На основу члана 112. став 1. тачка 2. Устава Републике Србије, доносим

Указ о проглашењу Закона о комуналној полицији

Проглашава се Закон о комуналној полицији, који је донела Народна скупштина Републике Србије на седници Осмог ванредног заседања у 2009. години, 8. јула 2009. године.

ПР број 141

У Београду, 13. јула 2009. године

Председник Републике,

Борис Тадић, с.р.

Закон о комуналној полицији

Закон је објављен у "Службеном гласнику РС", бр. 51/2009 од 14.7.2009. године.

I. ОСНОВНЕ ОДРЕДБЕ

Сврха комуналне полиције

Члан 1.

Комунална полиција на територији града и града Београда (у даљем тексту: град) образује се за овим законом одређене комунално-полицијске и друге послове чијим обављањем се обезбеђује извршавање надлежности града у областима, односно питањима комуналне делатности, заштите животне средине, људи и добара и обезбеђује заштита и одржава ред у коришћењу земљишта, простора, локалних путева, улица и других јавних објеката, као и обезбеђује несметано обављање законом одређених послова из надлежности града (у даљем тексту: послови комуналне полиције).

Комунална полиција на територији града Београда, поред послова из става 1. овог члана, обавља и одређене послове комуналне полиције којима се обезбеђује извршавање надлежности утврђених Законом о главном граду.

Образовање и унутрашње уређење комуналне полиције

Члан 2.

Комуналну полицију град образује као унутрашњу организациону јединицу у саставу јединственог органа градске управе, односно управе образоване за поједину област.

У складу с начелом економичности и ради уједначеног остваривања сврхе комуналне полиције из члана 1. овог закона у свим градовима, при образовању и уређењу комуналне полиције град обезбеђује да број комуналних полицајаца одговара броју становника града према последњем попису, тако да на сваких пет хиљада становника не може имати више од једног комуналног полицајца.

Људство комуналне полиције

Члан 3.

Комуналном полицијом руководи начелник комуналне полиције.

Послове комуналне полиције обављају комунални полицајци.

Начелник комуналне полиције и комунални полицајци у обављању послова из делокруга комуналне полиције имају посебна овлашћења утврђена овим законом, укључујући и овлашћења за употребу одређених средстава принуде.

Помоћ у извршењима (асистенција)

Члан 4.

Комунална полиција пружа помоћ надлежним органима града, као и предузећима, организацијама и установама које на основу одлуке скупштине града одлучују о појединим правима грађана, правних лица или других странака (у даљем тексту: овлашћене организације), када по оцени надлежног органа града или овлашћене организације постоје претпоставке да спровођење њихове извршне одлуке неће бити могуће без присуства комуналних полицајаца или употребе средстава принуде.

О ангажовању комуналне полиције и о обиму и начину пружања помоћи одлучује начелник комуналне полиције у року од 48 часова од подношења захтева надлежног органа града, односно овлашћене организације, сходно одредбама Закона о полицији о поступку пружања помоћи у извршењима и подзаконског прописа о начину обављања полицијских послова којима се ближе уређује пружање ове помоћи.

Ако због физичког отпора спровођење извршења не буде могуће или не успе и поред ангажовања комуналне полиције, надлежни орган града, односно овлашћена организација подноси захтев полицији да пружи помоћ у спровођењу извршења, у складу са Законом о полицији.

Хитне мере и спасилачка функција

Члан 5.

Комунална полиција предузима хитне мере заштите животне средине, заштите од елементарних и других непогода, заштите од пожара и друге заштите из надлежности града, кад те мере не могу правовремено да предузму други надлежни органи града и овлашћене организације, о чему одмах обавештава те органе односно организације.

У случају опасности изазване елементарним непогодама и другим облицима угрожавања из става 1. овог члана комунална полиција учествује у вршењу спасилачке функције и пружа помоћ другим органима, правним и физичким лицима на отклањању последица.

Сарадња са грађанима

Члан 6.

Комунална полиција у обављању послова сарађује са грађанима у складу са овим законом и другим прописима којима се уређује обављање комуналних и других послова из надлежности града.

Грађани могу комуналној полицији подносити пријаве, петиције и предлоге у вези са комуналним редом писменим путем, електронском поштом, а у хитним случајевима телефоном и непосредним усменим обраћањем, о чему комунална полиција прави службену забелешку.

