Закон о инспекцијском надзору
Закон је објављен у "Службеном листу РЦГ", бр. 39/2003 и "Службеном листу ЦГ", бр. 76/2009 (погледај и чл. 24).
I ОПШТЕ ОДРЕДБЕ
Садржај закона
Члан 1
Овим законом уређују се начела инспекцијског надзора, начин и поступак вршења инспекцијског надзора, обавезе и овлашћења инспектора и друга питања од значаја за вршење инспекцијског надзора.
Примјена закона
Члан 2
Инспекцијски надзор, у складу са овим законом и другим прописом, врше министарства и органи управе (у даљем тексту: инспекцијски орган).
Изузетно, инспекцијски надзор у складу са овим законом и другим прописом могу вршити и правна лица кад им се ти послови пренесу, односно повјере.
Одредбе овог закона примјењују се на све управне области, осим када је његова примјена искључена посебним законом.
Одредбе овог закона примјењују и органи локалне
самоуправе када, у складу са законом и другим прописима, врше инспекцијски
надзор.
+
Види:
чл. 1. Закона - 76/2009-6.
Појам инспекцијског надзора
Члан 3
Инспекцијски надзор врши се у областима одређеним законом код физичких лица, невладиних организација, привредних друштава и других облика обављања привредних дјелатности, јавних предузећа, јавних установа и других правних лица, државних органа и служби, органа државне управе, органа локалне самоуправе, органа локалне управе и служби општине, Главног града, Пријестонице и других облика локалне самоуправе (у даљем тексту: субјекат надзора)
Инспекцијски надзор се врши у погледу придржавања закона,
других прописа и општих аката, као и предузимања управних и других мјера и радњи
у циљу да се утврђене неправилности отклоне и обезбиједи правилна примјена
прописа.
+
Види:
чл. 2. Закона - 76/2009-6.
Вршење инспекцијског надзора
Члан 4
Инспекцијски надзор врши инспектор, као службеник са посебним овлашћењима и одговорностима.
Старјешина инспекцијског органа може одредити да инспектор обавља инспекцијски надзор у другој управној области из надлежности тог органа.
Изузетно, када то захтијевају посебне околности због повећаног
обима посла или у случају
одсутности, односно дуже спријечености инспектора, старјешина инспекцијског
органа може овластити појединог државног службеника који испуњава прописане
услове да привремено врши послове инспекцијског надзора са свим овлашћењима
инспектора, док трају те околности.
+
Види:
чл. 3. Закона - 76/2009-6.
Члан 4а
Правно лице на које су пренесени или којем су повјерени послови инспекцијског надзора, те послове врши преко лица са посебним овлашћењима и одговорностима које испуњава услове за обављање послова инспектора, прописане законом.
Лице из става 1 овог члана бира се на основу јавног огласа на период од четири године, у складу са актима правног лица на које су пренесени или којем су повјерени послови инспекцијског надзора.
На избор и разрјешење лица из става 1 овог члана сагласност
даје старјешина органа управе који сагласно прописима врши надзор над радом
правног лица на које су пренесени или којем су повјерени послови инспекцијског
надзора.
+
Види:
чл. 4. Закона - 76/2009-6.
Члан 4б
У вршењу инспекцијског надзора лице из члана 4а овог закона
има обавезе, овлашћења и одговорности инспектора, у складу са законом.
+
Види:
чл. 4. Закона - 76/2009-6.
Мањи обим односно повремено вршење инспекцијског надзора
Члан 5
Кад вршење инспекцијског надзора у оквиру управне области, због мањег обима или повременог вршења инспекцијског надзора, не захтијева стални инспекцијски надзор, инспекцијски надзор врши службеник који испуњава прописане услове, којег овласти старјешина инспекцијског органа.
II НАЧЕЛА ИНСПЕКЦИЈСКОГ НАДЗОРА
Начело превентивности
Члан 6
У вршењу инспекцијског надзора инспектор обавља првенствено превентивну функцију, а предузима управне мјере и радње када се превентивном функцијом не може обезбиједити сврха и циљ надзора.
Начело сразмјерности
Члан 7
Инспектор у вршењу инспекцијског надзора предузима оне мјере и радње које су сразмјерне учињеним неправилностима, а којима се на повољнији начин за субјекат надзора постиже циљ и сврха инспекцијског надзора.
Начело јавности
Члан 8
Инспекцијски надзор је јаван.
Када је у питању заштита живота и здравља физичких лица или теже нарушавање јавног интереса, инспекцијски орган је дужан да обавијести јавност о чињеничном стању и неправилностима утврђеним у поступку инспекцијског надзора.
Начело самосталности
Члан 9
Инспектор је самосталан у вршењу инспекцијског надзора, у оквиру права и дужности које су утврђене законом и другим прописом.
Начело заштите јавног интереса
Члан 10
Инспектор врши инспекцијски надзор у циљу остваривања и заштите јавног интереса, као и интереса правних и физичких лица када је то у складу са јавним интересом.
Поступак инспекцијског надзора се покреће и води по службеној дужности.
Свако може поднијети иницијативу за покретање поступка инспекцијског надзора.
Начело истине
Члан 11
Инспектор, по службеној дужности, утврђује чињенично стање и изводи доказе у поступку инспекцијског надзора.
Субјекат надзора, у поступку инспекцијског надзора, може да предлаже и подноси доказе у циљу утврђивања потпуног и правилног чињеничног стања.
Начело супсидијарности
Члан 12
Поједина питања инспекцијског надзора могу се уредити посебним прописом.
У вршењу инспекцијског надзора, на питања која нијесу уређена овим законом или посебним прописом, супсидијарно се примјењују одредбе Закона о општем управном поступку.
III ОБАВЕЗЕ И ОВЛАШЋЕЊА ИНСПЕКТОРА
Обавезе инспектора
Члан 13
У вршењу инспекцијског надзора инспектор је нарочито обавезан да:
1) размотри иницијативу за покретање поступка инспекцијског надзора и о томе обавијести подносиоца иницијативе;
2) обавијести одговорно лице субјекта надзора о почетку обављања инспекцијског прегледа, осим ако сматра да би обавјештење умањило ефикасност инспекцијског надзора;
3) укаже субјекту надзора на права која може користити у поступку инспекцијског надзора;
4) води евиденције о извршеним инспекцијским прегледима, као и друге прописане евиденције;
5) поступа законито, благовремено и у складу са етичким
кодексом државних службеника.
+
Види:
чл. 5. Закона - 76/2009-6.
+
Судска пракса
Овлашћења инспектора
Члан 14
У вршењу инспекцијског надзора инспектор има овлашћења да:
1) прегледа: објекте и просторије, земљиште, опрему и уређаје, средства рада и друге предмете, производе који се стављају у промет, робу у промету, вршење промета робе и пружање услуга, пословне књиге, евиденције и регистре, уговоре, јавне исправе и другу пословну документацију;
2) утврђује идентитет субјекта надзора и других лица;
3) узима изјаве од субјекта надзора и других лица;
4) узима узорке који су потребни за утврђивање чињеничног стања;
5) нареди предузимање одговарајућих мјера и радњи ради обезбјеђења вршења надзора;
6) привремено одузме документацију, предмете и друге ствари које су неопходне ради утврђивања чињеничног стања;
7) забрани вршење одређених радњи;
8) обезбиједи извршење наложених мјера;
9) предузима и друге прописане мјере којима се обезбјеђује
вршење инспекцијског надзора.
