На основу члана 112. став 1. тачка 2. Устава Републике Србије, доносим

Указ о проглашењу Закона о одређивању максималног броја запослених у локалној администрацији

Проглашава се Закон о одређивању максималног броја запослених у локалној администрацији, који је донела Народна скупштина Републике Србије на Другој седници Другог редовног заседања у 2009. години, 11. децембра 2009. године.

ПР број 194

У Београду, 16. децембра 2009. године

Председник Републике,

Борис Тадић, с.р.

Закон о одређивању максималног броја запослених у локалној администрацији

Закон је објављен у "Службеном гласнику РС", бр. 104/2009 од 16.12.2009. године.

Члан 1.

Овим законом одређује се укупан максималан број запослених у органима јединица локалне самоуправе (укључујући и органе градских општина), установама које се финансирају из буџета (осим установа у области образовања, здравства и предшколских установа), привредним друштвима и другим облицима организовања чији је једини оснивач јединица локалне самоуправе (осим јавних предузећа), а који се финансирају из буџета (у даљем тексту: локална администрација).

Члан 2.

Укупан максималан број запослених на неодређено време у локалној администрацији не може бити већи од 4 запослена на 1000 становника (4 промила), према последњем попису становништва (у даљем тексту: максималан број запослених).

Изузетно од става 1. овог члана укупан максималан број запослених на неодређено време у локалној администрацији у којој је у службеној употреби и један или више језика националних мањина, увећава се за 0,1 запослена на 1000 становника (0,1 промила) за сваки језик националне мањине који је у службеној употреби.

У јединици локалне самоуправе у којој живи више од 2% расељених и избеглих лица у односу на број становника према последњем попису, број запослених на неодређено време ће се утврђивати према укупном броју становника који подразумева број становника према последњем попису и број расељених и избеглих лица према званичним подацима.

Јединица локалне самоуправе која има обавезу да образује комуналну полицију има право да број запослених на 1000 становника, утврђен ставом 1. овог члана, увећа за 0,2 запослена (0,2 промила).

Јединица локалне самоуправе самостално одлучује да ли ће вршити смањење локалне администрације до максималног броја запослених или ће вишак запослених преко максималног броја запослених финансирати из сопствених извора.

Уколико је број запослених на неодређено време у локалној администрацији већи од максималног броја запослених, усвајањем акта о систематизацији радних места до 31. децембра 2009. године број запослених може се смањити до максималног броја запослених.

Уколико се до 31. децембра 2009. године не изврши смањење броја запослених на неодређено време до максималног броја запослених, јединици локалне самоуправе, почев од 1. јануара 2010. године, вршиће се сразмерно смањење трансфера средстава из буџета Републике Србије у зависности од броја запослених у локалној администрацији који прелази максималан број запослених, у складу с овим законом.

Члан 3.

Укупан број запослених на одређено време због повећаног обима посла, лица ангажованих по уговору о делу, уговору о привременим и повременим пословима, преко омладинске и студентске задруге и лица ангажованих по другим основама не може бити већи од 10% броја запослених на неодређено време у локалној администрацији.

За свако прекорачење од 1% изнад процента из става 1. овог члана јединици локалне самоуправе трансфери из буџета Републике Србије умањују се за 1% опредељених месечних трансфера у текућој години.

Ограничење из става 1. овог члана не односи се на установе у области културе.

Члан 4.

У јединици локалне самоуправе која, према последњем попису становништва, има до 15.000 становника број запослених на неодређено време у локалној администрацији за који је потребно извршити смањење до максималног броја запослених умањује се (коригује) за 50%.

Члан 5.

У јединици локалне самоуправе која, према последњем попису становништва, има преко 15.000 становника, а код које је учешће трансфера Републике Србије у буџету јединице локалне самоуправе мање од 20%, број запослених на неодређено време у локалној администрацији за који је потребно извршити смањење до максималног броја запослених умањује се (коригује) за 50%.

Члан 6.

У јединици локалне самоуправе у којој је потребно број запослених у локалној администрацији смањити за више од 20% од броја запослених на дан ступања на снагу овог закона, број запослених на неодређено време у локалној администрацији за који је потребно извршити смањење умањује се за коректив смањења.

Коректив смањења јесте једна половина разлике између броја запослених за који је потребно извршити смањење и 20% броја запослених на дан ступања на снагу овог закона.

Укупан број запослених за који је потребно смањити локалну администрацију из става 1. овог члана добија се одузимањем коректива смањења од броја запослених на неодређено време за који је потребно смањити број запослених.

Члан 7.

Коначно потребно смањење броја запослених добија се применом коректива из чл. 4, 5. и 6. овог закона.

Уколико јединица локалне самоуправе има по више основа право на корекцију броја запослених на неодређено време за који је потребно извршити смањење до максималног броја запослених, прво се врши корекција броја запослених по основу примене члана 4, односно члана 5. овог закона, па се тако добијени број умањује (коригује) по основу примене члана 6. овог закона и добија се коначно потребно смањење броја запослених на неодређено време у локалној администрацији.

Члан 8.

За спровођење овог закона одговорна је јединица локалне самоуправе, која је дужна да о томе извештава Владу.