Комунална полиција је дужна да грађане, на њихов захтев, обавести о исходу поступања.

Сарадња са градским инспекцијским службама

Члан 7.

Комунална полиција у обављању послова сарађује са градским инспекцијским службама, у складу са овим законом и законима и прописима града којима се уређује обављање инспекцијских послова.

Сарадња из става 1. овог члана обухвата нарочито: међусобно обавештавање, размену информација, пружање непосредне помоћи и предузимање заједничких мера и активности од значаја за обављање послова комуналне полиције и градских инспекцијских служби.

Облике и начин остваривања сарадње комуналне полиције и градских инспекцијских служби ближе прописује скупштина града.

Сарадња са полицијом

Члан 8.

У обављању послова и примени овлашћења комунални полицајци сарађују са полицијом.

Када је то потребно ради извршавања послова из надлежности комуналне полиције, на образложени захтев, полиција ће доставити личне податке за грађане, податке за возила и друге податке из евиденција које води у складу са законом.

Ради развијања међусобне сарадње комуналне полиције и полиције, градоначелник може споразумно са министром надлежним за унутрашње послове да доноси одговарајуће акте о сарадњи и оснива координациона тела од значаја за остваривање заједничких циљева.

II. ПОСЛОВИ КОМУНАЛНЕ ПОЛИЦИЈЕ

Појам и обављање послова

Члан 9.

Послови комуналне полиције, у смислу овог закона, јесу:

1) одржавање комуналног и другог законом уређеног реда од значаја за комуналну делатност;

2) вршење контроле над применом закона и других прописа и општих аката из области комуналне и других делатности из надлежности града;

3) остваривање надзора у јавном градском, приградском и другом локалном саобраћају, у складу са законом и прописима града;

4) заштита животне средине, културних добара, локалних путева, улица и других јавних објеката од значаја за град;

5) подршка спровођењу прописа којима се обезбеђује несметано одвијање живота у граду, очување градских добара и извршавање других задатака из надлежности града (у даљем тексту: одржавање градског реда).

Одржавањем комуналног реда из става 1. тачка 1) овог члана сматра се одржавање реда у областима, односно питањима: снабдевања водом; одвођења отпадних и атмосферских вода; јавне чистоће; превоза и депоновања комуналног и другог отпада; локалних путева и улица; саобраћајних ознака и сигнализације; паркирања; превоза путника у градском и приградском саобраћају; ауто-такси превоза; постављања привремених пословних објеката; противпожарне заштите; заштите од буке у животној средини; контроле радног времена субјеката надзора; одржавања комуналних објеката, пијаца, гробаља, паркова, зелених и других јавних површина, јавне расвете, стамбених и других објеката.

Начин обављања послова

Члан 10.

Послови комуналне полиције обављају се организованим присуством комуналних полицајаца на местима одржавања реда, предузимањем других превентивних мера и применом овим законом предвиђених овлашћења комуналне полиције.

Послови комуналне полиције обављају се а овлашћења примењују у складу са начелима законитости, професионализма, сарадње и сразмерности.

У свом раду комунални полицајци руководе се и принципом рада са најмањим штетним последицама, а средства принуде примењују само кад је то апсолутно нужно и у мери која је неопходна за извршење задатака без непотребних штетних последица.

У складу са законом и другим прописима, начелник комуналне полиције даје обавезне инструкције комуналним полицајцима за обављање послова комуналне полиције.

Планирање послова

Члан 11.

Градско веће, на предлог начелника комуналне полиције, доноси стратешки план комуналне полиције којим, на основу процене постојећег стања, утврђује приоритете у обављању послова комуналне полиције и, с тим у вези, даје јој развојне, организационе, кадровске и друге основне смернице за даљи рад.

У складу са стратешким планом, комунална полиција сачињава годишње планове рада и доставља их градском већу на усвајање.

Уз предлог плана из ст. 1. и 2. овог члана, комунална полиција доставља и претходно прибављено мишљење начелника јединственог органа управе, односно управе образоване за поједину област у чијем је саставу.

Приликом разматрања годишњег плана рада комуналне полиције градско веће, по потреби, одлучује и о изменама и допунама стратешког плана комуналне полиције.

