На основу члана 32 Закона о локалној самоуправи ("Службени гласник Републике Србије", број 129/2007),

Скупштина Града Ниша, на седници одржаној 1. октобра 2008. године, донела је

Статут града Ниша

Статут је објављен у "Службеном листу града Ниша", бр. 88/2008 од 1.10.2008. године. Види: Решење УС РС бр. IVл-50/2009 - 61/2009-9.

I ОСНОВНЕ ОДРЕДБЕ

Члан 1.

Град Ниш је јединица локалне самоуправе у којој грађани остварују право на локалну самоуправу, у складу са Уставом, законом и овим статутом.

Члан 2.

Грађани остварују своје право на локалну самоуправу непосредно и преко слободно изабраних представника у органима Града Ниша, управљањем јавним пословима Града од непосредног, заједничког и општег интереса за локално становништво.

Грађани учествују у остваривању локалне самоуправе путем грађанске иницијативе, збора грађана, референдума и других облика учешћа грађана у обављању послова града, у складу са Уставом, законом и овим статутом.

Грађани који имају изборно право и пребивалиште на територији Града Ниша, управљају пословима Града у складу са Уставом, законом и Статутом.

Члан 3.

Територија Града Ниша одређена је законом и чине је подручја насељених места, односно катастарских општина које улазе у њен састав

Члан 4.

Седиште Града Ниша је у Нишу.

Члан 5.

Територија Града Ниша може се мењати у складу са законом и Статутом, чему претходи саветодавни референдум.

Члан 6.

Град Ниш има својство правног лица.

Град представља и заступа Градоначелник.

Члан 7.

На територији Града Ниша у службеној употреби је српски језик и ћириличко писмо.

Члан 8.

Град има своје симболе, грб и заставу, чији се изглед, садржина, употреба и начин истицања утврђују посебним прописом.

Члан 9.

Празник Града Ниша је 11. јануар, Дан ослобођења Ниша од Турака. Слава Града Ниша је 3. јун, Дан светог цара Константина и царице Јелене.

Члан 10.

Град Ниш установљава награде Града, јавна признања и звање почасног грађанина Ниша.

Члан 11.

На територији Града Ниша оснивају се градске општине.

Статутом Града уређују се послови из надлежности Града које врше градске општине.

Члан 12.

Град Ниш може сарађивати и удруживати се са другим јединицама локалне самоуправе, ради остваривања заједничких циљева, планова и програма развоја, као и других потреба од заједничког интереса.

Ради остваривања наведених циљева, Град Ниш, са другим јединицама локалне самоуправе, може удруживати средства, образовати заједничке органе, оснивати предузећа, установе и друге организације и службе, у складу са законом и Статутом.

Члан 13.

Град Ниш може сарађивати са јединицама локалне самоуправе других држава, у оквиру спољне политике Републике Србије, уз поштовање територијалног јединства и правног поретка Републике Србије, у складу са Уставом и законом, на основу одлуке Скупштине Града, уз сагласност Владе Републике Србије.

Члан 14.

Ради унапређења развоја локалне самоуправе, њене заштите и остваривања заједничких интереса, Град Ниш може оснивати асоцијације са другим јединицама локалне самоуправе, у складу са законом којим се уређује оснивање и рад удружења.

Члан 15.

У интересу Града и локалне заједнице, органи Града могу сарађивати са невладиним, хуманитарним и другим организацијама.

Члан 16.

Град Ниш може оснивати предузећа, установе и друге организације које врше јавну службу, у складу са законом и Статутом, ради остваривања својих права и дужности и за задовољавање потреба локалног становништва.

Предузећа, установе и друге организације чији је оснивач или суоснивач Град Ниш, дужни су да Скупштини Града достављају на сагласност вишегодишње планове рада и развоја, годишњи програм пословања и извештај о раду за претходну годину.

Вршење јавне службе може се уговором поверити правном или физичком лицу, на начелима конкуренције и јавности и у складу са законом.

Члан 17.

Град Ниш може, у складу са законом, оснивати фондове.

II ПОСЛОВИ ГРАДА И ФИНАНСИРАЊЕ ПОСЛОВА ГРАДА

Члан 18.

Град обавља послове изворне надлежности, одређене Законом и послове из оквира права и дужности Републике, који се законом повере Граду.

Члан 19.

У пословима изворне надлежности, Град самостално доноси прописе у складу са правима и дужностима утврђеним Уставом, законом, другим прописом и Статутом.

Члан 20.

Град обавља, као поверене послове, поједине послове инспекцијског надзора из области просвете, здравства, заштите животне средине, рударства, промета робе и услуга, пољопривреде, водопривреде и шумарства и друге инспекцијске послове у складу са законом.

Средства за обављање поверених послова обезбеђују се у буџету Републике Србије у складу са врстом и обимом послова.

Члан 21.

Град Ниш је, у складу са Уставом и законом, надлежан да обавља следеће послове:

1) доноси програме развоја Града и појединих делатности;

2) доноси просторни план Града, по претходно прибављеном мишљењу градске општине;

3) доноси урбанистичке планове, по претходно прибављеном мишљењу градске општине;

4) доноси буџет и завршни рачун;

5) утврђује стопе изворних прихода Града, као и начин и мерила за одређивање висине локалних такса и накнада;

6) уређује и обезбеђује обављање и развој комуналних делатности (пречишћавање и дистрибуција воде, пречишћавање и одвођење атмосферских и отпадних вода, производња и снабдевање паром и топлом водом, линијски градски и приградски превоз путника у друмском саобраћају, одржавање чистоће у Граду, одржавање депонија, уређивање, одржавање и коришћење пијаца, паркова, зелених, рекреационих и других јавних површина, јавних паркиралишта, јавна расвета, уређивање и одржавање гробаља и сахрањивање и др.), као и организационе, материјалне и друге услове за њихово обављање; оснива јавна предузећа ради обављања комуналних делатности на својој територији;

7) стара се о одржавању стамбених зграда и безбедности њиховог коришћења и утврђује висину накнаде за одржавање стамбених зграда;

8) стара се о комуналном реду у Граду;

9) доноси програме уређења грађевинског земљишта, уређује и обезбеђује вршење послова уређења и коришћења грађевинског земљишта и утврђује висину накнаде за уређивање и коришћење грађевинског земљишта;

10) доноси планове и програме и спроводи пројекте локалног економског развоја, стара се о унапређењу општег оквира за привређивање у Граду, промовише економске потенцијале Града, иницира усклађивање образовних профила у школама са потребама привреде, олакшава пословање постојећих привредних субјеката и подстиче оснивање нових привредних субјеката и отварање нових радних места;

11) уређује и обезбеђује коришћење пословног простора којим управља, утврђује висину накнаде за коришћење пословног простора и врши надзор над коришћењем пословног простора;

12) стара се о заштити животне средине, доноси програме коришћења и заштите природних вредности и програме заштите животне средине, односно локалне акционе и санационе планове, у складу са стратешким документима и својим интересима и специфичностима и утврђује посебну накнаду за заштиту и унапређење животне средине;

13) уређује и обезбеђује обављање послова који се односе на изградњу, рехабилитацију и реконструкцију, одржавање, заштиту, коришћење, развој и управљање локалним путевима, као и улицама у насељу;

14) уређује и обезбеђује посебне услове и организацију ауто-такси превоза путника;

15) одређује делове обале и воденог простора на којима се могу градити хидрограђевински објекти и постављати пловни објекти;

16) оснива робне резерве и утврђује њихов обим и структуру, уз сагласност надлежног министарства, ради задовољавања потреба локалног становништва;

17) оснива установе и организације у области основног образовања, културе, примарне здравствене заштите, физичке културе, спорта, дечје заштите и туризма, прати и обезбеђује њихово функционисање;

18) оснива установе у области социјалне заштите, прати и обезбеђује њихово функционисање, даје дозволе за почетак рада установа социјалне заштите, које оснивају друга правна и физичка лица, утврђује испуњеност услова за пружање услуга социјалне заштите, утврђује нормативе и стандарде за обављање делатности установа чији је оснивач, доноси прописе о правима у социјалној заштити и обавља послове државног старатеља;

19) организује вршење послова у вези са заштитом културних добара од значаја за Град, подстиче развој културног и уметничког стваралаштва, обезбеђује средства за финансирање и суфинансирање програма и пројеката у области културе од значаја за Град и ствара услове за рад музеја и библиотека и других установа културе чији је оснивач;

20) организује заштиту од елементарних и других већих непогода и заштиту од пожара и ствара услове за њихово отклањање, односно ублажавање њихових последица;

21) доноси основе заштите, коришћења и уређења пољопривредног земљишта и стара се о њиховом спровођењу, одређује ерозивна подручја;

22) утврђује водопривредне услове, издаје водопривредне сагласности и водопривредне дозволе за објекте локалног значаја;

23) подстиче и стара се о развоју туризма на својој територији и утврђује висину боравишне таксе;

24) управља имовином Града и користи средства у државној својини и стара се о њиховом очувању и увећању;

25) организује вршење послова правне заштите својих права и интереса;

26) образује органе, организације и службе за потребе Града и уређује њихову организацију и рад;

27) ствара услове за унапређивање, остваривање и заштиту људских права;

28) доноси стратегије и усваја посебне мере у циљу отклањања неједнакости и стварања једнаких могућности остваривања људских и мањинских права;

29) помаже развој различитих облика самопомоћи и солидарности са лицима са инвалидитетом, као и са лицима која су суштински у неједнаком положају са осталим грађанима и подстиче активности и пружа помоћ организацијама инвалида и другим социјално-хуманитарним организацијама на својој територији;

30) стара се о остваривању, заштити и унапређењу људских права и индивидуалних и колективних права припадника националних мањина и етничких група; стара се о остваривању, заштити и унапређењу равноправности жена и мушкараца, усваја стратегије и посебне мере усмерене на стварање једнаких могућности остваривања права и отклањање неравноправности;

31) стара се о јавном информисању од локалног значаја и обезбеђује услове за јавно информисање на територији Града;

32) прописује прекршаје за повреде градских прописа;

33) образује инспекцијске службе и врши инспекцијски надзор над извршењем прописа и других општих аката из надлежности Града; образује комуналну полицију, обезбеђује и организује вршење послова комуналне полиције;

34) уређује и обезбеђује употребу имена, грба и другог обележја Града;

35) помаже рад организација и удружења грађана;

36) уређује и ствара услове за бригу о младима, доноси и реализује стратегију и акциони план политике за младе и ствара услове за омладинско организовање;

37) израђује планове одбране и предузима мере одређене Законом о одбрани;

38) обавља и друге послове од непосредног интереса за грађане, у складу с Уставом, законом и овим статутом.