+
Судска пракса
Обавезе и овлашћења у отклањању неправилности
Члан 15
Ради отклањања утврђених неправилности, инспектор је овлашћен и обавезан да субјекту надзора:
1) укаже на утврђене неправилности и одреди рок за њихово отклањање;
2) нареди предузимање одговарајућих мјера и радњи у року који одреди;
3) привремено забрани вршење дјелатности и других радњи;
4) привремено одузме предмете или средства којима је учињено неко кажњиво дјело, до окончања тог поступка;
5) изрече новчане казне, у складу са законом и другим прописом;
6) поднесе захтјев за покретање прекршајног поступка;
7) поднесе кривичну или другу одговарајућу пријаву;
8) врши друга овлашћења и обавезе у складу са прописима.
+
Судска пракса
Управне мјере и радње
Члан 16
Кад се у поступку инспекцијског надзора утврди да је повријеђен закон или други пропис или да се не поштују прописани стандарди или нормативи, инспектор је обавезан да предузме управне мјере и радње утврђене посебним прописом којим је уређена област у којој се врши инспекцијски надзор, а нарочито:
1) нареди отварање, односно затварање објекта или просторије;
2) нареди обуставу градње, односно извођење радова;
3) нареди рушење, уклањање бесправно започетог или подигнутог објекта и уклањање ствари са одређеног простора;
4) нареди повлачење робе из предмета, односно стављање робе у промет;
5) нареди одузимање или уништење ствари, роба и других производа, као и животиња;
6) забрани коришћење простора, средстава рада, опреме, погона, уређаја, пословних и других објеката, превозних и других средстава;
7) забрани располагање новчаним средствима са пословног рачуна;
8) забрани производњу, употребу или промет робе или пружање услуга;
9) забрани кретање лица на одређеном простору, када постоји опасност угрожавања живота и здравља физичких лица;
10) забрани вршење било које радње којом се угрожава животна средина, имовина, или се доводи у опасност живот или здравље физичких лица;
11) до одлуке надлежног органа, одузме предмете, опрему, средства рада и друга средства којима је учињено неко кажњиво дјело;
12) одузме остварену имовинску корист, до одлуке надлежног органа;
13) нареди и предузимање других мјера којима се обезбјеђује отклањање утврђених неправилности, у складу са посебним прописима.
Мјере и радње из става 1. овог члана трају док се не отклоне неправилности, односно док трају околности због којих су изречене.
Инспектор може предузети, истовремено, и више управних мјера
или радњи када то налаже јавни интерес или сврха и циљ надзора.
+
Види:
чл. 6. Закона - 76/2009-6.
+
Судска пракса
Новчана казна као управна мјера
Члан 17
Инспектор може изрећи новчану казну као управну мјеру у
случајевима и у износима који су прописани законом.
+
Види:
чл. 7. Закона - 76/2009-6.
Мандатна казна
Члан 18
Кад се у поступку инспекцијског надзора утврди да је субјекат надзора учинио прекршај за који је прописана новчана казна на лицу мјеста (мандатна казна), инспектор ће изрећи и наплатити прописану казну.
О наплаћеној мандатној казни инспектор субјекту надзора издаје потврду.
Потврда из става 2 овог члана садржи: податке о имену и презимену лица коме се изриче мандатна казна, висини казне, времену и мјесту изрицања мандатне казне, правном основу за изрицање мандатне казне и имену и презимену инспектора.
Ако на лицу мјеста није могуће наплатити мандатну казну из било којег разлога, инспектор ће субјекту надзора издати налог за уплату мандатне казне, коју је објекат надзора дужан уплатити у року од три дана од дана изрицања казне.
Ако субјекат надзора, у року из става 4 овог члана, не достави доказ инспектору о уплаћеној мандатној казни, инспектор ће поднијети захтјев за покретање прекршајног поступка.
Дужност легитимисања
Члан 19
Инспектор је дужан да се прије почетка инспекцијског надзора легитимише.
Субјекат надзора није дужан да омогући вршење инспекцијског надзора инспектору који се није легитимисао.
IV ПРАВА И ОБАВЕЗЕ СУБЈЕКТА НАДЗОРА И ДРУГИХ ЛИЦА
Општа обавеза субјекта надзора
Члан 20
Субјекат надзора обавезан је да поступи по захтјеву, односно
наредби инспектора.
+
Види:
чл. 8. Закона - 76/2009-6.
Обавезе субјекта надзора у поступку
Члан 21
Субјекат надзора обавезан је да инспектору омогући несметано вршење инспекцијског надзора, да даје обавјештења и поставља на увид исправе, односно податке који су потребни за вршење надзора.
Субјекат надзора обавезан је да инспектору обезбиједи услове неопходне за несметан рад и утврђивање чињеничног стања.
Субјекат надзора је обавезан, на захтјев или наредбу инспектора, да достави или припреми тачне и потпуне податке, документацију или друге материјале који су потребни за обављање инспекцијског надзора, у року који му се одреди.
Права субјекта надзора у поступку
Члан 22
Субјекат надзора има право дати изјаву на записник и примједбе на законитост поступка надзора, понашање инспектора или тачност утврђеног чињеничног стања.
Субјекат надзора може да одбије да потпише записник ако му је ускраћено право из става 1 овог члана, а инспектор је дужан да разлоге одбијања констатује у записнику.
Одбијање потписивања записника не задржава даље вођење
поступка инспекцијског надзора.
+
Види:
чл. 9. Закона - 76/2009-6.
Одговорна лица у поступку вршења надзора
Члан 23
За несметано вршење инспекцијског надзора и извршење наређених мјера одговара субјекат надзора и одговорно лице у субјекту надзора.
Субјекат надзора, односно одговорно лице у субјекту надзора дужно је, у року од три дана од истека рока одређеног за извршење мјере, да писано обавијести инспектора да ли су наређене мјере извршене.
Дужности других лица
Члан 24
Лице које није субјекат надзора у поступку је обавезно да дозволи вршење инспекцијског прегледа када постоји основана сумња де се у његовим објектима или просторијама обавља дјелатност или налазе предмети који су у вези са инспекцијским надзором.
Ако лице из става 1 овог члана не дозволи вршење инспекцијског прегледа, према њему ће се примјењивати овлашћења која инспектор има према субјекту надзора.
V ПОСТУПАК ИНСПЕКЦИЈСКОГ НАДЗОРА
Садржај инспекцијског надзора
Члан 25
Поступак инспекцијског надзора, у смислу овог закона, обухвата вршење контроле, одлучивање о правима и обавезама субјекта надзора које има у поступку и предузимање и извршење управних мјера и радњи.
Правила поступка
Члан 26
Поступак инспекцијског надзора води се у складу са овим законом, посебним прописима и Законом о општем управном поступку.
Вршење надзора без присуства субјекта контроле
Члан 27
Ако инспектор не затекне одговорно лице субјекта надзора или физичко лице код кога је потребно извршити инспекцијски надзор инспектор ће му, на мјесту прегледа, оставити позив да у одређено вријеме буде присутан ради вршења надзора.
Касније оштећење, уништење или уклањање позива не утиче на ваљаност достављања.
Ако се лице из става 1 овог члана не одазове позиву, инспектор ће извршити инспекцијски преглед у присуству службеног или другог лица.
Ометање инспектора
Члан 28
Инспектор ће да упозори или да удаљи лице које омета или онемогућава вршење инспекцијског прегледа, а може му изрећи новчану казну из члана 17 овог закона.
Ако инспектор оцијени да се инспекцијски преглед не може извршити ни предузимањем мјера из става 1 овог члана, затражиће помоћ полиције.
Дужност сарадње полиције
Члан 29
На позив инспектора, полиција је дужна одмах да предузме мјере којима се инспектору обезбјеђује несметано обављање инспекцијског прегледа.