На стратешке планове, и годишње планове рада комуналне полиције сагласност даје скупштина града.

Усклађивање послова

Члан 12.

Стратешки план и годишњи план рада комуналне полиције усклађују се пре доношења са прописима и одговарајућим планским актима полиције, као и са ставовима о приоритетима за безбедност људи и имовине у граду.

Стручну помоћ у припреми стратешког плана и годишњег плана рада комуналне полиције пружа полиција, уз подршку министарства надлежног за унутрашње послове.

III. УНУТРАШЊЕ УРЕЂЕЊЕ КОМУНАЛНЕ ПОЛИЦИЈЕ

Унутрашње организационе јединице

Члан 13.

У комуналној полицији могу се образовати подручне организационе јединице за градску општину или више њих или за подручје града одређено актом о унутрашњем уређењу комуналне полиције (у даљем тексту: организационе јединице).

Организационим јединицама руководе шефови тих јединица, који за свој рад и рад организационе јединице којом руководе одговарају начелнику комуналне полиције.

Услови за руковођење

Члан 14.

За рад на пословима начелника комуналне полиције запослени мора да има стечено високо образовање на студијама другог степена (дипломске академске студије-мастер, специјалистичке академске студије, специјалистичке струковне студије), односно на основним студијама у трајању од најмање четири године и најмање пет година радног искуства у струци, као и да испуњава опште услове прописане за рад у органима града.

Поред руковођења комуналном полицијом, начелник комуналне полиције може непосредно да обавља послове комуналне полиције.

За рад на пословима шефа организационе јединице запослени мора да има стечено високо образовање на студијама другог степена (дипломске академске студије-мастер, специјалистичке академске студије, специјалистичке струковне студије), односно на основним студијама у трајању од најмање четири године и најмање три године радног искуства у струци, као и да испуњава опште услове прописане за рад у органима града.

Поред руковођења организационом јединицом, шеф те јединице може непосредно да обавља послове комуналне полиције.

Распоређивање начелника и шефа организационе јединице

Члан 15.

Начелника комуналне полиције распоређује начелник јединственог органа градске управе, односно управе образоване за поједину област у чијем је саставу комунална полиција.

Шефа организационе јединице распоређује начелник јединственог органа градске управе, односно управе образоване за поједину област у чијем је саставу комунална полиција, на предлог начелника комуналне полиције.

IV. ОВЛАШЋЕЊА КОМУНАЛНЕ ПОЛИЦИЈЕ

Врсте овлашћења

Члан 16.

У обављању послова комуналне полиције, комунални полицајац има следећа овлашћења:

1) упозорење;

2) усмено наређење;

3) провера идентитета;

4) довођење;

5) прегледање лица и предмета;

6) привремено одузимање предмета;

7) видео надзор;

8) употреба средстава принуде, и то физичке снаге, службене палице и средстава за везивање.

Поред овлашћења из става 1. овог члана, комунални полицајац може, када је за то овлашћен законом, другим прописом и општим актом града, изрећи мандатну казну, поднети пријаву надлежном органу за учињено кривично дело, поднети захтев за вођење прекршајног поступка и обавестити други надлежни орган да предузме мере из своје надлежности.

Упозорење

Члан 17.

Комунални полицајац упозориће лице које својим понашањем, деловањем или пропуштањем одређене радње може да наруши законом и другим прописима уређени комунални или други ред из надлежности града.

Упозорење се даје усмено, писано или путем средстава јавног информисања.

Усмено наређење

Члан 18.

Комунални полицајац усменим наређењем издаје обавезна упутства и забране и налаже мере и радње од којих непосредно зависи успешно обављање послова из делокруга комуналне полиције.

Кад комунална полиција предузима хитне мере и врши спасилачку функцију у смислу члана 5. овог закона, комунални полицајци усмена наређења издају само док те послове не преузму надлежни органи града и овлашћене организације, и то ради отклањања непосредне опасности за људе и имовину, као и неодложне заштите животне средине и друге заштите из делокруга града.

Провера идентитета

Члан 19.

Комунални полицајац извршиће проверу идентитета лица чије понашање или деловање представља кршење прописа из делокруга комуналне полиције.

Под условима из става 1. овог члана, комунални полицајац провериће на лицу места идентитет лица и на оправдан усмени захтев службеног лица надлежног органа града, односно овлашћене организације.