Члан 22.

Одређене послове Града обављају градске општине.

Послови које у име Града обављају градске општине одређују се Статутом Града.

Градским општинама за обављање послова Града припадају средства у складу са посебном одлуком Града.

Члан 23.

Послови Града финансирају се из изворних и уступљених прихода, трансфера, примања по основу задуживања и других прихода и примања утврђених законом.

Град одлучује, у складу са законом, о висини средстава за обављање својих послова.

Средства се могу прикупљати и самодоприносом.

Члан 24.

Град има буџет у коме исказује своје приходе и расходе.

По истеку године за коју је буџет донет, саставља се завршни рачун о извршењу буџета Града.

Корисници средстава буџета Града дужни су да, на захтев надлежног органа Града, а најмање једанпут годишње, поднесу извештај о свом раду, остваривању програма и коришћењу средстава буџета.

За извршење буџета Града, Градоначелник одговара Скупштини Града.

Градске управе су обавезне да редовно прате извршење буџета и по потреби, а најмање два пута годишње, извештавају Градоначелника.

Члан 25.

Град Ниш има своју имовину којом самостално управљају органи Града, у складу са законом.

III ОРГАНИ ГРАДА

Члан 26.

Органи Града су: Скупштина Града, Градоначелник, Градско веће, градске управе и Градско јавно правобранилаштво.

Члан 27.

Послове Града врше органи Града у оквиру своје надлежности утврђене законом, овим статутом и другим прописима Града.

Ако законом или другим прописом није утврђено који орган је надлежан за обављање послова из надлежности Града, све послове који се односе на уређивање односа из надлежности Града врши Скупштина Града, а послове који су по својој природи извршни, врши Градоначелник.

Ако се према природи посла не може утврдити надлежност у складу са ставом 2 овог члана, надлежна је Скупштина Града.

1. СКУПШТИНА ГРАДА

Члан 28.

Скупштина Града је највиши орган Града који врши основне функције локалне власти, утврђене Уставом, законом и Статутом.

Скупштину чине одборници, које бирају грађани на непосредним изборима, тајним гласањем, у складу са законом и Статутом Града.

Скупштина Града је конституисана избором председника Скупштине и постављењем секретара Скупштине.

Члан 29.

Скупштина Града Ниша има 61 одборника.

Одборници се бирају на четири године.

Одборнику почиње и престаје мандат под условима и на начин утврђен законом.

Одборник има право на заштиту мандата, укључујући и судску заштиту, која се остварује сходном применом закона којим се уређује заштита изборног права у изборном поступку.

Члан 30.

Одборник не може бити запослени у органима управе, као ни лице које именује, односно поставља Скупштина Града.

Ако запослени у органима управе буде изабран за одборника, права и обавезе по основу рада мирују му док траје његов одборнички мандат.

Даном потврђивања одборничког мандата лицима које је именовала, односно поставила Скупштина Града, престаје функција на коју су именовани, односно постављени.

Члан 31.

Одборник полаже заклетву следеће садржине:

"Заклињем се да ћу се у раду Скупштине Града Ниша придржавати Устава Републике Србије, закона и Статута Града Ниша, и да ћу часно и непристрасно вршити дужност одборника, руководећи се интересима грађана."

Одборник може на крају заклетве изговорити речи: "Тако ми Бог помогао".

Члан 32.

Право је и дужност одборника да учествује у раду Скупштине Града, да подноси предлоге прописа и других аката, амандмане на предлоге прописа, као и да учествује у другим активностима Скупштине Града.

Одборник има право на одборничку иницијативу, као и да поставља питања везана за рад органа Града, служби и организација Града и рад предузећа и установа чији је оснивач Град и да на постављена питања добије одговор, на истој или наредној седници Скупштине.

Члан 33.

У Скупштини Града образују се одборничке групе.

Начин образовања одборничких група уређује се Пословником Скупштине Града.

Члан 34.

Одборник не може бити позван на кривичну одговорност, притворен или кажњен за изражено мишљење или давање гласа на седници Скупштине Града и радног тела Скупштине.

Члан 35.

У случају сукоба интереса, одборник је дужан да јавно изјави да неће учествовати у изјашњавању о одређеном питању на седници Скупштине Града и радног тела Скупштине.

Сукоб интереса решава се на начин предвиђен законом.

Члан 36.

Право одборника на изгубљену зараду, путне трошкове и одборничку накнаду за вршење одборничке функције, уређује се посебним прописом Скупштине.

Члан 37.

Скупштина Града, у складу са законом:

1) доноси Статут града и Пословник Скупштине града;

2) доноси буџет и завршни рачун буџета;

3) утврђује стопе изворних прихода Града, као и начин и мерила за одређивање висине локалних такси и накнада и других локалних прихода који Граду припадају по закону;

4) подноси иницијативу за покретање поступка оснивања, укидања или промене територије Града;

5) доноси програм развоја Града и појединих делатности;

6) доноси просторни план и урбанистичке планове и уређује коришћење грађевинског земљишта;

7) доноси прописе и друге опште акте;

8) расписује градски референдум и референдум на делу територије Града, изјашњава се о предлозима садржаним у грађанској иницијативи и утврђује предлог одлуке о самодоприносу;

9) оснива службе, јавна предузећа, установе и организације, утврђене Статутом Града и врши надзор над њиховим радом;

10) именује и разрешава управни и надзорни одбор, именује и разрешава директоре јавних предузећа, установа, организација и служби, чији је оснивач и даје сагласност на њихове статуте, у складу са законом;

11) бира и разрешава председника Скупштине и заменика председника Скупштине;

12) поставља и разрешава секретара и заменика секретара Скупштине;

13) бира и разрешава Градоначелника и на предлог кандидата за Градоначелника, бира заменика Градоначелника и чланове Градског већа;

14) утврђује накнаду за уређивање и коришћење грађевинског земљишта;

15) доноси акт о јавном задуживању Града, у складу са законом којим се уређује јавни дуг;

16) доноси годишњи програм прибављања непокретности за потребе органа Града, уз сагласност Владе Републике Србије и покреће поступак отуђења непокретности пред надлежним органима;

17) даје мишљење о републичком и регионалном просторном плану;

18) оснива стална и повремена радна тела за разматрање питања из њене надлежности;

19) даје мишљење о законима којима се уређују питања од интереса за локалну самоуправу;

20) разматра извештај о раду и даје сагласност на програм рада корисника буџета;

21) одлучује о сарадњи и удруживању са градовима и општинама, удружењима, невладиним организацијама;

22) информише јавност о свом раду;

23) даје сагласност на употребу имена, грба и другог обележја Града;

24) разматра и усваја годишње извештаје о раду јавних предузећа, установа и других јавих служби чији је оснивач или већински власник Град;

25) разматра годишњи извештај заштитника грађана о остваривању људских и мањинских права у Граду;

26) усваја етички кодекс понашања функционера;

27) доноси мере и усваја препоруке за унапређење људских и мањинских права;

28) обавља и друге послове утврђене законом и овим статутом.

Члан 38.

Седнице Скупштине Града сазива председник Скупштине по потреби, а најмање једанпут у три месеца.

Председник Скупштине је дужан да сазове седницу кад то у писаној форми затражи Градоначелник, Градско веће или најмање једна трећина одборника, и то у року од седам дана од дана подношења захтева, тако да дан одржавања седнице буде најкасније у року од 15 дана од дана подношења захтева.

Ако председник Скупштине не сазове седницу у случајевима из става 2 овог члана, седницу може сазвати подносилац захтева, а седницом председава одборник кога одреди подносилац захтева.

Председник Скупштине може одложити седницу коју је сазвао само у случају када не постоји кворум потребан за рад, а у другим случајевима о одлагању седнице одлучује Скупштина.

Члан 39.

Скупштина Града заседа ако седници присуствује већина од укупног броја одборника.

Одлуке се доносе већином гласова присутних одборника, уколико законом или Статутом није друкчије одређено.

Већином гласова од укупног броја одборника, Скупштина Града одлучује у следећим случајевима:

- о доношењу Статута и изменама Статута Града,

- о доношењу буџета,

- о доношењу просторног и урбанистичког плана, програма развоја Града и појединих делатности, као и програма прибављања и отуђења непокретности,

- о симболима, празнику и другим обележјима Града,

- о промени назива улица,

- о јавном задуживању Града,

- о расписивању референдума и самодоприноса,

- о сарадњи и удруживању са другим јединицама локалне самоуправе и о сарадњи са јединицама локалне самоуправе у другим државама,

- усваја етички кодекс понашања функционера,

- о избору и разрешењу председника и заменика председника Скупштине,

- о избору и разрешењу Градоначелника и заменика Градоначелника,

- о избору и разрешењу чланова Градског већа,

- о распуштању Скупштине градске општине.

Члан 40.

Скупштином Града председава председник Скупштине, који организује њен рад, сазива и председава њеним седницама и обавља друге послове утврђене законом и Статутом.

Председник Скупштине, на предлог најмање 1/3 одборника, бира се из реда одборника, на време од четири године, тајним гласањем, већином гласова од укупног броја одборника Скупштине Града.

Председник Скупштине може бити разрешен и пре истека времена за које је изабран, на исти начин на који је биран.

Председник Скупштине може бити на сталном раду у Граду.

Члан 41.