Јединици локалне самоуправе која има број запослених у локалној администрацији већи од максималног броја запослених, а која не смањи потребан број запослених до 31. децембра 2009. године, обуставиће се трансфер средстава из буџета Републике Србије и то тако што се на сваки 0,1 промил изнад 4 промила, тј. изнад максималног броја запослених у смислу члана 2. став 1. овог закона, трансфери из буџета Републике Србије умањују за 1% опредељених месечних трансфера у текућој години.

Јединици локалне самоуправе која има право на корективе из чл. 4, 5. и 6. овог закона, а која не смањи потребан број запослених до 31. децембра 2009. године, обуставиће се трансфер средстава из буџета Републике Србије и то тако што се на сваких 0,1 промил изнад максималног броја запослених увећаног применом коректива из чл. 4, 5. и 6. овог закона трансфери из буџета Републике Србије умањују за 1% опредељених месечних трансфера у текућој години.

Јединица локалне самоуправе која има број запослених у локалној администрацији већи од максималног броја запослених, а која смањи број запослених до максималног броја запослених, односно до максималног броја запослених увећаног применом коректива из чл. 4, 5. и 6. овог закона након 31. децембра 2009. године, почиње да остварује право на трансфер средстава из буџета Републике Србије - у пуном износу, од момента доставе извештаја о извршеном смањењу броја запослених на неодређено време.

Јединица локалне самоуправе која има број запослених у локалној администрацији већи од максималног броја запослених, а која смањи број запослених након 31. децембра 2009. године за мањи број од коначног потребног смањења из члана 7. овог закона, почиње да остварује право на сразмеран износ трансфера средстава из буџета Републике Србије од момента доставе извештаја о извршеном смањењу броја запослених на неодређено време и то тако што се за сваки 0,1 промил смањења броја запослених на неодређено време месечни трансфер увећава за 1% у односу на износ из става 2. овог члана.

Члан 9.

Запослени у органима јединица локалне самоуправе који након ступања на снагу акта о систематизацији радних места из члана 2. став 6. овог закона постану нераспоређени остварују права у складу са прописима којима се уређују права запослених у органима јединица локалне самоуправе.

Осталим запосленима у локалној администрацији за чијим радом престане потреба након ступања на снагу акта о систематизацији радних места из члана 2. став 6. овог закона исплаћује се отпремнина и отказује уговор о раду у складу са законом.

Лицу из ст. 1. и 2. овог члана исплаћује се отпремнина за сваку навршену годину рада у радном односу у висини трећине његове плате, односно зараде, с тим што се под том платом, односно зарадом сматра његова просечна месечна плата, односно зарада која му је исплаћена за последња три месеца која претходе месецу у коме је донесено решење којим је утврђено да је постао нераспоређен, односно решење о отказу уговора о раду.

Лица из ст. 1. и 2. овог члана имају право на новчану накнаду за случај незапослености, у висини утврђеној у складу са прописима о запошљавању и осигурању за случај незапослености.

У поступку утврђивања статуса нераспоређеног запосленог у органу јединице локалне самоуправе и утврђивања да за радом запосленог престаје потреба у установи, привредном друштву и другом облику организовања у обзир се узимају резултати рада и имовно стање, у складу са применом општих прописа о раду и на начин и у обиму који су утврђени у тим прописима.

Члан 10.

Уколико је број запослених на неодређено време у локалној администрацији на дан ступања на снагу овог закона мањи од максималног броја запослених, тај број се не може повећавати до 31. децембра 2010. године, осим у случајевима који су настали због ступања на снагу закона којима су утврђене нове надлежности јединица локалне самоуправе, а највише до максималног броја запослених.

Након рока из става 1. овог члана, број запослених на неодређено време може се повећати уз претходно прибављену сагласност Владе.

Јединици локалне самоуправе из става 1. овог члана која повећа број запослених у локалној администрацији супротно ставу 1, односно ставу 2. овог члана обуставиће се привремено трансфер средстава из буџета Републике Србије и то тако што се за сваки 0,1 промил повећања броја запослених у односу на број из става 1, односно става 2. овог члана, месечни трансфери из буџета Републике Србије умањују за 1%.

Члан 11.

Подаци о броју запослених и ангажованих лица, као и подаци о износу исплаћеном за њихове плате, додатке и накнаде у локалној администрацији јесу јавни.

Органи у јединицама локалне самоуправе (укључујући и органе градских општина), установе (осим установа у области образовања, здравства и предшколских установа) које се финансирају из буџета, привредна друштва и други облици организовања чији је једини оснивач јединица локалне самоуправе (осим јавних предузећа), а који се финансирају се из буџета, дужни су да податке из става 1. овог члана објаве на својој интернет презентацији или на својој огласној табли, на крају сваког месеца.

Регистар са подацима о броју запослених и ангажованих лица у локалној администрацији и о износу исплаћеном на име њихових плата, додатака и накнада води се у министарству надлежном за послове финансија и објављује се на интернет презентацији тог министарства.

Члан 12.

Начин и рокове извештавања из члана 8. став 1. овог закона, садржину регистра из члана 11. став 3. овог закона, као и друга питања од значаја за спровођење овог закона ближе уређује Влада.

Члан 13.

Надзор над применом овог закона врши министарство надлежно за послове финансија.

Члан 14.

Овај закон ступа на снагу наредног дана од дана објављивања у "Службеном гласнику Републике Србије".