Пре провере идентитета комунални полицајац дужан је да упозна лице са разлозима провере његовог идентитета.

Провера идентитета врши се увидом у личну исправу или на основу изјаве лица чији је идентитет проверен.

Довођење

Члан 20.

Ако комунални полицајац не може да утврди идентитет лица провером из члана 19. овог закона, то лице ће без одлагања довести надлежном органу ради утврђивања идентитета.

Прегледање лица и предмета

Члан 21.

Приликом обављања законом утврђених послова комунални полицајац може извршити преглед лица затеченог у кршењу прописа из делокруга комуналне полиције, возила и предмета који су у непосредној близини или под надзором лица које прегледа.

Преглед лица и предмета врши се непосредно или уз коришћење техничког средства. Пре вршења прегледа предмета комунални полицајац позваће лице да омогући увид у садржај предмета, а ако лице то одбије сам ће проверити садржај предмета. Приликом принудног отварања предмета комунални полицајац настојаће да проузрокује што мању штету, а уколико до штете дође, обезбедиће да се настала оштећења после отварања предмета фиксирају фотографијом или на други погодан начин.

Преглед лица мора вршити лице истог пола.

Ако комунални полицајац при прегледу нађе предмете за које се основано може претпоставити да су предмет кривичног дела или прекршаја о томе ће одмах обавестити полицију и поступити по добијеним упутствима.

Привремено одузимање предмета

Члан 22.

Комунални полицајац привремено ће одузети предмет који је прибављен, употребљен или настао кршењем прописа из делокруга комуналне полиције.

Привремено одузете предмете комунални полицајци дужни су да предају надлежном органу или да поступају са тим предметима у складу са налогом тог органа. У случају кад се против лица од кога је предмет одузет не покрене поступак пред надлежним органом, предмети ће се одмах вратити лицу од кога су одузети.

Приликом одузимања предмета комунални полицајац дужан је да изда потврду о привремено одузетим предметима.

Видео надзор

Члан 23.

Када је то потребно ради спречавања кршења прописа из делокруга комуналне полиције, одређени простор и објекат може се обезбедити видео надзором.

Уређаји за видео надзор морају бити видљиви, са истакнутим натписом да је простор или објекат обезбеђен видео надзором.

Употреба средстава принуде

Члан 24.

Физичку снагу и службену палицу комунални полицајац може да употреби само ако у обављању послова на други начин од себе или другог не може да одбије истовремени противправни напад.

Службена палица има техничка обележја утврђена подзаконским прописима полиције о средствима принуде, односно о посебној опреми за обављање полицијских послова.

Средства за везивање комунални полицајац може, у складу са законом, да употреби против лица које пружа отпор или покушава да побегне.

Средствима за везивање сматрају се службене лисице, пластичне затеге и друга за то намењена средства према Закону о полицији и са техничким и другим карактеристикама утврђеним подзаконским прописом о средствима принуде.

Начин примене овлашћења комуналне полиције

Члан 25.

Овлашћења комуналне полиције утврђена одредбама чл. 17. до 24. овог закона примењују се под условима и на начин утврђен Законом о полицији и подзаконским прописима о полицијским овлашћењима и начину обављања полицијских послова.

Евиденције

Члан 26.

Комунална полиција води евиденције поднетих пријава, петиција и предлога грађана, поднетих притужби на рад комуналних полицајаца, употребљених средстава принуде и других примењених овлашћења према лицима, привремено одузетих предмета, службених легитимација, опреме и средстава.

На податке о личности садржане у евиденцијама из става 1. овог члана примењују се прописи о заштити података о личности.

V. КОНТРОЛА КОМУНАЛНЕ ПОЛИЦИЈЕ

Контрола употребе средстава принуде

Члан 27.

О употреби средстава принуде комунални полицајац подноси писани извештај начелнику комуналне полиције, односно лицу које начелник овласти да оцењује оправданост и правилност употребе средстава принуде.

Извештај се подноси најкасније 24 часа од употребе средстава принуде, а садржи податке о лицу, времену и месту употребе средстава принуде, врсти употребљеног средства принуде и другим чињеницама и околностима од значаја за оцену оправданости и правилности употребе средства принуде.