Председник Скупштине има заменика који га замењује у случају његове одсутности и спречености да обавља своју дужност.

Заменик председника Скупштине бира се и разрешава на исти начин као и председник Скупштине.

Члан 42.

Скупштина Града има секретара који се стара о обављању стручних послова у вези са сазивањем и одржавањем седница Скупштине и њених радних тела и руководи административним пословима везаним за њихов рад.

Секретар Скупштине се поставља, на предлог председника Скупштине, на четири године и може бити поново постављен.

За секретара Скупштине Града поставља се лице са завршеним правним факултетом, положеним стручним испитом за рад у органима управе и радним искуством од најмање три године.

Скупштина Града може, на предлог председника Скупштине, разрешити секретара и пре истека мандата.

Секретар има заменика који га замењује у случају његове одсутности.

Заменик секретара Скупштине Града поставља се и разрешава на исти начин и под истим условима као и секретар.

Члан 43.

Начин припреме, вођење и рад седнице Скупштине Града и друга питања везана за рад Скупштине уређују се њеним Пословником.

Члан 44.

Скупштина Града оснива стална радна тела, као и повремена радна тела за разматрање питања из њене надлежности.

Радна тела дају образложено мишљење на предлоге прописа и одлука које доноси Скупштина и обављају друге послове утврђене Статутом Града.

Чланови радног тела бирају се из реда одборника, као и из реда грађана афирмисаних у области за коју се радно тело образује.

Мандат чланова радног тела једнак је мандату Скупштине Града.

Скупштина посебним актом може образовати и повремена радна тела, ради разматрања одређених питања или обављања одређених задатака из њене надлежности.

Члан 45.

Стална радна тела Скупштине су:

1. Одбор за именовање;

2. Одбор за мандатно-имунитетска питања

3. Одбор за административна питања;

4. Комисија за називе делова насељених места и називе улица;

5. Комисија за родну равноправност и једнаке могућности;

6. Комисија за верска питања;

7. Комисија за социјална питања;

8. Комисија за праћење примене етичког кодекса;

9. Савет за младе;

10. Кориснички савет јавних служби.

Члан 46.

Одбор за именовање се оснива ради предлагања лица чије је именовање и разрешење у надлежности Скупштине Града и обављања других послова утврђених Пословником Скупштине Града.

Одбор за мандатно-имунитетска питања се оснива ради утврђивања да ли су подаци из уверења за одборнике сагласни са подацима из решења Градске изборне комисије о додели мандата одборницима, стара се о заштити имунитетских права и обављања других послова утврђених Пословником Скупштине Града.

Одбор за административна питања се оснива за уређивање питања у вези са остваривањем права и дужности одборника, као и одлучивање о појединим правима и дужностима из радног односа лица на функцијама и обављања других послова утврђених Пословником Скупштине Града.

Члан 47.

Комисија за називе делова насељених места и називе улица предлаже називе улица, тргова, градских четврти, заселака и других насељених места на територији града и обавља друге послове утврђене Пословником Скупштине Града.

Комисија за родну равноправност и једнаке могућности прати остваривање равноправности полова, предлаже активности и предузимање мера, посебно оних којима се остварује политика једнаких могућности на нивоу Града и обавља друге послове утврђене Пословником Скупштине Града.

Комисија за верска питања обавља послове који се односе на остваривање односа и сарадње Града са верским заједницама, стара се о остваривању добрих међуконфесионалних односа, међусобног уважавања и верских толеранција и обавља друге послове утврђене Пословником Скупштине Града.

Комисија за социјална питања разматра питања из области социјалне заштите, предлаже мере и активности које имају за циљ решавање социјалних проблема грађана и породица на територији града и обавља друге послове утврђене Пословником Скупштине Града.

Комисија за праћење примене етичког кодекса прати примену одредаба етичког кодекса, даје савете и мишљења и предлаже мере у вези са применом етичког кодекса и обавља друге послове утврђене Пословником Скупштине Града.

Члан 48.

Савет за младе даје мишљење о питањима од значаја за младе и о њима обавештава органе Града, иницира и учествује у изради локалне омладинске политике у области образовања, спорта, повећања запослености, здравства, културе, равноправности полова, спречавању насиља и криминалитета и другим областима од значаја за младе и обавља друге послове утврђене Пословником Скупштине Града.

Кориснички савет јавних служби разматра планове, програме и извештаје јавних служби и о свом ставу обавештава Скупштину Града и јавност, разматра остварени ниво квалитета и обима услуга јавних служби, као и цене комуналних производа и услуга, односно висину накнаде за услуге јавних служби и обавља друге послове утврђене Пословником Скупштине Града.

Члан 49.

Председника и чланове радног тела бира и разрешава Скупштина, на предлог одборничких група.

Председник сталног радног тела може бити на сталном раду у Скупштини Града.

Радна тела морају одражавати одборнички састав Скупштине.

Одборник може бити члан само једног сталног радног тела.

Делокруг, број чланова и начин рада радних тела Скупштине ближе се уређује Пословником Скупштине.

Члан 50.

Скупштина Града оснива Савет за развој Града Ниша.

Савет за развој Града Ниша:

- иницира утврђивање приоритета у области развоја Града и градских општина;

- учествује у изради стратешких и појединачних планова развоја у областима од значаја за развој Града и градских општина и прати и даје мишљење о њиховој реализацији;

- подстиче развој и прати партнерства између Града и надлежних органа и организација, месних заједница и удружења грађана, у циљу стварања и спровођења развојних пројеката, а нарочито развој јавно-приватног партнерства;

- иницира и учествује у утврђивању локалне политике и мера и предлаже моделе финансирања активности у области социјалне заштите, образовања, здравствене заштите, запошљавања, одрживог развоја, као и у другим областима од значаја за развој Града и градских општина;

- иницира припрему пројеката или учешће у програмима или пројектима у циљу унапређења услуга и обезбеђења права грађана, која су у надлежности Града;

- даје мишљење о предлозима развојних пројеката у Граду и градским општинама, који се делимично или потпуно финансирају из буџета Града, прати њихово остваривање и даје своје мишљење о томе, надлежном органу Града;

Члан 51.

Савет за развој Града Ниша има 15 чланова, који се бирају на период од четири године и по истеку мандата могу бити поново изабрани.

Чланове Савета бира Скупштина Града из реда грађана и стручњака који имају вишегодишње искуство и доказану стручност у раду у областима од значаја за развој локалне самоуправе, на предлог Градоначелника, Градског већа, одборничких група, градских општина, месних заједница, удружења грађана, струковних и професионалних удружења или јавних служби Града, водећи рачуна о равноправности полова и заступљености припадника националних мањина.

Чланови Привредно-економског савета су, по функцији, чланови Савета за развој Града Ниша, који у раду Савета учествују равноправно са изабраним члановима.

Члан 52.

Средства за рад Савета обезбеђују се у буџету Града, а могу се обезбеђивати и из других извора, у складу са законом.

Начин рада, избор председника и друга питања од значаја за рад Савета за развој Града Ниша, ближе се уређују пословником Савета.

2. ИЗВРШНИ ОРГАНИ ГРАДА

А) ГРАДОНАЧЕЛНИК

Члан 53.

Градоначелника бира Скупштина Града, из реда одборника, на време од четири године, тајним гласањем, већином гласова од укупног броја одборника Скупштине Града.

Градоначелник има заменика који га замењује у случају његове одсутности и спречености да обавља своју дужност.

Кандидата за Градоначелника предлаже председник Скупштине Града.

Кандидат за Градоначелника предлаже кандидата за заменика Градоначелника, из реда одборника, који се бира на исти начин као и Градоначелник.

Градоначелник и заменик Градоначелника су лица на сталном раду у Граду и избором на ове функције престаје им одборнички мандат.

Градоначелнику и заменику Градоначелника престаје мандат у складу за законом.

У случају из претходног става Градоначелник и заменик Градоначелника остају на дужности и обављају текуће послове до избора новог Градоначелника. Престанком мандата Градоначелника истовремено престаје мандат и његовом заменику.

Члан 54.

Градоначелник:

1) представља и заступа Град;

2) предлаже начин решавања питања о којима одлучује Скупштина Града;

3) наредбодавац је за извршење буџета;

4) усмерава и усклађује рад градских управа;

5) оснива службу за буџетску инспекцију;

6) даје сагласност на опште акте којима се уређују број и структура запослених у јавним службама које се финансирају из буџета Града и на број и структуру запослених и других лица која се ангажују на остваривању програма или дела програма корисника буџета Града;

7) одлучује о давању на коришћење, односно у закуп, као и о отказу уговора о давању на коришћење, односно у закуп и стављању хипотеке на непокретности које користе органи Града, уз сагласност Дирекције за имовину Републике Србије;

8) образује стручна саветодавна радна тела и оснива друге организационе облике за поједине послове из свог делокруга;

9) поставља и разрешава помоћнике Градоначелника;

10) предлаже постављење и разрешење секретара Градског већа;

11) доноси појединачне акте за које је овлашћен законом, Статутом или одлуком Скупштине,

12) редовно извештава Скупштину, по сопственој иницијативи или на њен захтев, о извршавању одлука и других аката Скупштине а најмање два пута годишње;

13) информише јавност о свом раду;

14) покреће поступак за оцену уставности или законитости закона или другог општег акта Републике, којим се повређује право на локалну самоуправу;

15) изјављује жалбу Уставном суду, ако се појединачним актом или радњом државног органа или органа јединице локалне самоуправе онемогућава вршење надлежности Града;

16) врши и друге послове утврђене Статутом и другим актима Града

Градоначелник је одговоран за благовремено достављање података, списа и исправа, када то захтева надлежни орган Републике, који врши надзор над радом и актима извршних органа Града и градске управе.

Б) ГРАДСКО ВЕЋЕ

Члан 55.

Градско веће чине Градоначелник, заменик Градоначелника и 9 чланова које бира Скупштина Града тајним гласањем, на период од четири године, већином од укупног броја одборника, на истој седници на којој се врши избор Градоначелника и његовог заменика.