Сарадња других институција и стручњака
Члан 30
Инспектор може, у оквиру инспекцијског поступка, да затражи мишљење и сарадњу стручних институција, односно одговарајућих стручњака, ако је то потребно ради правилне оцјене чињеничног стања.
Записник о инспекцијском прегледу
Члан 31
Инспектор о вршењу инспекцијског прегледа на лицу мјеста сачињава записник. Изузетно, кад због обима и сложености инспекцијског надзора, његове природе и околности није могуће сачинити записник у току инспекцијског прегледа, записник се сачињава у службеним просторијама органа, у року од три дана од дана извршеног прегледа.
Записник мора бити сачињен јасно и читко.
Образац и садржај записника утврђује старјешина инспекцијског органа.
Изузетак од обавезе сачињавања записника
Члан 32
О инспекцијским прегледима којима су констатоване неправилности, а које су у току прегледа отклоњене, записник се не мора сачињавати, али је инспектор дужан сачинити службену забиљешку.
Констатовање чињеница у току поступка
Члан 33
У записнику о извршеном инспекцијском прегледу констатују се примједбе, изјаве, захтјеви за изузеће и друге релевантне чињенице и околности.
Потписивање записника у току инспекцијског надзора
Члан 34
Инспектор и субјекат надзора потписују записник након завршеног инспекцијског прегледа.
Ако субјекат надзора одбије да потпише записник, инспектор ће да констатује разлоге његовог одбијања.
Субјекту надзора уручује се или доставља копија записника.
Инспекцијски преглед код непознатог субјекта надзора
Члан 35
У случајевима када инспектор не може утврдити ко је субјекат надзора у поступку, инспектор ће на мјесту прегледа оставити позив непознатом субјекту надзора да одређеног дана и часа буде присутан вршењу инспекцијског прегледа.
Ако се непознати субјекат надзора не одазове позиву из става 1 овог члана, инспекцијски преглед ће се извршити без присуства субјекта надзора у присуству службеног или другог лица.
Ако инспектор у току инспекцијског надзора утврди да постоје неправилности, писаним рјешењем ће наложити непознатом субјекту надзора отклањање неправилности и одредити рок извршења.
У случају из става 3 овог члана, рјешење ће се закачити на видном мјесту на објекту или предмету који је био предмет прегледа, чиме се сматра да је достава уредна, што ће се констатовати у записнику.
Указивање
Члан 36
Ако инспектор у поступку инспекцијског прегледа утврди неправилности, указаће субјекту надзора на учињене неправилности и одредиће примјерен рок да их отклони.
На начин из става 1 овог члана инспектор ће поступити ако се субјекат надзора са тим сагласи, односно изјави да не захтијева доношење рјешења.
Неправилности, радње и мјере, сагласност, односно изјава субјекта надзора и рок за отклањање неправилности констатују се у записнику.
О предузетим радњама и мјерама субјекат надзора обавезан је да писано обавијести инспектора у року од седам дана од дана истека рока одређеног за отклањање неправилности.
Ако субјекат надзора у остављеном року у потпуности отклони
неправилности на које му је инспектор указао, инспектор ће закључком обуставити
поступак. Ако неправилности нијесу отклоњене, инспектор ће рјешењем наредити
њихово отклањање.
+
Види:
чл. 10. Закона - 76/2009-6.
+
Судска пракса
Закључак и рјешење у поступку
Члан 37
У поступку инспекцијског надзора инспектор доноси закључке и рјешења.
Закључак
Члан 38
Закључком се одлучује о питањима поступка која се појаве у току инспекцијског прегледа.
Писани закључак се издаје само у случајевима када је на
закључак дозвољена посебна жалба.
+
Види:
чл. 11. Закона - 76/2009-6.
Рјешење
Члан 39
Након инспекцијског прегледа, инспектор доноси рјешење о мјерама, радњама и роковима за отклањање неправилности.
Изузетно од става 1 овог члана, инспектор може управне мјере и радње наредити усменим рјешењем на записник, када оцијени да се на тај начин отклања непосредна опасност по живот и здравље људи, имовину веће вриједности или када је у питању заштита другог јавног интереса.
У случају из става 2 овог члана, инспектор је дужан да, у року од три дана од дана изрицања усменог рјешења, донесе писано рјешење.
Жалба
Члан 40
Против рјешења инспектора, односно лица из члана 4а овог закона може се изјавити жалба у року од осам дана од дана доставе писаног рјешења.
О жалби одлучује министар, односно старјешина органа управе.
Жалба не одлаже извршење рјешења.
+
Види:
чл. 12. Закона - 76/2009-6.
Одлагање извршења
Члан 41
Изузетно, извршење рјешења може се одложити до доношења одлуке по жалби, ако то природа односа дозвољава, ако се одлагање не противи јавном интересу и ако би извршењем рјешења наступила штета за субјекат надзора.
Предлог за одлагање извршења изјављује се у жалби.
Инспектор о предлогу одлучује закључком, у року од три дана од
дана предаје жалбе.
+
Види:
чл. 13. Закона - 76/2009-6.
VI ПОСЕБНЕ РАДЊЕ ИНСПЕКЦИЈСКОГ ПОСТУПКА
Узимање узорака
Члан 42
Инспектор може да узима узорке, ако је у поступку инспекцијског надзора потребно утврдити да ли производи у производњи или промету одговарају прописаном или декларисаном саставу односно квалитету.
Поступак узимања узорака
Члан 43
Приликом узимања узорака инспектор је обавезан да:
1) под истим условима и у исто вријеме узме највише три узорка у количини потребној за испитивање (за прву анализу, другу анализу на захтјев субјекта надзора и супер анализу);
2) сачини записник о узимању узорака;
3) узорке запечати и прописано означи;
4) узорак за прву анализу достави без одлагања стручној институцији на вјештачење, а други и трећи узорак сачува у одговарајућим условима;
5) без одлагања писано обавијести субјекат надзора о резултатима анализе,
6) на захтјев и по избору субјекта надзора без одлагања достави други узорак на анализу другој стручној институцији;
7) посебним закључком утврди износ трошкова који су настали поступком анализе узорака, коме се требају уплатити и у ком року, у случају када узети узорак не одговара прописаним стандардима.
Претпоставка сагласности
Члан 44
Ако субјекат надзора приликом узимања узорака не захтијева истовремено узимање и узорка за другу анализу, не може да побија резултате анализе узетог узорка.
Побијање резултата анализе
Члан 45
Субјекат надзора може да побија резултат анализе првог узорка захтјевом за вршење анализе другог узорка (узетог у исто вријеме и на исти начин), у року од три дана од дана достављања резултата анализе првог узорка.
Сматра се да је субјекат надзора сагласан са резултатима анализе првог узорка ако захтјев из става 1 овог члана не поднесе у остављеном року.
Ако резултат анализе другог узорка одступа од резултата анализе првог узорка, мјеродаван је резултат анализе другог узорка.
Анализа другог узорка не може се повјерити стручној институцији која је вршила анализу првог узорка.
Супер анализа
Члан 46
Ако се инспектор не слаже са резултатом анализе другог узорка може, у року од три дана од дана доставе резултата анализе другог узорка, да захтијева вршење супер анализе, осим у случају када су резултати анализе првог и другог узорка једнаки.
Супер анализа се не може повјерити стручној институцији која је вршила претходне анализе, осим ако нема друге институције овлашћене за вршење тих анализа и ако су инспектор и субјекат надзора сагласни да се анализа повјери једној од институција која је већ вршила анализу.
Трошкови анализе
Члан 47
Трошкове анализе сноси субјекат надзора, ако се утврди да узорци не одговарају прописаним стандардима.