У случају неоправдане и неправилне употребе средстава принуде, начелник комуналне полиције предузима законом предвиђене мере ради утврђивања дисциплинске, прекршајне, односно кривичне одговорности комуналног полицајца и одмах о томе обавештава начелника јединственог органа градске управе, односно управе образоване за поједину област у чијем је саставу комунална полиција.

Оцена из става 1. овог члана даје се и мере из става 3. овог члана предузимају се без одлагања, а најкасније у року од 15 дана од дана подношења извештаја о употреби средстава принуде.

Подношење извештаја полицији

Члан 28.

О употреби средстава принуде начелник комуналне полиције обавештава надлежну полицијску управу најкасније у року од 48 часова од употребе средстава принуде.

Ако приликом употребе средстава принуде настане телесна повреда или наступи смрт лица, начелник комуналне полиције подноси о томе писани извештај надлежној полицијској управи.

Извештај из става 2. овог члана садржи: име и презиме и број легитимације комуналног полицајца који је употребио средства принуде; датум, време и место употребе; податке о лицу према коме су средства принуде употребљена; врсту употребљеног средства принуде; разлог употребе; опис догађаја и повреда нанетих лицу или комуналном полицајцу; податке о времену и месту пружању медицинске помоћи; податке о штети насталој услед употребе средстава принуде; податке о сведоцима догађаја и материјалним доказима.

Контрола решавањем притужби

Члан 29.

Комуналној полицији свако може поднети притужбу ако сматра да су му незаконитом или неправилном применом овлашћења комуналног полицајца из чл. 17. до 24. овог закона повређена права.

Притужба се подноси у року од 30 дана од дана када је до повреде дошло, а разматра је и све околности у вези са њом утврђује начелник комуналне полиције или лице које начелник овласти да решава притужбе (у даљем тексту: овлашћено лице).

Начелник комуналне полиције, односно овлашћено лице, о свом ставу и евентуалним мерама које је предузео мора подносиоца притужбе да обавести достављањем писаног одговора у року од 15 дана од дана пријема притужбе, чиме је поступак по притужби закључен.

У случајевима кад из притужбе или података прикупљених у поступку код начелника, односно овлашћеног лица произлази сумња да је комунални полицајац применом овлашћења из става 1. овог члана учинио кривично дело за које се гони по службеној дужности, начелник комуналне полиције списе предмета мора да уступи Комисији за решавање притужби, која води даљи поступак решавања притужбе.

Комисију за решавање притужби образује скупштина града. У Комисију, која се састоји од председника и четири члана, обавезно се именују три одборника скупштине града, начелник комуналне полиције и представник полиције.

У поступку разматрања притужбе Комисија је овлашћена да од подносиоца притужбе и других лица прикупља потребна обавештења и доказе о чињеницама и околностима на које се притужба односи, као и да од градске управе и полиције тражи потребну помоћ и сарадњу. Комисија поступак решавања притужбе закључује достављањем одговора подносиоцу притужбе у року од 30 дана од дана истека рока за вођење поступка код начелника комуналне полиције, односно овлашћеног лица.

Независно од исхода решавања притужбе, подносилац притужбе има на располагању сва правна и друга средства за заштиту својих права и слобода.

Подзаконски пропис о контроли комуналне полиције

Члан 30.

Начин и поступак вршења контроле комуналне полиције ближе прописује министар надлежан за локалну самоуправу.

VI. КОМУНАЛНИ ПОЛИЦАЈЦИ

Примена прописа

Члан 31.

На положај, дужности, права и одговорности комуналних полицајаца примењују се прописи о радним односима који важе за запослене у органима града, ако овим законом и прописима донетим на основу овог закона није друкчије одређено.

Услови за обављање послова

Члан 32.

Начелник комуналне полиције, односно комунални полицајац, поред услова предвиђених прописима из члана 31. овог закона, мора да испуњава и посебне услове, и то да:

1) има психофизичке способности потребне за обављање послова комуналне полиције, које се доказују лекарским уверењем овлашћене здравствене установе;

2) има положен испит за обављање послова и примену овлашћења комуналног полицајца (у даљем тексту: испит);

3) није осуђиван на казну затвора од најмање шест месеци;

4) није му раније престао радни однос у државном или другом органу због теже повреде дужности из радног односа.

