управљање или делатност инвестиционог фонда у смислу овог закона, или иступају у правном промету користећи назив "инвестициони фонд" до дана ступања на снагу овог закона, дужна су да у року од шест месеци од дана почетка примене овог закона ускладе своје пословање и опште акте са одредбама овог закона, односно да од Комисије прибаве дозволу за рад друштва за управљање, односно дозволу за организовање отвореног фонда или оснивање затвореног фонда, односно да се региструју као приватни фонд.

Члан 92.

Прописи за спровођење овог закона донеће се у року од шест месеци од ступања на снагу овог закона.

Члан 93.

Овај закон ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у "Службеном гласнику Републике Србије", а примењиваће се по истеку шест месеци од дана његовог ступања на снагу.

 

Следећи део