Трошкове анализе сноси надлежни инспекцијски орган, ако се утврди да узорци одговарају прописаним стандардима.
Привремено одузимање предмета ради обезбјеђења доказа
Члан 48
Инспектор може, у оквиру вршења инспекцијског надзора, да одузме документацију, робу и друге предмете који могу послужити као доказ у одговарајућем поступку.
Одузимање ствари из става 1 овог члана траје до доношења правоснажног рјешења у поступку.
Обавезно одузимање предмета
Члан 49
Инспектор је дужан да привремено одузме предмете када је
прописано њихово обавезно одузимање, када је њима учињен прекршај, кривично
дјело или ако је то потребно ради спрјечавања тежих
посљедица.
+
Види:
чл. 14. Закона - 76/2009-6.
Обавеза издавања потврде о привремено одузетим предметима
Члан 50
Инспектор издаје потврду субјекту надзора од којег се привремено одузимају одређени предмети.
Потврда из става 1 овог члана садржи: податке о имену и презимену, односно називу субјекта надзора, времену и мјесту одузимања предмета, правном основу за одузимање предмета, тачно назначеним одузетим предметима по врсти, количини и другим за идентификацију препознатљивим обиљежјима и имену и презимену инспектора.
Обавеза предаје одузетих предмета или роба надлежним органима
Члан 51
Привремено одузете предмете или робу, уз одговарајући захтјев за покретање поступка, инспектор предаје надлежном судском, прекршајном или другом органу.
Захтјев за покретање поступка из става 1 овог члана инспектор подноси најкасније у року од 48 сати од часа привременог одузимања.
Надлежни судски, прекршајни и други орган дужан је да, у случају из става 1 овог члана, одлучи у хитном поступку.
Обезбјеђење услова за привремено одузимање предмета
Члан 52
Надлежни инспекцијски орган је дужан да обезбиједи услове за чување и одржавање привремено одузетих предмета или робе до предаје органу за вођење одговарајућег поступка.
Орган надлежан за вођење поступка је дужан да преузме одузете предмете и робу на чување до коначне одлуке и да изда потврду о преузетим предметима.
Забрана располагања привремено одузетим предметима
Члан 53
Привремено одузетим предметима односно робама надлежни инспекцијски и други државни орган не може да располаже, осим ако овим законом или другим прописом није друкчије уређено.
Изузетно од става 1 овог члана, ако су одузети предмети или робе подложни кварењу, животиње угинућу или ако су знатни трошкови чувања или је њихово чување отежано, инспектор може закључком одредити да се продају, о чему је дужан да обавијести орган надлежан за вођење поступка.
Начин и продају предмета, односно роба прописаће старјешина инспекцијског органа.
Новац добијен у смислу става 2 овог члана депонује се до одлуке надлежног органа.
Обавеза накнаде штете субјекту надзора
Члан 54
Ако је због неефикасности или немарности надлежног органа, који је дужан да обезбиједи привремено одузету робу или предмете, кварењем, угинућем животиња или на други начин наступила материјална штета за субјекат надзора, насталу штету је дужан да надокнади тај орган.
Штета која је настала, у смислу става 1 овог члана, неће се надокнадити субјекту надзора ако је у судском или другом поступку, у којем се одлучује и о привремено одузетим предметима или робама, утврђена одговорност субјекта надзора.
Забрана обављања дјелатности
Члан 55
Када утврди да постоје неправилности већег обима или неправилности којима се угрожава живот или здравље физичких лица или животна средина и у другим случајевима одређеним законом, инспектор ће забранити обављање дјелатности печаћењем простора, објеката, градилишта, опреме, средстава рада и других средстава, до отклањања неправилности.
Инспектор ће наредити правним лицима која врше јавне услуге (снабдијевање водом, електричном енергијом, пружањем услуга телекомуникације и сл.) да субјекту надзора, који крши забрану обављања дјелатности, обуставе испоруку односно пружање услуга неопходних за обављање дјелатности.
Правно лице из става 2 овог члана дужно је да поступи по наредби инспектора.
VII ИЗВРШЕЊЕ
Праћење извршења
Члан 56
Субјекат надзора дужан је да изврши рјешење у року који је наведен у рјешењу.
Ако субјекат надзора не изврши рјешење у року одређеном за добровољно извршење, приступа се административном извршењу рјешења.
Инспектор обавјештава субјекат надзора о времену и начину административног извршења.
Инспектор прати, односно обезбјеђује извршење мјера које је наредио.
Административно извршење
Члан 57
Рјешење инспектора административно се извршава преко других лица, новчаном казном или непосредном принудом.
У поступку административног извршења инспектор ће оцијенити којим се најблажим начином за субјекат надзора може постићи циљ и сврха извршења.
Извршење преко других лица
Члан 58
Ако се наређена мјера састоји у извршењу одређене радње коју може извршити друго лице, а субјекат надзора је не изврши у одређеном року или на одређени начин или је изврши само дјелимично, спроводи се извршење преко других лица о трошку субјекта надзора.
Извршење из става 1 овог члана спроводи извршна служба инспекцијског органа, односно субјекат којег одреди инспектор.
Извршење новчаном казном
Члан 59
Ако је наређеном мјером субјекат надзора обавезан да нешто чини или трпи чињење, па поступа противно тој обавези, а наређена мјера се не може извршити преко других лица или непосредном принудом, инспектор ће субјекту надзора изрећи новчану казну, и то: правном лицу од 500 до 5000 €, а физичком лицу од 50 до 500 €, с тим што ће назначити да се новчана казна неће наплатити ако субјекат надзора изврши своју обавезу до истека за то одређеног рока.
Новчана казна се може поново изрицати све док се обавеза не изврши.
Новчана казна изриче се закључком против којег је дозвољена
жалба.
+
Види:
чл. 15. Закона - 76/2009-6.
Извршење непосредном принудом
Члан 60
Ако се извршење не може обезбиједити преко других лица или новчаном казном, исто ће се извршити непосредном принудом.
Облик и начин непосредне принуде одредиће инспектор, у складу са правном природом управне ствари.
Извршења новчаних обавеза
Члан 61
Рјешење и закључак инспектора који гласе на новчане обавезе субјекта надзора принудно извршава надлежни орган за јавне приходе.
На извршно рјешење, односно закључак инспектор ставља клаузулу
о извршности и рјешење, односно закључак доставља надлежном органу за јавне
приходе на поступак принудне наплате.
+
Види:
чл. 16. Закона - 76/2009-6.
+
Судска пракса
Трошкови извршења
Члан 62
Трошкове административног извршења сноси субјекат надзора.
Инспектор одлучује рјешењем или закључком о трошковима из става 1 овог члана.
VIII ОДНОСИ ИНСПЕКЦИЈСКИХ И ДРУГИХ ОРГАНА
Сарадња органа
Члан 63
У вршењу инспекцијског надзора инспекцијски органи су дужни да међусобно сарађују и да сарађују са другим органима и организацијама.
Државни органи, органи локалне самоуправе и други органи и
организације су дужни, на захтјев инспектора, да доставе тражене податке и
обавјештења која су неопходна за поступак инспекцијског надзора.
+
Види:
чл. 17. Закона - 76/2009-6.
Хитност поступка
Члан 64
Поступак по захтјевима и пријавама инспектора је хитан.
Надлежни орган је дужан да одмах узме у разматрање захтјеве и
пријаве инспектора, а најкасније у року од пет дана од дана подношења захтјева,
односно пријаве.
+
Види:
чл. 18. Закона - 76/2009-6.