Кандидате за чланове Градског већа предлаже кандидат за Градоначелника.

Градоначелник је председник Градског већа, а његов заменик је члан Већа по функцији.

Чланови Градског већа не могу истовремено бити и одборници. Одборнику који буде изабран за члана Градског већа престаје одборнички мандат.

Чланови Градског већа могу бити задужени за једно или више одређених подручја из надлежности Града.

Чланови Градског већа могу бити на сталном раду у Граду.

Члан 56.

Градско веће:

1) предлаже Статут, буџет и друге одлуке и акте које доноси Скупштина;

2) непосредно извршава и стара се о извршавању одлука и других аката Скупштине града;

3) доноси одлуку о привременом финансирању у случају да Скупштина града не донесе буџет пре почетка фискалне године;

4) врши надзор над радом градске управе, поништава или укида акте градске управе, који нису у сагласности са законом, Статутом и другим општим актом или одлуком, које доноси Скупштина града;

5) решава у управном поступку у другом степену о правима и обавезама грађана, предузећа и установа и других организација у управним стварима из надлежности Града;

6) стара се о извршавању поверених надлежности из оквира права и дужности Републике;

7) поставља и разрешава начелнике градских управа;

8) даје сагласност на акт о унутрашњем уређењу и систематизацији поједине управе, односно службе;

9) предлаже Скупштини Града распуштање скупштине градске општине у складу са законом и Статутом;

10) информише јавност о свом раду и

11) доноси Пословник о раду на предлог Градоначелника.

Члан 57.

Градоначелник представља Градско веће, сазива и води његове седнице, одговоран је за законит рад већа и дужан да обустави од примене одлуку већа за коју сматра да није сагласна закону.

Градско веће заседа ако седници присуствује већина од укупног броја његових чланова, а одлучује већином гласова присутних чланова.

Већином од укупног броја чланова, Градско веће одлучује:

- о предлогу Статута и предлогу измена Статута;

- о предлогу буџета,

- о привременом финансирању у случају да Скупштина Града не донесе буџет пре почетка фискалне године,

- о предлогу да Скупштина Града распусти Скупштину градске општине.

Члан 58.

Градско веће образује Привредно-економски савет.

Привредно-економски савет је надлежан да даје иницијативе везане за економски развој, разматра стратегије и планове економског развоја и прати спровођење планова и програма локалног економског развоја.

Привредно-економски савет о својим иницијативама и закључцима упознаје Скупштину града, Градоначелника и Градско веће.

Задаци, начин рада и одлучивања, као и број чланова Привредно-економског савета ближе се уређују Пословником Градског већа.

Председника и чланове Привредно-економског савета именује Градско веће на време трајања мандата Градског већа.

Чланове Привредно-економског савета могу предлагати удружења грађана, градске општине, месне заједнице, привредна удружења, Универзитети предузетници.

Чланови Привредно-економског савета морају бити из редова привредника, стручњака из области економије и предузетника, односно из редова њихових удружења.

Члан 59.

Градско веће образује Савет за људска и мањинска права, који чине представници српског народа и националних мањина.

Савет разматра питања остваривања, заштите и унапређивања националне равноправности у Граду, а посебно у областима културе, образовања и информисања; учествује у утврђивању градских планова и програма који су од значаја за остваривање националне равноправности и предлаже мере за постизање националне равноправности; предлаже изворе, обим и намену буџетских средстава за остваривање националне равноправности; промовише међусобно разумевање и добре односе међу свим заједницама које живе у граду. Члан Савета не може бити одборник Скупштине Града, као ни члан Градског већа.

Председника и чланове Савета именује Градско веће, на период трајања мандата Градског већа.

Делокруг послова, задаци и начин рада и одлучивања, као и број чланова Савета ближе се уређују Пословником Градског већа.

Члан 60.

Градско веће има секретара који се стара о обављању стручних послова у вези са сазивањем и одржавањем седница Већа и његових радних тела и руководи административним пословима везаним за њихов рад.

Секретара поставља Градско веће, на предлог Градоначелника, на четири године и може бити поново постављен.

За секретара се поставља лице са завршеним правним факултетом, положеним стручним испитом за рад у органима управе и радним искуством од најмање три године.

Градско веће може, на предлог Градоначелника, разрешити секретара и пре истека мандата.

Секретар има заменика који га замењује у случају његове одсутности.

Заменик секретара поставља се и разрешава на исти начин и под истим условима као и секретар.

Члан 61.

Организација, начин рада и одлучивања Градског већа детаљније се уређују његовим пословником, у складу са законом и Статутом.

Члану Градског већа престаје мандат у складу са законом.

У случају из претходног става, члан Градског већа остаје на дужности и обавља текуће послове до избора новог члана.

Престанком мандата Градоначелника истовремено престаје и мандат чланова Градског већа.

Члан 62.

Престанком мандата Скупштине Града престаје мандат извршних органа Града, с тим да они врше текуће послове из своје надлежности до ступања на дужност новог Градоначелника и Градског већа, односно председника и чланова привременог органа, ако је Скупштини мандат престао због распуштања Скупштине.

3. ГРАДСКЕ УПРАВЕ

Члан 63.

У Граду се образује више градских управа за поједине области.

Акт о организацији градских управа доноси Скупштина Града на предлог Градског већа.

У оквиру управе, за вршење сродних послова могу се образовати унутрашње организационе јединице.

Правилник о унутрашњем уређењу и систематизацији поједине управе доноси начелник те управе, уз сагласност Градског већа.

Члан 64.

Градске управе поступају према правилима струке, непристрасно и политички неутрално и дужне су да сваком омогуће једнаку правну заштиту у остваривању права, обавеза и правних интереса.

Градске управе дужне су да грађанима омогуће брзо и делотворно остваривање њихових права и правних интереса.

Градске управе дужне су да грађанима дају потребне податке и обавештења и пружају правну помоћ.

Градске управе дужне су да сарађују са грађанима и да поштују личност и достојанство грађана.

Правилник о понашању запослених у појединој управи доноси начелник те управе.

Члан 65.

Градска управа:

1) припрема нацрте прописа и других аката које доноси Скупштина Града, Градоначелник и Градско веће;

2) извршава одлуке и друге акте Скупштине Града, Градоначелника и Градског већа;

3) решава у управном поступку у првом степену о правима и дужностима грађана, предузећа, установа и других организација у управним стварима из надлежности Града;

4) обавља послове управног надзора над извршавањем прописа и других општих аката Града;

5) извршава законе и друге прописе чије је извршавање поверено Граду;

6) самоиницијативно или по њиховом захтеву извештава Скупштину, Градоначелника и Градско веће о извршавању њихових одлука, као и о другим питањима из свог делокруга.

7) обавља стручне и друге послове које утврди Скупштина, Градоначелник и Градско веће.

Члан 66.

Радом управе руководи начелник.

За начелника управе поставља се лице које има одговарајући факултет, у односу на делокруг управе, положен испит за рад у органима управе и најмање пет година радног искуства у струци.

Члан 67.

Начелника управе поставља Градско веће, на основу јавног огласа, на период од пет година.

Начелник управе може имати заменика који га замењује у случају његове одсутности и спречености да обавља своју дужност, а што се уређује актом о организацији градских управа. Заменик се поставља на исти начин и под истим условима као начелник.

Руководиоце организационих јединица у управи распоређује начелник.

Члан 68.

Начелник за свој рад и рад управе одговара Скупштини Града и Градском већу у складу са Статутом и Одлуком о организацији градских управа.

Члан 69.

Градоначелник има пет помоћника.

Помоћници Градоначелника покрећу иницијативе, предлажу пројекте и дају мишљења у вези са питањима која су од значаја за развој у областима за које су постављени.

Помоћнике Градоначелника поставља и разрешава Градоначелник.

Члан 70.

Управа у обављању управног надзора може:

1) наложити решењем извршење мера и радњи у одређеном року;

2) изрећи мандатну казну;

3) поднети пријаву надлежном органу за учињено кривично дело или привредни преступ и поднети захтев за покретање прекршајног поступка;

4) издати привремено наређење, односно забрану;

5) обавестити други орган, ако постоје разлози, за предузимање мера за који је тај орган надлежан;

6) предузети и друге мере за које је овлашћена законом или другим општим актом.

Овлашћења и организација обављања послова из става 1 овог члана, ближе се уређују одлуком Скупштине Града.

Члан 71.

У поступку пред управом, у коме се решава о правима, обавезама и интересима грађана и правних лица примењују се прописи о управном поступку

Члан 72.

Градско веће решава сукоб надлежности између поједине управе и других предузећа, организација и установа кад на основу одлуке Скупштине Града та предузећа, организације и установе одлучују о појединим правима грађана, правних лица или других странака, као и између градских управа за поједине области.

Начелник управе за поједину област решава сукоб надлежности између унутрашњих организационих јединица те управе.

Члан 73.

Послове управе који се односе на остваривање права, обавеза и интереса грађана и правних лица могу обављати лица која имају прописану школску спрему, положен стручни испит за рад у органима државне управе и одговарајуће радно искуство, у складу са законом и другим прописом.

Члан 74.

О изузећу начелника управе, одлучује Градско веће.

О изузећу службеног лица у управи, одлучује начелник управе.

4. ГРАДСКО ЈАВНО ПРАВОБРАНИЛАШТВО

Члан 75.

Послове правне заштите имовинских права и интереса Града Ниша, као и градских општина, по њиховом овлашћењу, врши Градско јавно правобранилаштво.

Градско јавно правобранилаштво у судском и управном поступку заступа Град Ниш и његове органе, ради остваривања њихових имовинских права и интереса и има положај законског заступника.

У циљу остваривања функција дефинисаних у ставу 1 и 2 овог члана, Градско јавно правобранилаштво предузима правне радње и користи правна средства пред судовима и другим надлежним органима, даје правна мишљења у вези са закључивањем имовинско-правних уговора и другим имовинско-правним питањима, закључује судска и вансудска поравнања ради решавања спорних питања између Града Ниша, односно његових органа и трећих лица у циљу споразумног решавања спорног односа.