Комунални полицајци морају да имају стечено најмање средње образовање у четворогодишњем трајању.

Министар надлежан за локалну самоуправу доноси пропис о начину утврђивања потребне психофизичке способности из става 1. тачка 1) овог члана и решењем овлашћује здравствену установу за утврђивање ове способности и издавање лекарских уверења о томе.

Стручно оспособљавање

Члан 33.

Комунални полицајац - приправник може послове самостално да обавља после стручног оспособљавања и положеног испита из члана 32. став 1. тачка 2) овог закона.

Комунални полицајац - приправник дужан је да испит из става 1. овог члана положи најкасније у року од годину дана од дана заснивања радног односа у комуналној полицији.

Стручно усавршавање

Члан 34.

Одржавање и унапређење стручности комуналних полицајаца обезбеђује се стручним усавршавањем, као и периодичним проверама стручне оспособљености - редовним и ванредним, које спроводи министарство надлежно за локалну самоуправу.

Комунални полицајац обавезан је да се подвргне стручном усавршавању, као и провери стручне оспособљености из става 1. овог члана у време одређено за усавршавање, односно проверу, о чему мора бити обавештен писменим позивом најкасније осам дана пре дана за који је заказан облик стручног усавршавања или провера стручне оспособљености.

Испитна комисија, подзаконски пропис и трошкови

Члан 35.

Испит из члана 32. став 1. тачка 2), испит из члана 33. и провера стручне оспособљености из члана 34. овог закона обављају се пред Испитном комисијом, коју образује министар надлежан за локалну самоуправу, уз претходно прибављено мишљење министра надлежног за унутрашње послове.

Програм, време и начин стручног оспособљавања и стручног усавршавања, садржај и начин полагања испита и провере стручне оспособљености, садржај и начин вођења евиденције оспособљавања и усавршавања, положених испита и издатих уверења о положеним испитима и утврђеној оспособљености прописује министар надлежан за локалну самоуправу, уз претходно прибављено мишљење министра надлежног за унутрашње послове.

Стручно оспособљавање и усавршавање, испити и провере оспособљености обављају се о трошку града.

Провера психофизичке способности

Члан 36.

По налогу градоначелника, начелник комуналне полиције, а по налогу начелника комуналне полиције, комунални полицајац дужан је да се подвргне провери психофизичке способности потребне за обављање послова комуналне полиције и да у року од 15 дана од дана пријема налога достави градоначелнику, односно начелнику комуналне полиције лекарско уверење овлашћене здравствене установе као доказ да има психофизичке способности потребне за даље обављање послова комуналне полиције из члана 32. став 1. тачка 1) овог закона.

Налог из става 1. овог члана издаје се у писменом облику и мора да садржи назив и адресу овлашћене здравствене установе, разлог, место и време лекарског прегледа ради утврђивања психофизичке способности за даље обављање послова комуналне полиције.

Лекарски преглед из става 2. овог члана обавља се о трошку града.

Распоређивање ван комуналне полиције

Члан 37.

Ван комуналне полиције, на радно место које одговара његовој стручној спреми, распоређује се комунални полицајац који:

1) не добије позитивну оцену на провери стручне оспособљености из члана 34. овог закона;

2) престане да испуњава услове у погледу психофизичких способности потребних за обављање послова комуналне полиције из члана 36. став 1. овог закона.

Под условима из става 1. овог члана ван комуналне полиције, на радно место које одговара његовој стручној спреми, распоређује се и начелник комуналне полиције.

Престанак радног односа по сили закона

Члан 38.

Ако одговарајуће радно место за распоређивање из члана 37. овог закона не постоји или се комунални полицајац, односно начелник комуналне полиције не сагласи са распоређивањем - престаје му радни однос.

Униформа и ознаке на униформи

Члан 39.

Кад обавља послове комунални полицајац носи службену униформу са ознакама.

Ознаке на униформи састоје се од назива комуналне полиције и града, презимена, идентификационог броја и ознаке положаја комуналног полицајца и од грба града постављеног на одговарајућој подлози.

Изглед униформе и ознака на униформи комуналних полицајаца и начин ношења униформе прописује скупштина града, по претходно прибављеној сагласности министра надлежног за локалну самоуправу.

Службена легитимација

Члан 40.