Дужност обавјештавања о исходу поступка
Члан 65
Орган којем је поднијета кривична пријава, захтјев за покретање прекршајног или другог поступка дужан је
да о исходу поступка обавијести надлежни инспекцијски орган.
+
Види:
чл. 19. Закона - 76/2009-6.
IX ТРОШКОВИ ИНСПЕКЦИЈСКОГ ПОСТУПКА
Трошкови поступка
Члан 66
Трошкове инспекцијског поступка који се повољно окончао по субјекат надзора сноси инспекцијски орган, уколико законом није друкчије одређено.
Трошкове инспекцијског поступка који се неповољно окончао по субјекат надзора сноси субјекат надзора.
Трошкови поступка који су настали усљед недозвољених радњи субјекта надзора сноси субјекат надзора, без обзира како се поступак окончао.
О трошковима поступка који су познати у вријеме одлучивања одлучује се рјешењем истовремено са одлуком о главној ствари, односно посебним закључком када трошкови нијесу познати у моменту одлучивања о главној ствари.
О трошковима поступка одлучује се у складу са посебним прописом.
X ЗАЈЕДНИЧКО ВРШЕЊЕ ИНСПЕКЦИЈСКОГ НАДЗОРА
Потреба вршења заједничког надзора
Члан 67
Инспекцијски надзор може да се врши истовремено од стране више инспекцијских органа (у даљем тексту: заједнички инспекцијски надзор).
Заједнички инспекцијски надзор врши се нарочито:
1) ради отклањања непосредне опасности по живот и здравље људи и имовину веће вриједности;
2) ради преузимања хитних мјера које не трпе одлагање;
3) због сложености контроле или значаја отклањања неправилности;
4) ради контроле објеката од посебног значаја за туризам, трговину, угоститељство, саобраћај и друго, ради узимања узорака робе и других предмета чија је контрола у надлежности више инспекција;
5) када се оцијени да се надзор на тај начин може извршити брже и са што мање трошкова и губитка времена за субјекат надзора и инспекторе;
6) ради провјере навода из представке или притужбе, а у надлежности су два или више органа управе;
7) и у другим случајевима када је то прописано.
Влада Црне Горе ближе ће уредити начин вршења
заједничког инспекцијског надзора.
+
Види:
чл. 20. Закона - 76/2009-6.
Сарадња у заједничком надзору
Члан 68
Ради вршења заједничког инспекцијског надзора инспекцијски органи дужни су, нарочито, да:
1) усклађују програме рада и планирају заједничко вршење надзора;
2) размјењују искуства и усклађују ставове о начину и методу рада и другим питањима;
3) одржавају заједничке састанке, консултације, савјетовања и друге облике међусобне сарадње;
4) обавјештавају друге органе о повредама прописа из њихове надлежности за које сазнају приликом вршења надзора.
XI ИНСПЕКТОРИ И ОДГОВОРНОСТ ИНСПЕКТОРА
Постављење инспектора
Члан 69
Услови и поступак постављења инспектора уређују се законом.
Службена легитимација
Члан 70
Инспектор има легитимацију којом доказује својство инспектора.
У случају када инспекцијски надзор обавља службеник, на основу овлашћења старјешине органа, овлашћење има карактер легитимације.
Образац легитимације, односно овлашћења прописује министарство надлежно за државну управу.
Легитимацију издаје старјешина инспекцијског органа, а
инспектор је дужан да је врати даном разрјешења.
+
Види:
чл. 21. Закона - 76/2009-6.
Члан 70а
Лице из члана 4а овог закона има легитимацију, коју издаје одговорно лице у правном лицу на које су пренесени или којем су повјерени послови инспекцијског надзора.
Образац легитимације прописује министарство надлежно за
послове државне управе.
+
Види:
чл. 22. Закона - 76/2009-6.
Одговорност инспектора
Члан 71
Инспектор одговара за повреде службене дужности у складу са прописима о државним службеницима.
Разрјешење инспектора
Члан 72
Инспектор ће се разријешити, ако:
1) писано затражи;
2) се, у складу са законом, утврди да је трајно изгубио радну способност за обављање инспекцијског надзора;
3) је осуђен на казну затвора од најмање шест мјесеци или за кривично дјело које га чини недостојним дужности инспектора;
4) се утврди да није имао услове да буде постављен за инспектора;
5) несавјесно и нестручно врши инспекцијски надзор;
6) у вршењу инспекцијског надзора не поступа у складу са обавезама и овлашћењима утврђеним овим законом;
7) се бави дјелатностима које су неспојиве са инспекцијским надзором;
8) у другим случајевима за које закон прописује престанак службе.
Инспектор разријешен из разлога из става 1 тач. 1 и 2 овог члана може се распоредити на рад у истом органу.
Инспектор који се не може распоредити у смислу става 2 овог члана има права и обавезе као и службеник за чијим је радом престала потреба, сагласно Закону о државним службеницима.
У случајевима, из става 1 тач. 3, 4, 5, 6, 7 и 8 овог члана, инспектору даном разрјешења престаје служба.
Одредбе ст. 1 до 4 овог члана сходно се примјењују и на лица
из члана 4а овог закона.
+
Види:
чл. 23. Закона - 76/2009-6.
+
Судска пракса
XII КАЗНЕНЕ ОДРЕДБЕ
Казна за прекршаје
Члан 73
Новчаном казном од десетоструког до тристаструког износа минималне зараде у Републици казниће се за прекршај субјекат надзора-правно лице, ако:
1) инспектору не омогући несметано вршење инспекцијског надзора или не обезбиједи услове неопходне за несметани рад и утврђивање чињеничног стања (члан 21 став 1 и 2);
2) инспектору не припреми или не достави тачне податке, документацију или друге материјале у остављеном року (члан 21 став 3);
3) не дозволи вршење инспекцијског прегледа (члан 24 став 1);
4) не поступи по наредби инспектора, односно не обавијести га или не изврши мјере које су наређене у одређеном року (члан 20, члан 23 став 2, члан 56 став 1).
За прекршај из става 1 овог члана казниће се новчаном казном од једне половине до двадесетоструког износа минималне зараде у Републици одговорно лице у субјекту надзора.
За прекршај из става 1 овог члана казниће се субјекат надзора физичко лице новчаном казном од једне половине до двадесетоструког износа минималне зараде у Републици.
XIII ПРЕЛАЗНЕ И ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 74
Закони и други прописи којима се уређује вршење инспекцијског надзора ускладиће се са овим законом у року од шест мјесеци од дана ступања на снагу овог закона.
Члан 75
Прописи за спровођење овог закона донијеће се у року од 60 дана од дана ступања на снагу овог закона.
До доношења прописа из става 1 овог члана примјењиваће се прописи донешени на основу Закона о инспекцијској контроли.
Члан 76
Поступци који су започети прије ступања на снагу овог закона завршиће се по одредбама Закона о инспекцијској контроли.
Члан 77
Ступањем на снагу овог закона престаје да важи Закон о инспекцијској контроли ("Службени лист РЦГ", бр. 50/92), осим одредбе члана 26 и Поглавље "IV Управна инспекција" и чл. 29 до 32.
Члан 78
Овај закон ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у "Службеном листу Републике Црне Горе".
На основу члана 88 тачке 2 Устава Републике Црне Горе, доносим
Указ о проглашењу Закона о инспекцијском надзору
Проглашава се Закон о инспекцијском надзору, који је донијела Скупштина Републике Црне Горе на другој сједници првог редовног засиједања у 2003. години, дана 25. јуна 2003. године.
Број 01-331/2
Подгорица, 26. јун 2003. године
Предсједник Републике Црне Горе,
Филип Вујановић, с.р.