Члан 76.

Функцију Градског јавног правобранилаштва врши градски јавни правобранилац, који руководи овим органом.

Градски јавни правобранилац се поставља на предлог председника Скупштине или најмање једне трећине одборника, на време од четири године и може бити разрешен пре истека мандата по истом поступку.

Градски јавни правобранилац за свој рад одговара Скупштини и дужан је да редовно извештава Скупштину, по сопственој иницијативи или на њен захтев, о правној заштити права и интереса Града.

Члан 77.

Директни и индиректни корисници средстава буџета Града Ниша дужни су да редовно извештавају градског јавног правобраниоца о судским поступцима које воде, као и о свим правним проблемима који се односе на повреду или угрожавање имовинско-правних односа Града Ниша.

Градски јавни правобранилац предузима радње и превентивну заштиту и о томе извештава Скупштину и извршне органе Града.

Члан 78.

За градског јавног правобраниоца поставља се лице које има завршен правни факултет, положен правосудни испит и најмање шест година радног искуства на пословима правне струке.

Градски јавни правобранилац има заменике, које на његов предлог поставља Скупштина Града на време од четири године.

Заменик градског јавног правобраниоца мора испуњавати услове прописане за постављење градског јавног правобраниоца, са најмање три године радног искуства на пословима правне струке.

IV СЛУЖБЕ ГРАДА

1. СЛУЖБА ЗА ПОСЛОВЕ СКУПШТИНЕ ГРАДА

Члан 79.

За обављање стручних, административних и организационих послова за потребе Скупштине Града, председника Скупштине Града, радних тела, одборника и одборничких група, послова припреме, одржавања и обраде седница Скупштине Града, нормативно-правних послова, послова превентивне контроле законитости и међусобне усклађености градских прописа, као и послова редакције службеног гласила Града Ниша и управљања програмом важећих прописа Града Ниша у електронском облику, оснива се Служба за послове Скупштине Града.

Службом руководи секретар Скупштине Града, који у погледу руковођења радом Службе, заснивања и престанка радног односа запослених, остваривања права, дужности и одговорности запослених у Служби, коришћењу средстава која су буџетом предвиђена за финансирање Службе, има сва права и дужности начелника који руководи поједином управом Града.

У оквиру Службе, за вршење појединих послова, образују се унутрашње организационе јединице, чије руководиоце распоређује секретар Скупштине Града.

Секретар доноси акт о унутрашњем уређењу и систематизацији радних места у Служби, на који сагласност даје Градско веће.

За рад Службе, секретар одговара Скупштини Града.

2. СЛУЖБА ЗА ПОСЛОВЕ ГРАДОНАЧЕЛНИКА

Члан 80.

За обављање стручних, административних, организационих и других послова за потребе Градоначелника, као и послова сарадње локалних самоуправа, уговорних односа, међународне сарадње и комуникације са медијима, оснива се Служба за послове Градоначелника.

Службом руководи начелник, који у погледу руковођења радом службе, заснивања и престанка радног односа запослених, остваривања права, дужности и одговорности запослених у Служби, коришћењу средстава која су буџетом предвиђена за финансирање Службе, има сва права и дужности начелника који руководи поједином управом Града.

Начелника службе поставља Градоначелник.

За начелника службе може бити постављено лице које има високу стручну спрему, три године радног искуства и положен стручни испит за рад у органима управе.

У оквиру Службе, за вршење појединих послова, образују се унутрашње организационе јединице, чије руководиоце распоређује начелник.

Начелник доноси акт о унутрашњем уређењу и систематизацији радних места у Служби, на који сагласност даје Градско веће.

За свој рад и рад Службе, начелник одговара Градоначелнику.

3. СЛУЖБА ЗА ПОСЛОВЕ ГРАДСКОГ ВЕЋА

Члан 81.

За обављање стручних, административних, организационих и других послова за потребе Градског већа, као и послова грађанске иницијативе, оснива се Служба за послове Градског већа.

Службом руководи секретар Градског већа, који у погледу руковођења радом службе, заснивања и престанка радног односа запослених, остваривања права, дужности и одговорности запослених у Служби, коришћењу средстава која су буџетом предвиђена за финансирање Службе, има сва права и дужности начелника који руководи поједином управом Града.

У оквиру службе, за вршење појединих послова, образују се унутрашње организационе јединице, чије руководиоце распоређује секретар Градског већа.

Секретар доноси акт о унутрашњем уређењу и систематизацији радних места у Служби, на који сагласност даје Градско веће.

За свој рад и рад Службе, секретар одговара Градском већу.

4. СЛУЖБА ЗА ОДРЖАВАЊЕ И ИНФОРМАТИЧКО-КОМУНИКАЦИОНЕ ТЕХНОЛОГИЈЕ

Члан 82.

За послове текућег и инвестиционог одржавања, послове припреме и развоја методологије и стандарда, реализацију, одржавање и коришћење јединственог информационог система Града и градских општина, пројектовања и организовања документационих и специфичних база података и апликативних софтвера за потребе рада органа Града и информатичке послове везане за обезбеђење функционисања, развој, унапређење и заштиту информационог система, као и за друге послове од заједничког интереса за потребе органа, оснива се Служба за одржавање и информатичко-комуникационе технологије.

Служба врши стручну координацију и сарадњу, организацију и рад на увођењу, развоју и коришћењу информатичке и комуникационе технологије и комуникационе инфраструктуре за органе Града, градске општине, јавна предузећа, јавне установе и друге организације.

Служба обавља послове инсталирања и одржавања мреже, рачунске и друге опреме, која представља техничку основу градског информационог система.

Службом руководи начелник службе, који у погледу руковођења радом службе, заснивања и престанка радног односа запослених, остваривања права, дужности и одговорности запослених у Служби, коришћењу средстава која су буџетом предвиђена за финансирање Службе, има сва права и дужности начелника који руководи поједином управом Града.

Начелника Службе поставља Градско веће.

За начелника Службе може бити постављено лице које има одговарајући факултет, положен испит за рад у органима управе и најмање пет година радног искуства у струци.

У оквиру Службе, за вршење појединих послова, образују се унутрашње организационе јединице, чије руководиоце распоређује начелник Службе.

Начелник доноси акт о унутрашњем уређењу и систематизацији радних места у Служби, на који сагласност даје Градско веће.

За свој рад и рад Службе, начелник одговара Скупштини Града и Градском већу.

V ГРАДСКЕ ОПШТИНЕ

Члан 83.

Градска општина је подручје Града Ниша у којој се врше послови Града утврђени овим статутом.

Градска општина има својство правног лица.

Члан 84.

У Граду Нишу градске општине су: Пантелеј, Црвени Крст, Палилула, Медијана и Нишка Бања.

Подручја градских општина чине насељена места, односно подручја катастарских општина која улазе у њихов састав и то:

Градска општина Насељено место Катастарска општина
ПАНТЕЛЕЈ Ниш - део Ниш "Пантелеј"
  Д. Врежина Д. Врежина
  Г. Врежина Г. Врежина
  Д. Матејевац Д. Матејевац I
    Д. Матејевац II
  Г. Матејевац Г. Матејевац
  Каменица Каменица
  Бреница Бреница
  Церје Церје
  Кнез Село Кнез Село
  Малча Малча
  Пасјача Пасјача
  Ореовац Ореовац
  Јасеновик Јасеновик
  Врело Врело
ЦРВЕНИ КРСТ Ниш - део Ниш - "Црвени Крст"
  Медошевац Медошевац
  Поповац Поповац
  Д. Комрен Д. Комрен
  Г. Комрен Г. Комрен
  Хум Хум
  Чамурлија Чамурлија
  Трупале Трупале
  Вртиште Вртиште
  Мезграја Мезграја
  Г. Топоница Г. Топоница
  Д. Топоница Д. Топоница
  Г. Трнава Г. Трнава
  Д. Трнава Д. Трнава
  Берчинац Берчинац
  Паљина Паљина
  Миљковац Миљковац
  Рујник Рујник
  Лесковик Лесковик
  Веле Поље Веле Поље
  Палиграце Палиграце
  Кравље Кравље
  Сечаница Сечаница
  Суповац Суповац
ПАЛИЛУЛА Ниш - део Ниш - "Бубањ" - део
    Ниш - "Ћеле Кула" - део

Ниш - део: обухваћен је границом која полази од железничког моста на Нишави, пругом до триангле, наставља пругом Ниш - Димитровград до КО Суви До, границом катастарских општина Суви До, Габровац, Доње Власе, границом општине Дољевац, границом катастарских општина Паси Пољана, Бубањ, Доње Међурово, Ново село до Нишаве, Нишавом до железничког моста.

  Лалинац Лалинац
  Крушце Крушце
  Мрамор Мрамор
  Мраморски поток Мрамор
  Девети мај Ново село
  Чокот Чокот
  Доње Међурово Доње Међурово
  Горње Међурово Горње Међурово
  Бубањ Бубањ
  Паси Пољана Паси Пољана
  Доње Власе Доње Власе
  Габровац Габровац
  Бербатово Бербатово
  Вукманово Вукманово
  Суви До Суви До
МЕДИЈАНА Ниш - део Ниш - "Бубањ" - део
    Ниш - "Ћеле Кула" - део

Ниш - део: обухваћен је границом која полази од железничког моста на Нишави, иде пругом до триангле, наставља пругом Ниш - Димитровград до границе КО Брзи Брод, границом КО Брзи Брод до Нишаве, Нишавом до железничког моста на Нишави, Брзи Брод.