Комунални полицајац има службену легитимацију којом се представља, показујући је пре примене овлашћења на захтев лица према коме овлашћење примењује.

Службену легитимацију издаје градоначелник, када комунални полицајац стекне право да самостално обавља своје послове. У случају престанка радног односа у комуналној полицији комунални полицајац дужан је службену легитимацију да преда градоначелнику.

Службена легитимација мора да садржи податке о службеном својству и овлашћењима комуналног полицајца и његове идентификационе податке.

Боју, облик, саставне делове, обрасце службених легитимација, као и текст овлашћења комуналних полицајаца, прописује министар надлежан за локалну самоуправу.

Возила, пловила и опрема

Члан 41.

Ради обављања послова из своје надлежности комунални полицајци употребљавају службена возила и посебну опрему, а на водном подручју које је у надлежности града могу употребљавати и службена пловила.

Ознаке на службеним возилима и пловилима састоје се од назива комуналне полиције и града и од грба града, нанетог у прописаним димензијама.

Боју и начин означавања возила и пловила, као и опрему комуналне полиције, прописује скупштина града, по претходно прибављеној сагласности министра надлежног за локалну самоуправу.

Заштита униформе и ознака

Члан 42.

Државни органи, привредна друштва, предузетници, удружења и друга правна и физичка лица не смеју да репродукују или употребљавају униформе и ознаке које су по боји, кроју и ознакама исте или сличне униформи и ознакама комуналне полиције, односно које могу да изазову забуну да се ради о униформи или ознакама комуналне полиције, као ни да репродукују и употребљавају возила и пловила која су означена исто или слично као возила и пловила комуналне полиције, односно која могу да изазову забуну да се ради о возилу и пловилу комуналне полиције.

За поступање противно ставу 1. овог члана казниће се за прекршај:

1) правно лице, односно предузетник - новчаном казном у износу од 100.000 до 500.000 динара;

2) одговорно лице у правном лицу - новчаном казном у износу од 10.000 до 50.000 динара;

3) физичко лице - новчаном казном у износу од 10.000 до 50.000 динара.

Уз казну за поновљени прекршај из става 2. овог члана учиниоцу ће се изрећи и заштитна мера забране обављања делатности у вези са којом је извршио прекршај.

VII. ЗАШТИТА КОМУНАЛНИХ ПОЛИЦАЈАЦА

Прекршај

Члан 43.

Ко омета или спречава комуналног полицајца у обављању послова комуналне полиције, казниће се за прекршај новчаном казном од 10.000 до 50.000 динара.

Кривичноправна заштита

Члан 44.

Комунални полицајац у обављању службене дужности има статус службеног лица и ужива кривичноправну заштиту прописану законом.

VIII. ПРЕЛАЗНЕ И ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ

Рок за доношење прописа

Члан 45.

Прописе из члана 30, члана 32. став 3, члана 35. став 2. и члана 40. став 4. овог закона, министар надлежан за локалну самоуправу донеће у року од три месеца од дана ступања на снагу овог закона, а прописе из члана 7. став 3, члана 39. став 3. и члана 41. став 3. овог закона, у истом року донеће скупштина града.

Рок за образовање и унутрашње уређење комуналне полиције

Члан 46.

Акта о образовању и унутрашњем уређењу комуналне полиције у складу са овим законом градови ће донети у року од шест месеци од дана ступања на снагу овог закона.

Рок за образовање комисије

Члан 47.

Испитну комисију из члана 35. став 1. овог закона министар надлежан за локалну самоуправу образоваће у року од шест месеци од дана ступања на снагу овог закона.

Рок за полагање испита

Члан 48.

Запослени у комуналној полицији дужни су да полажу испит за обављање послова и примену овлашћења комуналног полицајца најкасније у року од годину дана од дана доношења прописа из члана 35. став 2. овог закона.

Рок за доношење стратешког плана

Члан 49.

Градско веће, на предлог начелника комуналне полиције, донеће први стратешки план комуналне полиције најкасније у року од две године од дана ступања на снагу овог закона.

Ступање на снагу овог закона

Члан 50.

Овај закон ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у "Службеном гласнику Републике Србије", а почиње да се примењује по истеку шест месеци од дана ступању на снагу, изузев одредаба чл. 45, 46. и 47. које се примењују од дана ступања на снагу овог закона.