Закон о инспекцијском надзору
Закон је објављен у "Службеном листу РЦГ", бр. 39/2003 од 30.6.2003. године.
I ОПШТЕ ОДРЕДБЕ
Садржај закона
Члан 1
Овим законом уређују се начела инспекцијског надзора, начин и поступак вршења инспекцијског надзора, обавезе и овлашћења инспектора и друга питања од значаја за вршење инспекцијског надзора.
Примјена закона
Члан 2
Инспекцијски надзор, у складу са овим законом и другим прописом, врше министарства и органи управе (у даљем тексту: инспекцијски орган).
Одредбе овог закона примјењују се на све управне области, осим када је његова примјена искључена посебним законом.
Одредбе овог закона примјењују сходно и органи локалне самоуправе када, у складу са законом и другим прописима, врше инспекцијски надзор.
Појам инспекцијског надзора
Члан 3
Инспекцијски надзор се врши непосредним увидом код установе, правног лица, државног органа и органа општине, главног града, престонице, органа локалне управе, другог органа и организације, привредног друштва и другог облика вршења привредне дјелатности, физичког лица и другог субјекта (у даљем тексту: субјекат надзора).
Инспекцијски надзор се врши у погледу придржавања закона, других прописа и општих аката, као и предузимања управних и других мјера и радњи у циљу да се утврђене неправилности ускладе са прописима.
Вршење инспекцијског надзора
Члан 4
Инспекцијски надзор врши инспектор, као службеник са посебним овлашћењима и одговорностима.
Старјешина инспекцијског органа може одредити да инспектор обавља инспекцијски надзор у другој управној области из надлежности тог органа.
Изузетно, када то захтијевају посебне околности или у случају одсутности, односно дуже спријечености инспектора, старјешина инспекцијског органа може овластити појединог државног службеника који испуњава прописане услове да привремено врши послове инспекцијског надзора са свим овлашћењима инспектора, док трају те околности.
Мањи обим односно повремено вршење инспекцијског надзора
Члан 5
Кад вршење инспекцијског надзора у оквиру управне области, због мањег обима или повременог вршења инспекцијског надзора, не захтијева стални инспекцијски надзор, инспекцијски надзор врши службеник који испуњава прописане услове, којег овласти старјешина инспекцијског органа.
II НАЧЕЛА ИНСПЕКЦИЈСКОГ НАДЗОРА
Начело превентивности
Члан 6
У вршењу инспекцијског надзора инспектор обавља првенствено превентивну функцију, а предузима управне мјере и радње када се превентивном функцијом не може обезбиједити сврха и циљ надзора.
Начело сразмјерности
Члан 7
Инспектор у вршењу инспекцијског надзора предузима оне мјере и радње које су сразмјерне учињеним неправилностима, а којима се на повољнији начин за субјекат надзора постиже циљ и сврха инспекцијског надзора.
Начело јавности
Члан 8
Инспекцијски надзор је јаван.
Када је у питању заштита живота и здравља физичких лица или теже нарушавање јавног интереса, инспекцијски орган је дужан да обавијести јавност о чињеничном стању и неправилностима утврђеним у поступку инспекцијског надзора.
Начело самосталности
Члан 9
Инспектор је самосталан у вршењу инспекцијског надзора, у оквиру права и дужности које су утврђене законом и другим прописом.
Начело заштите јавног интереса
Члан 10
Инспектор врши инспекцијски надзор у циљу остваривања и заштите јавног интереса, као и интереса правних и физичких лица када је то у складу са јавним интересом.
Поступак инспекцијског надзора се покреће и води по службеној дужности.
Свако може поднијети иницијативу за покретање поступка инспекцијског надзора.
Начело истине
Члан 11
Инспектор, по службеној дужности, утврђује чињенично стање и изводи доказе у поступку инспекцијског надзора.
Субјекат надзора, у поступку инспекцијског надзора, може да предлаже и подноси доказе у циљу утврђивања потпуног и правилног чињеничног стања.
Начело супсидијарности
Члан 12
Поједина питања инспекцијског надзора могу се уредити посебним прописом.
У вршењу инспекцијског надзора, на питања која нијесу уређена овим законом или посебним прописом, супсидијарно се примјењују одредбе Закона о општем управном поступку.
III ОБАВЕЗЕ И ОВЛАШЋЕЊА ИНСПЕКТОРА
Обавезе инспектора
Члан 13
У вршењу инспекцијског надзора инспектор је нарочито обавезан да:
1) размотри иницијативу за покретање поступка инспекцијског надзора и о томе обавијести подносиоца иницијативе;
2) обавијести одговорно лице субјекта надзора о почетку обављања инспекцијског прегледа, осим ако сматра да би обавјештење умањило ефикасност инспекцијског надзора;
3) легитимише се субјекту надзора, односно одговорном или другом овлашћеном лицу субјекта надзора;
4) укаже субјекту надзора на права која може користити у поступку инспекцијског надзора;
5) о извршеном инспекцијском прегледу сачини записник;
6) води евиденције о извршеним инспекцијским прегледима, као и друге прописане евиденције;
7) чува државну, службену, пословну или другу тајну;
8) поступа законито, благовремено и у складу са етичким
кодексом државних службеника.
+
Судска пракса
Овлашћења инспектора
Члан 14
У вршењу инспекцијског надзора инспектор има овлашћења да:
1) прегледа: објекте и просторије, земљиште, опрему и уређаје, средства рада и друге предмете, производе који се стављају у промет, робу у промету, вршење промета робе и пружање услуга, пословне књиге, евиденције и регистре, уговоре, јавне исправе и другу пословну документацију;
2) утврђује идентитет субјекта надзора и других лица;
3) узима изјаве од субјекта надзора и других лица;
4) узима узорке који су потребни за утврђивање чињеничног стања;
5) нареди предузимање одговарајућих мјера и радњи ради обезбјеђења вршења надзора;
6) привремено одузме документацију, предмете и друге ствари које су неопходне ради утврђивања чињеничног стања;
7) забрани вршење одређених радњи;
8) обезбиједи извршење наложених мјера;
9) предузима и друге прописане мјере којима се обезбјеђује
вршење инспекцијског надзора.
+
Судска пракса
Обавезе и овлашћења у отклањању неправилности
Члан 15
Ради отклањања утврђених неправилности, инспектор је овлашћен и обавезан да субјекту надзора:
1) укаже на утврђене неправилности и одреди рок за њихово отклањање;
2) нареди предузимање одговарајућих мјера и радњи у року који одреди;
3) привремено забрани вршење дјелатности и других радњи;
4) привремено одузме предмете или средства којима је учињено неко кажњиво дјело, до окончања тог поступка;
5) изрече новчане казне, у складу са законом и другим прописом;
6) поднесе захтјев за покретање прекршајног поступка;
7) поднесе кривичну или другу одговарајућу пријаву;
8) врши друга овлашћења и обавезе у складу са прописима.