НИШКА БАЊА Нишка Бања Нишка Бања
  Банцарево Банцарево
  Горња Студена Горња Студена
  Доња Студена Доња Студена
  Јелашница Јелашница
  Куновица Куновица
  Коритњак Радикина Бара
  Лазарево село Лазарево село
  Манастир Просек - Манастир
  Никола Тесла Нишка Бања
    Прва Кутина - део
  Островица Островица
  Просек Просек
  Прва Кутина Прва Кутина
  Равни До Равни До
  Раутово Раутово
  Радикина Бара Радикина Бара
  Сићево Сићево
  Чукљеник Чукљеник

1. ПОСЛОВИ ГРАДСКЕ ОПШТИНЕ

Члан 85.

Послови Града које обављају градске општине су:

1) доноси Статут, буџет и завршни рачун буџета градске општине;

2) доноси програме и спроводи пројекте развоја градске општине и стара се о унапређењу општег оквира за привређивање у градској општини, у складу са актима Града;

3) оснива месну заједницу, односно други облик месне самоуправе по прибављеном мишљењу грађана, у складу са законом, овим статутом и статутом градске општине;

4) даје мишљење на просторне и урбанистичке планове који се доносе за њено подручје;

5) образује комуналну инспекцију, стара се о одржавању комуналног реда у градској општини и спроводи прописе којима се уређује комунални ред, у складу са законом и актима Града;

6) спроводи поступак исељења бесправно усељених лица у станове и заједничке просторије у стамбеним зградама,

7) доноси годишњи програм, предузима мере за спречавање штета и учествује у организацији заштите од елементарних и других већих непогода и заштите од пожара и ствара услове за њихово отклањање, односно ублажавање њихових последица, у складу са прописима града;

8) уређује и обезбеђује коришћење пословног простора којим управља, утврђује висину накнаде за коришћење пословног простора и врши надзор над коришћењем пословног простора, у складу са посебном одлуком Града;

9) учествује у изради програма изградње, одржавања, управљања и коришћења сеоских, пољских и других некатегорисаних путева;

10) штити и унапређује животну средину и стара се и обезбеђује услове за очување, коришћење и унапређење подручја са природним лековитим својствима;

11) уређује и утврђује начин коришћења и управљања сеоским водоводима, изворима, јавним бунарима и чесмама;

12) утврђује културне и спортске манифестације од значаја за градску општину;

13) стара се о развоју угоститељства, занатства, туризма и трговине на свом подручју, уређује радно време, места на којима се могу обављати угоститељске делатности и друге услове за њихов рад;

14) стара се о коришћењу пашњака и одлучује о привођењу пашњака другој култури;

15) уређује и организује вршење послова у вези са држањем и заштитом домаћих и егзотичних животиња;

16) подстиче и помаже развој задругарства;

17) одлучује о постављању монтажних објеката на јавним површинама у складу са планом и прописом Града;

18) одлучује о одржавању и уређивању гробаља на свом подручју у складу са прописима Града;

19) предлаже мере за уређење и одржавање спољног изгледа стамбених и пословних објеката, зелених површина, дечјих игралишта, објеката јавне расвете и саобраћајних знакова и сл;

20) обезбеђује пружање правне помоћи грађанима за остваривање њихових права;

21) уређује организацију и рад мировних већа;

22) помаже развој различитих облика самопомоћи и солидарности са лицима са инвалидитетом, као и са лицима која су суштински у неједнаком положају са осталим грађанима и подстиче активности и пружа помоћ организацијама инвалида и другим социјално-хуманитарним организацијама на свом подручју;

23) подстиче развој културно-уметничког аматеризма;

24) прописује прекршаје за повреде прописа градске општине;

25) уређује и обезбеђује употребу имена, грба и другог симбола градске општине;

26) израђује планове одбране за своје подручје у складу са планом Града;

27) извршава прописе и опште акте Града и градске општине;

28) обавља и друге послове од непосредног интереса за грађане, у складу са законом, овим статутом, другим прописима Града и статутом градске општине.

2. ОРГАНИ ГРАДСКЕ ОПШТИНЕ

Члан 86.

Органи градске општине су: Скупштина градске општине, председник градске општине, Веће градске општине и управа градске општине.

А) Скупштина градске општине

Члан 87.

Скупштина Градске општине Медијана има 27 одборника.

Скупштина Градске општине Палилула има 25 одборника.

Скупштина Градске општине Пантелеј има 23 одборника.

Скупштина Градске општине Црвени Крст има 21 одборника.

Скупштина Градске општине Нишка Бања има 19 одборника.

Члан 88.

Скупштина градске општине:

1) доноси статут, одлуку о организацији управе градске општине и пословник, уз сагласност Скупштине Града;

2) доноси буџет и завршни рачун градске општине;

3) доноси програм развоја градске општине и појединих делатности у складу са програмом развоја Града;

4) даје претходно мишљење на програм развоја Града, програм уређивања грађевинског земљишта, просторни план Града, као и на урбанистичке планове, који се односе на подручје градске општине;

5) одлучује о обележјима и празнику градске општине и установљава јавна признања градске општине;

6) одлучује о сарадњи и удруживању са градским општинама у земљи и иностранству, уз сагласност Скупштине Града;

7) доноси прописе и друге опште акте из своје надлежности;

8) у складу са законом расписује референдум о питањима од значаја за локалну заједницу, изјашњава се о предлозима садржаним у грађанској иницијативи и утврђује предлог одлуке о самодоприносу;

9) бира и разрешава председника Скупштине и заменика председника Скупштине;

10) поставља и разрешава секретара Скупштине;

11) бира и разрешава председника градске општине, заменика председника градске општине и чланове Већа градске општине;

12) даје сагласност на употребу имена, грба и другог обележја градске општине;

13) оснива месне заједнице у селима и може образовати месне заједнице и друге облике месне самоуправе у градским насељима (кварт, четврт, рејон и сл.), уз сагласност Скупштине Града.

14) образује органе, организације и службе за потребе градске општине,

15) обавља и друге послове, у складу са законом, овим статутом, другим прописима Града и Статутом градске општине.

Члан 89.

Већином гласова од укупног броја одборника, Скупштина градске општине одлучује у следећим случајевима:

- о доношењу и изменама Статута градске општине,

- о доношењу буџета градске општине,

- о давању претходног мишљења на програм развоја Града, програм уређивања грађевинског земљишта, просторни план и урбанистичке планове Града који се односе на подручје градске општине,

- о симболима, празнику и другим обележјима градске општине,

- о расписивању референдума и самодоприноса за подручје градске општине,

- о избору и разрешењу председника и заменика председника Скупштине,

- о избору и разрешењу председника и заменика председника градске општине,

- о избору и разрешењу чланова Већа градске општине,

- о оснивању месних заједница и других облика месне самоуправе.

Б) Председник градске општине

Члан 90.

Председник градске општине је извршни орган градске општине.

Председник градске општине има заменика, који га замењује у случају његове одсутности и спречености да обавља своју дужност.

Члан 91.

Председник градске општине:

1) представља и заступа градску општину;

2) предлаже начин решавања питања о којима одлучује Скупштина;

3) наредбодавац је за извршење буџета;

4) усмерава и усклађује рад управе градске општине;

5) доноси појединачне акте за које је овлашћен законом, Статутом градске општине или другим прописом Скупштине;

6) редовно извештава Скупштину о свом раду, на њен захтев или по својој иницијативи;

7) врши и друге послове утврђене Статутом градске општине и другим актима градске општине.

В) Веће градске општине

Члан 92.

Веће градске општине је извршни орган градске општине.

Председник градске општине је председник Већа градске општине, а његов заменик је члан Већа, по функцији.

Члан 93.

Веће градске општине Медијана има 5 чланова;

Веће градске општине Палилула има 5 чланова;

Веће градске општине Пантелеј има 5 чланова:

Веће градске општине Црвени Крст има 5 чланова;

Веће градске општине Нишка Бања има 5 чланова.

Члан 94.

Веће градске општине:

1. предлаже Статут, буџет, одлуку о организацији управе градске општине и друге одлуке и акте које доноси Скупштина градске општине;

2. непосредно извршава и стара се о извршавању одлука и других аката Скупштине градске општине;

3. врши надзор над радом управе градске општине, поништава или укида њене акте који нису у сагласности са законом, Статутом градске општине и другим општим актом или одлуком које доноси Скупштина градске општине;

4. решава у управном поступку у другом степену о правима и обавезама грађана;

5. поставља и разрешава начелника управе градске општине;

6. даје сагласност на правилник о унутрашњем уређењу и систематизацији радних места у управи градске општине;

7. доноси пословник о свом раду;

8. редовно извештава Скупштину, по сопственој иницијативи или на њен захтев, о извршавању одлука и других аката Скупштине;

9. врши и друге послове утврђене Статутом градске општине и другим актима градске општине.

Г) Управа градске општине

Члан 95.

Управа градске општине образује се као јединствени орган, којом руководи начелник.

За начелника управе може бити постављено лице које има завршен правни факултет, положен испит за рад у органима државне управе и најмање пет година радног искуства у пословима правне струке.

Начелника поставља Веће градске општине, на основу јавног огласа, на период од пет година.

Начелник управе може имати заменика који га замењује у случају његове одсутности и спречености да обавља своју дужност.

Заменик начелника се поставља на исти начин и под истим условима као начелник.

Члан 96.

У управи градске општине образују се унутрашње организационе јединице за вршење сродних послова.

Руководиоце организационих јединица у управи распоређује начелник у складу са правилником о унутрашњем уређењу и систематизацији радних места.

Члан 97.

Начелник за свој рад и рад управе одговара Скупштини градске општине и Већу градске општине у складу са Статутом градске општине и одлуком о организацији управе градске општине.

Члан 98.

Управа градске општине

1) припрема нацрте прописа и других аката које доноси Скупштина, председник и Веће градске општине;

2) извршава одлуке и друге акте Скупштине, председника и Већа градске општине;

3) решава у управном поступку у првом степену о правима и дужностима грађана, предузећа, установа и других организација у управним стварима из надлежности Градске општине;

4) обавља послове управног надзора над извршавањем прописа и других општих аката Скупштине градске општине у складу са одлуком Скупштине;

5) извршава прописе чије је спровођење поверено градској општини;

6) обавља стручне и друге послове које утврди Скупштина, председник и Веће градске општине.