+
Судска пракса
Управне мјере и радње
Члан 16
Кад се у поступку инспекцијског надзора оцијени да је повријеђен закон или други пропис или да се не поштују прописани стандарди или нормативи, инспектор је обавезан да предузме управне мјере и радње:
1) нареди отварање, односно затварање објекта или просторије;
2) нареди обуставу градње, односно извођење радова;
3) нареди рушење, уклањање бесправно започетог или подигнутог објекта и уклањање ствари са одређеног простора;
4) нареди повлачење робе из предмета, односно стављање робе у промет;
5) нареди одузимање или уништење ствари, роба и других производа, као и животиња;
6) забрани коришћење простора, средстава рада, опреме, погона, уређаја, пословних и других објеката, превозних и других средстава;
7) забрани располагање новчаним средствима са пословног рачуна;
8) забрани производњу, употребу или промет робе или пружање услуга;
9) забрани кретање лица на одређеном простору, када постоји опасност угрожавања живота и здравља физичких лица;
10) забрани вршење било које радње којом се угрожава животна средина, имовина, или се доводи у опасност живот или здравље физичких лица;
11) до одлуке надлежног органа, одузме предмете, опрему, средства рада и друга средства којима је учињено неко кажњиво дјело;
12) одузме остварену имовинску корист, до одлуке надлежног органа;
13) нареди и предузимање других мјера којима се обезбјеђује отклањање утврђених неправилности, у складу са посебним прописима.
Мјере и радње из става 1. овог члана трају док се не отклоне неправилности, односно док трају околности због којих су изречене.
Инспектор може предузети, истовремено, и више управних мјера
или радњи када то налаже јавни интерес или сврха и циљ надзора.
+
Судска пракса
Новчана казна као управна мјера
Члан 17
Инспектор може изрећи новчану казну као управну мјеру у случајевима који су прописани законом.
Новчана казна изриче се у износу од 50 €.
Мандатна казна
Члан 18
Кад се у поступку инспекцијског надзора утврди да је субјекат надзора учинио прекршај за који је прописана новчана казна на лицу мјеста (мандатна казна), инспектор ће изрећи и наплатити прописану казну.
О наплаћеној мандатној казни инспектор субјекту надзора издаје потврду.
Потврда из става 2 овог члана садржи: податке о имену и презимену лица коме се изриче мандатна казна, висини казне, времену и мјесту изрицања мандатне казне, правном основу за изрицање мандатне казне и имену и презимену инспектора.
Ако на лицу мјеста није могуће наплатити мандатну казну из било којег разлога, инспектор ће субјекту надзора издати налог за уплату мандатне казне, коју је објекат надзора дужан уплатити у року од три дана од дана изрицања казне.
Ако субјекат надзора, у року из става 4 овог члана, не достави доказ инспектору о уплаћеној мандатној казни, инспектор ће поднијети захтјев за покретање прекршајног поступка.
Дужност легитимисања
Члан 19
Инспектор је дужан да се прије почетка инспекцијског надзора легитимише.
Субјекат надзора није дужан да омогући вршење инспекцијског надзора инспектору који се није легитимисао.
IV ПРАВА И ОБАВЕЗЕ СУБЈЕКТА НАДЗОРА И ДРУГИХ ЛИЦА
Општа обавеза субјекта надзора
Члан 20
Субјекат надзора обавезан је да поступи по предлогу, односно наредби инспектора.
Обавезе субјекта надзора у поступку
Члан 21
Субјекат надзора обавезан је да инспектору омогући несметано вршење инспекцијског надзора, да даје обавјештења и поставља на увид исправе, односно податке који су потребни за вршење надзора.
Субјекат надзора обавезан је да инспектору обезбиједи услове неопходне за несметан рад и утврђивање чињеничног стања.
Субјекат надзора је обавезан, на захтјев или наредбу инспектора, да достави или припреми тачне и потпуне податке, документацију или друге материјале који су потребни за обављање инспекцијског надзора, у року који му се одреди.
Права субјекта надзора у поступку
Члан 22
Субјекат надзора има право дати изјаву на записник и примједбе на законитост поступка надзора, понашање инспектора или тачност утврђеног чињеничног стања.
Субјекат надзора има право да одбије потписивање записника, ако се не слаже са чињеницама које су наведене у записнику или ако му је ускраћено право из става 1 овог члана.
Одбијање потписивања записника не задржава даље вођење поступка инспекцијског надзора.
Одговорна лица у поступку вршења надзора
Члан 23
За несметано вршење инспекцијског надзора и извршење наређених мјера одговара субјекат надзора и одговорно лице у субјекту надзора.
Субјекат надзора, односно одговорно лице у субјекту надзора дужно је, у року од три дана од истека рока одређеног за извршење мјере, да писано обавијести инспектора да ли су наређене мјере извршене.
Дужности других лица
Члан 24
Лице које није субјекат надзора у поступку је обавезно да дозволи вршење инспекцијског прегледа када постоји основана сумња де се у његовим објектима или просторијама обавља дјелатност или налазе предмети који су у вези са инспекцијским надзором.
Ако лице из става 1 овог члана не дозволи вршење инспекцијског прегледа, према њему ће се примјењивати овлашћења која инспектор има према субјекту надзора.
V ПОСТУПАК ИНСПЕКЦИЈСКОГ НАДЗОРА
Садржај инспекцијског надзора
Члан 25
Поступак инспекцијског надзора, у смислу овог закона, обухвата вршење контроле, одлучивање о правима и обавезама субјекта надзора које има у поступку и предузимање и извршење управних мјера и радњи.
Правила поступка
Члан 26
Поступак инспекцијског надзора води се у складу са овим законом, посебним прописима и Законом о општем управном поступку.
Вршење надзора без присуства субјекта контроле
Члан 27
Ако инспектор не затекне одговорно лице субјекта надзора или физичко лице код кога је потребно извршити инспекцијски надзор инспектор ће му, на мјесту прегледа, оставити позив да у одређено вријеме буде присутан ради вршења надзора.
Касније оштећење, уништење или уклањање позива не утиче на ваљаност достављања.
Ако се лице из става 1 овог члана не одазове позиву, инспектор ће извршити инспекцијски преглед у присуству службеног или другог лица.
Ометање инспектора
Члан 28
Инспектор ће да упозори или да удаљи лице које омета или онемогућава вршење инспекцијског прегледа, а може му изрећи новчану казну из члана 17 овог закона.
Ако инспектор оцијени да се инспекцијски преглед не може извршити ни предузимањем мјера из става 1 овог члана, затражиће помоћ полиције.
Дужност сарадње полиције
Члан 29
На позив инспектора, полиција је дужна одмах да предузме мјере којима се инспектору обезбјеђује несметано обављање инспекцијског прегледа.
Сарадња других институција и стручњака
Члан 30
Инспектор може, у оквиру инспекцијског поступка, да затражи мишљење и сарадњу стручних институција, односно одговарајућих стручњака, ако је то потребно ради правилне оцјене чињеничног стања.
Записник о инспекцијском прегледу
Члан 31
Инспектор о вршењу инспекцијског прегледа на лицу мјеста сачињава записник. Изузетно, кад због обима и сложености инспекцијског надзора, његове природе и околности није могуће сачинити записник у току инспекцијског прегледа, записник се сачињава у службеним просторијама органа, у року од три дана од дана извршеног прегледа.
Записник мора бити сачињен јасно и читко.
Образац и садржај записника утврђује старјешина инспекцијског органа.
Изузетак од обавезе сачињавања записника
Члан 32
О инспекцијским прегледима којима су констатоване неправилности, а које су у току прегледа отклоњене, записник се не мора сачињавати, али је инспектор дужан сачинити службену забиљешку.
Констатовање чињеница у току поступка
Члан 33
У записнику о извршеном инспекцијском прегледу констатују се примједбе, изјаве, захтјеви за изузеће и друге релевантне чињенице и околности.
Потписивање записника у току инспекцијског надзора
Члан 34
Инспектор и субјекат надзора потписују записник након завршеног инспекцијског прегледа.
Ако субјекат надзора одбије да потпише записник, инспектор ће да констатује разлоге његовог одбијања.
Субјекту надзора уручује се или доставља копија записника.