3. ОДНОС ГРАДА И ГРАДСКИХ ОПШТИНА

Члан 99.

Органи Града врше надзор над радом и актима органа градске општине у вршењу послова Града који су овим статутом пренети градској општини.

Надлежни орган градске општине је дужан да органу Града који врши надзор над радом и актима тог органа, благовремено достави тражене податке, списе и исправе.

За достављање тражених података, списа и исправа одговоран је председник градске општине, односно секретар Скупштине градске општине, ако се надзор врши над радом и актима Скупштине градске општине.

Члан 100.

Када пропис или други општи акт градске општине није у складу са законом, Статутом Града или другим прописом Града, служба Града надлежна за прописе и контролу законитости упозориће на то надлежни орган градске општине.

Уколико орган градске општине не поступи у складу са упозорењем, Скупштина Града ће тај пропис, односно општи акт ставити ван снаге.

Члан 101.

Када извршни органи или Управа градске општине не врши послове утврђене Статутом Града или другим прописом Града, Градско веће ће на то упозорити извршни орган или управу градске општине и затражити да поступа у складу са одредбама Статута Града или другог прописа Града.

Ако извршни орган или управа градске општине и после упозорења не врши послове наведене у претходном ставу, надлежни орган Града преузеће вршење тих послова, а градској општини ће се ускратити финансијска средства за обављање тих послова.

Члан 102.

Скупштина Града, на предлог Градског већа, из свих разлога предвиђених законом за скупштину јединице локалне самоуправе, може распустити Скупштину градске општине, када престаје мандат и извршним органима градске општине.

Председник Скупштине Града расписује изборе за одборнике Скупштине градске општине у року од 30 дана од дана ступања на снагу одлуке о распуштању.

Мандат изабраних одборника из става 2 овог члана траје до истека мандата распуштене Скупштине.

До конституисања Скупштине Градске општине и избора извршних органа градске општине, текуће и неодложне послове из њихове надлежности обавља привремени орган који решењем именује Градско веће.
+ Види:
Решење УС РС - 61/2009-9.

Члан 103.

Органи градске општине у вршењу послова градске општине:

1. дају органима Града иницијативу за уређивање односа из надлежности Града, од значаја за градску општину;

2. предлажу мере органима Града од значаја за решавање питања која се тичу градске општине;

3. учествују у припремању прописа Града чија је садржина од посебног значаја за градску општину.

Члан 104.

Органи и службе Града у вршењу своје надлежности:

1. обавештавају органе градске општине о мерама које предузимају или намеравају да предузму у извршавању градских прописа, заштити законитости, појавама које их нарушавају и мерама за њихово отклањање;

2. пружају стручну помоћ органима градске општине у вези са обављањем њихових послова, нарочито у вођењу информационог система и у информатизацији послова;

3. траже извештаје, податке и обавештења о обављању послова из оквира права и дужности града и градске општине;

4. Градско веће даје сагласност на акте градских општина којима се уређује број и структура запослених у градским општинама;

VI НЕПОСРЕДНО УЧЕШЋЕ ГРАЂАНА У ОСТВАРИВАЊУ ЛОКАЛНЕ САМОУПРАВЕ

Члан 105.

Грађани непосредно учествују у остваривању локалне самоуправе путем грађанске иницијативе, збора грађана и референдума.

Члан 106.

1. Грађанска иницијатива

Грађани путем грађанске иницијативе предлажу Скупштини Града доношење акта којим ће се уредити одређено питање из надлежности Града, промену Статута или других аката и расписивање референдума у складу са законом.

Градске управе имају обавезу да пруже стручну помоћ грађанима приликом формулисања предлога садржаног у грађанској иницијативи.

Грађанска иницијатива пуноважно је покренута ако је листа потписника грађанске иницијативе састављена у складу са законом и ако је исту потписало најмање 5% бирача Града, који су уписани у бирачки списак према последњем званично објављеном решењу о закључењу бирачког списка за избор одборника Скупштине Града, ако законом или овим статутом није другачије предвиђено.

За спровођење грађанске иницијативе грађани образују иницијативни одбор који може формирати посебне одборе за прикупљање потписа. Чланови иницијативног одбора сачињавају и потписују предлог грађанске иницијативе за коју се сакупљају потписи бирача и спроводе даљи поступак остваривања грађанске иницијативе на начин прописан законом.

О предлогу из става 1 овог члана Скупштина Града је дужна да одржи расправу и да достави образложен одговор грађанима у року од 60 дана од дана добијања предлога.

Поступак спровођења грађанске иницијативе уредиће се посебном одлуком Скупштине Града.

Члан 107.

2. Збор грађана

Збор грађана сазива се за део подручја градске општине, насељено место или део насељеног места.

Збор грађана расправља и даје предлоге о питањима из делокруга послова органа Града и градских општина.

Збор грађана већином гласова присутних усваја захтеве и предлоге и упућује их Скупштини Града, односно градске општине или појединим органима Града односно градске општине.

Органи Града, односно градске општине дужни су да у року од 60 дана од одржавања збора грађана, размотре захтеве и предлоге грађана и о њима заузму став, односно донесу одговарајућу одлуку или меру и о томе обавесте грађане.

Начин сазивања збора грађана, његов рад, као и начин утврђивања ставова збора уређује се посебним прописом градске општине.

Члан 108.

3. Референдум

Скупштина Града, односно Скупштина градске општине може на сопствену иницијативу да распише референдум о питањима из надлежности Града, односно градске општине.

Органи из става 1 овог члана, дужни су да распишу референдум на предлог који поднесе најмање 10% бирача од укупног бирачког тела на територији Града, односно градске општине, на начин утврђен законом и Статутом.

Одлука о расписивању референдума објављује се у службеном гласилу Града.

Од дана доношења одлуке до дана спровођења референдума не може протећи мање од 30 нити више од 60 дана.

Референдум спроводи референдумска комисија коју образује Скупштина Града, односно Скупштина градске општине, посебним актом, којим се одређују задаци и послови комисије, у складу са законом.

Одлука путем референдума донета је ако се за њу изјаснила већина грађана која је гласала, под условом да је гласало више од половине укупног броја грађана на подручју Града, односно градске општине.

Резултати референдума објављују се у службеном гласилу Града Ниша.

Одлука донета на референдуму је обавезна, а Скупштина Града, односно градске општине је не може ставити ван снаге, нити изменама и допунама мењати њену суштину у периоду од годину дана од дана доношења одлуке.

VII ЗАШТИТА ЛОКАЛНЕ САМОУПРАВЕ

1. Судска заштита

Члан 109.

Градоначелник може пред Уставним судом да покрене поступак за оцену уставности закона, односно уставности и законитости другог прописа или општег акта, ако сматра да се тим актом повређују Уставом и законом утврђена права Града.

Члан 110.

Градоначелник има право жалбе Уставном суду ако се појединачним актом или радњом државног органа или органа јединице локалне самоуправе онемогућава вршење надлежности Града.

2. Заштитник грађана

Члан 111.

У Граду Нишу установљава се заштитник грађана, који штити индивидуална и колективна права и интересе грађана, тако што врши општу контролу рада градских управа, управе градске општине и јавних служби.

Члан 112.

Заштитника грађана поставља Скупштина Града, на време од четири године, из реда угледних и политички непристрасних личности, са радним искуством од најмање 6 година на пословима правне струке, већином од присутног броја одборника, на предлог председника Скупштине.

Члан 113.

Заштитник грађана може бити разрешен и пре истека времена за које је постављен на исти начин на који је постављен у следећим случајевима:

- када то сам затражи;

- ако је осуђен за кривично дело које га чини недостојним за обављање функције;

- ако судском одлуком буде лишен пословне способности;

- ако је то предлог из грађанске иницијативе.

Члан 114.

О појавама незаконитог и неправилног рада којима се повређују права и интереси грађана, заштитник грађана упозорава управу и јавне службе, упућује им препоруке и критике и о томе подноси извештај Скупштини града и јавности.

Управе Града, управа градске општине и јавне службе дужне су да заштитнику грађана, на његов захтев, дају податке и информације од значаја за вршење његових овлашћења.

Члан 115.

Заштитник грађана не може бити разрешен, нити позван на кривичну одговорност, притворен или кажњен због изнетог мишљења у јавности о уоченим појавама и упућених препорука и критика.

Члан 116.

За обављање послова из своје надлежности заштитник грађана образује канцеларију, у складу са одлуком Скупштине Града.

VIII ЈАВНОСТ РАДА

Члан 117.

Рад органа Града доступан је јавности.

Члан 118.

Јавност рада обезбеђује се путем јавних расправа и зборова грађана о предлозима за доношење и измену Статута, одлуке о буџету Града, програма развоја Града, просторног плана и урбанистичких планова Града, програма уређења грађевинског земљишта, програма прибављања и отуђења непокретности и у другим случајевима прописаним законом или када орган Града о томе одлучи.

Орган који упућује акт на јавну расправу одлучује о поступку, начину и року спровођења јавне расправе.

Члан 119.

Јавност рада органа Града обезбеђује се објављивањем прописа и других општих аката органа Града у службеном гласилу, односно њиховим истицањем на огласној табли, на сајту Града Ниша или на други уобичајен начин.

Прописи и други општи акти Града ступају на снагу осмог дана од дана објављивања, осим ако из оправданих разлога није предвиђено да раније ступе на снагу.

Члан 120.

Јавност рада обезбеђује се правом грађана да остваре увид у записнике и друге акте органа и служби који се не објављују и не оглашавају.

Члан 121.

Ради информисања јавности о предлозима прописа и других аката, медијима се достављају позиви и материјали за седнице органа Града.

Представници медија имају слободан приступ седницама органа Града.

Радио и телевизијске станице могу директно да преносе седнице органа Града.

Члан 122.

Саопштење за јавност могу да издају и да одрже конференцију за штампу сва лица на функцијама у органима Града, заштитник грађана, шеф одборничке групе и одборник.

Јавност у раду обезбеђује се и путем издавања билтена и информатора.

IX ДОНОШЕЊЕ И ИЗМЕНА СТАТУТА ГРАДА

Члан 123.

Предлог за доношење, односно измену Статута Града подноси Градско веће, самоиницијативно, односно на иницијативу најмање 31 одборника или грађана по поступку прописаном за спровођење грађанске иницијативе.

Предлог се подноси у писаном облику са образложењем.

О предлогу да се приступи доношењу, односно измени Статута, одлучује Скупштина Града већином од укупног броја одборника.

Градско веће је дужно да организује и спроведе стручну и јавну расправу пре утврђивања предлога Статута, односно предлога измене Статута.

Изузетно, када се измена врши ради усаглашавања са законом, не мора се спровести стручна и јавна расправа.

X ПРЕЛАЗНЕ И ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ

Члан 124.

Ступањем на снагу Статута Града Ниша, престаје да важи Статут Града Ниша ("Службени лист Града Ниша", број 26/2002, 92/2004 и 14/2008).

Члан 125.

Скупштина Града Ниша доноси посебну одлуку о спровођењу Статута Града Ниша.

Члан 126.

Статут ступа на снагу наредног дана од дана објављивања у "Службеном листу Града Ниша".

Број: 06-357/2008-2-02

У Нишу, 1. октобар 2008. године

СКУПШТИНА ГРАДА НИША

Председник

Проф. др Миле Илић, с.р.

 

ИЗМЕНЕ

 

Уставни суд у саставу: председник др Боса Ненадић и судије др Оливера Вучић, др Марија Драшкић, Весна Илић Прелић, Агнеш Картаг Одри, Катарина Манојловић Андрић, мр Станка Милановић, мр Драгиша Слијепчевић, др Драган Стојановић и Предраг Ћетковић, на основу члана 167 став 1 тачка 4 Устава Републике Србије, на седници одржаној 28. маја 2008. године, донео је

Решење

Решење је објављено у "Службеном листу града Ниша", бр. 61/2009 од 2.9.2009. године.

Не прихвата се иницијатива за покретање поступка за утврђивање незаконитости одредбе члана 102 став 3 Статута Града Ниша ("Службени лист Града Ниша", број 88/08).

Образложење

Уставном суду поднета је иницијатива за оцену законитости одредбе члана 102. став 3. Статута Града Ниша, којом је предвиђено да мандат одборника Скупштина Градске општине Града Ниша, изабраних након доношења одлуке Скупштине Града о распуштању Скупштине Градске општине, траје до истека мандата распуштене скупштине. Иницијатор сматра да оспорена одредба Статута није у сагласности са Законом о локалним изборима, којим је прописано да мандат одборника избраних на изборима за одборнике распуштене скупштине Јединице локалне самоуправе траје четири године (члан 86. став 3).

У одговору Скупштине Града Ниша наводи се да оспорена одредба Статута није у супротности са одредбом члана 86. став 3. Закона о локалној самоуправи, јер се наведена законска одредба односи на мандат одборника у скупштини општине, односно скупштини града, као јединици локалне самоуправе, а не на мандат одборника у скупштини градске општине, која није јединица локалне самоуправе. Доносилац оспореног акта указује на то да Законом о локалној самоуправи нису утврђени послови које обавља градска општина, органи градске општине и њихова надлежност, начин избора и друга питања од значаја за њихов рад, нити је прописана сходна примена одредаба Закона на градске општине Град Ниш је Статутом образовао градске општине уредио послове из надлежности Града које оне врше, одредио органе градских општина и:њихову надлежност, начин њиховог избора, трајање и престанак мандата, надзор над њиховим актима и радом, као и друга питања која су од значаја за остваривање права и дужности градских општина, утврђених Статутом Града.

У спроведеном поступку, Уставни суд је утврдио да је Статутом Града Ниша ("Службени лист Града Ниша", број 88/2008) прописано да је Град Ниш јединица локалне самоуправе у којој грађани остварују право на локалну самоуправу, у складу са Уставом, законом и овим статутом (члан 1.), да је градска општина подручје Града Ниша у којој се врше послови Града утврђени овим Статутом (члан 83. став 1.), да су органи градске општине Скупштина градске општине, председник градске општине, Веће градске општине и управа градске општине (члан 86.), да органи Града врше надзор над радом и актима органа градске општине у вршењу послова Града који су овим статутом пренети градској општини (члан 99. став 1), Одредбама члана 102. Статута прописано је да Скупштина Града Ниша, на предлог Градског већа, из свих разлога предвиђених законом за скупштину јединице локалне самоуправе, може распустити скупштину градске општине, када престаје мандат и извршним органима градске општине (став 1.) и да председник Скупштине Града расписује изборе за одборнике скупштине градске општине у року од 30 дана од дана ступања на снагу одлуке о распуштању (став 2). Оспореном одредбом члана 102. став 3. Статута предвиђено је да мандат изабраних одборника из става 2. овог члана траје до истека мандата распуштене скупштине.

Уставом Републике Србије утврђено је: да су јединице локалне самоуправе општине, градови и Град Београд (члан 188. став 1); да се општине оснивају и укидају законом, да се град оснива законом, у складу са критеријумима предвиђеним законом којим се уређује локална самоуправа, као и да се статутом града може се предвидети да се на територији града образују две или више градских општина, с тим да се статутом града уређују послови из надлежности града које врше градске општине (члан 189. ст. 1, 2. и 4.).

Законом о локалној самоуправи ("Службени гласник РС", број 129/07) прописано је да је општина основана територијална јединица у којој се остварује локална самоуправа, која је способна да преко својих органа самостално врши сва права и дужности из своје надлежности и која има најмање 10.000 становника (члан 18. став 1); да је град јединица локалне самоуправе утврђена законом, која представља економски, административни, географски и културни центар ширег подручја и има више од 100.000 становника (члан 23. став 1.); да се статутом града може предвидети да се на територији града образују две или више градских општина и да се статутом града уређују послови из надлежности града које врше градске општине (члан 25.); да органи Републике и територијалне аутономије врше надзор над законитошћу рада и аката органа јединице локалне самоуправе. у складу с Уставом и законом (члан 78. став 2.); да одлуку о распуштању скупштине јединице локалне самоуправе доноси Влада, на предлог министарства надлежног за послове локалне самоуправе, односно надлежног органа територијалне аутономије, као и да председник Народне скупштине расписује изборе за одборнике у року од два месеца од ступања на снагу одлуке о распуштању скупштине јединице локалне самоуправе, а да мандат одборника изабраних на изборима из става 2. овог члана траје четири године (члан 86. ст. 1. до 3).

Законом о територијалној организацији Републике Србије ("Службени гласник РС", број 129/07) прописано је да територијалну организацију Републике Србије чине општине, градови и град Београд као територијалне јединице и аутономне покрајине као облик територијалне аутономије (члан 2.) и да територију општине, града и града Београда чине насељена места, односно подручја катастарских општина која улазе у састав ових јединица локалне самоуправе (члан 3). Законом су прописани називи и седишта општина (члан 16.) и градова (члан 20.) који чине територијалну организацију Републике, међу којима је град Ниш (члан 20. редни број 11).

Из наведених одредаба Устава и закона произилази да само општине, градови и град Београд, образовани Законом о територијалној организацији Републике Србије, имају статус јединица локалне самоуправе.

Насупрот томе, по оцени Уставног суда, градске општине немају овај статус, већ су само део територијалне и организационе структуре града, као јединице локалне самоуправе Ово, између осталог, и стога што се, према одредби члана 25. Закона о локалној самоуправи, у градској општини не обављају сви послови из Уставом и законом утврђене надлежности јединице локалне самоуправе, већ само они послови из надлежности града поверени градским општинама. Овакав став у погледу статуса градске општине Уставни суд је изразио и у свом Решењу донетом у предмету број IУ - 191/2008, када је оценио да је Скупштина града Београда, поред осталог, овлашћена да распусти скупштину градске општине. Стога, и у овом уставносудском поступку налази да се на питања образовања органа градске општине и надзора над њиховим радом не примењују одредбе Закона о локалној самоуправи којима се та питања уређују, већ се образовање градских општина, као и сва питања од значаја за њихов рад, сагласно Уставу и Закону о локалној самоуправи, уређују Статутом града. Имајући у виду да град обављање одређених послова из своје надлежности поверава градској општини, дакле органима градске општине, то следи да органи града врше надзор над радом органа градске општине. У том смислу, по оцени Уставног суда, град има на закону засновано овлашћење да, уређујући надзор над радом скупштине градске општине, својим статутом самостално уреди и питања која се тичу распуштања скупштине градске општине, избора одборника ове скупштине након доношења одлуке о њеном распуштању и трајању њиховог мандата. С обзиром на изложено, Уставни суд оцењује да оспорена одредба члана 102. став 3. Статута града Ниша није несагласна одредбама Закона о локалној самоуправи, јер одредбама Закона на које се подносилац иницијативе позива, као ни другим одредбама овог закона није прописано да се одредбе Закона о трајању мандата одборника изабраних након распуштања скупштине јединице локалне самоуправе примењују и на одборнике скупштине градске општине, на шта се правилно указује у одговору Скупштине града Ниша. При томе, Уставни суд указује да, сагласно одредбама члана 167. Устава Републике Србије, није надлежан да оцењује целисходност одредаба закона и других општих аката, па самим тим ни оспореног Статута.

Из наведених разлога, Суд је утврдио да оспорена одредба члана 102. став 3. Статута Града Ниша није несагласна закону, те, сагласно одредби члана 53. став 3. Закона о Уставном суду ("Службени гласник РС", број 109/07), није прихватио иницијативу.

Имајући у виду изнето, Уставни суд је, на основу одредаба члана 46. тачка 5. Закона о Уставном суду, решио као у изреци.

Број: IVл-50/2009

У Београду, 26. август 2009. године

УСТАВНИ СУД РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ

Председник

др Боса Ненадић, с.р.