Инспекцијски преглед код непознатог субјекта надзора
Члан 35
У случајевима када инспектор не може утврдити ко је субјекат надзора у поступку, инспектор ће на мјесту прегледа оставити позив непознатом субјекту надзора да одређеног дана и часа буде присутан вршењу инспекцијског прегледа.
Ако се непознати субјекат надзора не одазове позиву из става 1 овог члана, инспекцијски преглед ће се извршити без присуства субјекта надзора у присуству службеног или другог лица.
Ако инспектор у току инспекцијског надзора утврди да постоје неправилности, писаним рјешењем ће наложити непознатом субјекту надзора отклањање неправилности и одредити рок извршења.
У случају из става 3 овог члана, рјешење ће се закачити на видном мјесту на објекту или предмету који је био предмет прегледа, чиме се сматра да је достава уредна, што ће се констатовати у записнику.
Указивање
Члан 36
Ако инспектор, у поступку инспекцијског прегледа, утврди неправилности, указаће субјекту надзора на учињене неправилности и одредиће рок да их отклони.
Неправилности, предложене радње и рок за њихово отклањање уносе се у записник.
О предузетим мјерама субјекат надзора је обавезан да писано обавијести инспектора у року који не може бити дужи од седам дана од дана указивања.
Инспектор ће рјешењем да нареди отклањање неправилности, ако накнадним прегледом утврди да субјекат надзора није у остављеном року отклонио неправилности.
Инспектор ће закључком на записнику обуставити поступак, ако
накнадним прегледом утврди да је субјекат надзора у остављеном року отклонио
неправилности.
+
Судска пракса
Закључак и рјешење у поступку
Члан 37
У поступку инспекцијског надзора инспектор доноси закључке и рјешења.
Закључак
Члан 38
Закључком се одлучује о питањима поступка која се појаве у току инспекцијског прегледа.
Писани закључак се издаје само у случајевима када је на закључак дозвољена посебна жалба.
Закључак из става 2 овог члана неће се издати ако се субјекат надзора на записник одрекне права жалбе.
Рјешење
Члан 39
Након инспекцијског прегледа, инспектор доноси рјешење о мјерама, радњама и роковима за отклањање неправилности.
Изузетно од става 1 овог члана, инспектор може управне мјере и радње наредити усменим рјешењем на записник, када оцијени да се на тај начин отклања непосредна опасност по живот и здравље људи, имовину веће вриједности или када је у питању заштита другог јавног интереса.
У случају из става 2 овог члана, инспектор је дужан да, у року од три дана од дана изрицања усменог рјешења, донесе писано рјешење.
Жалба
Члан 40
Против рјешења инспектора може се изјавити жалба у року од осам дана од дана доставе писаног рјешења.
О жалби одлучује министар, односно старјешина органа управе.
Жалба не одлаже извршење рјешења.
Одлагање извршења
Члан 41
Изузетно, извршење рјешења може се одложити до коначне одлуке по жалби, ако то природа односа дозвољава, ако се одлагање не противи јавном интересу и ако би извршењем рјешења наступила штета за субјекат надзора.
Предлог за одлагање извршења изјављује се у жалби.
VI ПОСЕБНЕ РАДЊЕ ИНСПЕКЦИЈСКОГ ПОСТУПКА
Узимање узорака
Члан 42
Инспектор може да узима узорке, ако је у поступку инспекцијског надзора потребно утврдити да ли производи у производњи или промету одговарају прописаном или декларисаном саставу односно квалитету.
Поступак узимања узорака
Члан 43
Приликом узимања узорака инспектор је обавезан да:
1) под истим условима и у исто вријеме узме највише три узорка у количини потребној за испитивање (за прву анализу, другу анализу на захтјев субјекта надзора и супер анализу);
2) сачини записник о узимању узорака;
3) узорке запечати и прописано означи;
4) узорак за прву анализу достави без одлагања стручној институцији на вјештачење, а други и трећи узорак сачува у одговарајућим условима;
5) без одлагања писано обавијести субјекат надзора о резултатима анализе,
6) на захтјев и по избору субјекта надзора без одлагања достави други узорак на анализу другој стручној институцији;
7) посебним закључком утврди износ трошкова који су настали поступком анализе узорака, коме се требају уплатити и у ком року, у случају када узети узорак не одговара прописаним стандардима.
Претпоставка сагласности
Члан 44
Ако субјекат надзора приликом узимања узорака не захтијева истовремено узимање и узорка за другу анализу, не може да побија резултате анализе узетог узорка.
Побијање резултата анализе
Члан 45
Субјекат надзора може да побија резултат анализе првог узорка захтјевом за вршење анализе другог узорка (узетог у исто вријеме и на исти начин), у року од три дана од дана достављања резултата анализе првог узорка.
Сматра се да је субјекат надзора сагласан са резултатима анализе првог узорка ако захтјев из става 1 овог члана не поднесе у остављеном року.
Ако резултат анализе другог узорка одступа од резултата анализе првог узорка, мјеродаван је резултат анализе другог узорка.
Анализа другог узорка не може се повјерити стручној институцији која је вршила анализу првог узорка.
Супер анализа
Члан 46
Ако се инспектор не слаже са резултатом анализе другог узорка може, у року од три дана од дана доставе резултата анализе другог узорка, да захтијева вршење супер анализе, осим у случају када су резултати анализе првог и другог узорка једнаки.
Супер анализа се не може повјерити стручној институцији која је вршила претходне анализе, осим ако нема друге институције овлашћене за вршење тих анализа и ако су инспектор и субјекат надзора сагласни да се анализа повјери једној од институција која је већ вршила анализу.
Трошкови анализе
Члан 47
Трошкове анализе сноси субјекат надзора, ако се утврди да узорци не одговарају прописаним стандардима.
Трошкове анализе сноси надлежни инспекцијски орган, ако се утврди да узорци одговарају прописаним стандардима.
Привремено одузимање предмета ради обезбјеђења доказа
Члан 48
Инспектор може, у оквиру вршења инспекцијског надзора, да одузме документацију, робу и друге предмете који могу послужити као доказ у одговарајућем поступку.
Одузимање ствари из става 1 овог члана траје до доношења правоснажног рјешења у поступку.
Обавезно одузимање предмета
Члан 49
Инспектор је дужан да привремено одузме предмете када је прописано њихово обавезно одузимање, када је њима учињен прекршај, кривично дјело или привредни преступ или ако је то потребно ради спрјечавања тежих посљедица.
Обавеза издавања потврде о привремено одузетим предметима
Члан 50
Инспектор издаје потврду субјекту надзора од којег се привремено одузимају одређени предмети.
Потврда из става 1 овог члана садржи: податке о имену и презимену, односно називу субјекта надзора, времену и мјесту одузимања предмета, правном основу за одузимање предмета, тачно назначеним одузетим предметима по врсти, количини и другим за идентификацију препознатљивим обиљежјима и имену и презимену инспектора.
Обавеза предаје одузетих предмета или роба надлежним органима
Члан 51
Привремено одузете предмете или робу, уз одговарајући захтјев за покретање поступка, инспектор предаје надлежном судском, прекршајном или другом органу.
Захтјев за покретање поступка из става 1 овог члана инспектор подноси најкасније у року од 48 сати од часа привременог одузимања.
Надлежни судски, прекршајни и други орган дужан је да, у случају из става 1 овог члана, одлучи у хитном поступку.
Обезбјеђење услова за привремено одузимање предмета
Члан 52
Надлежни инспекцијски орган је дужан да обезбиједи услове за чување и одржавање привремено одузетих предмета или робе до предаје органу за вођење одговарајућег поступка.
Орган надлежан за вођење поступка је дужан да преузме одузете предмете и робу на чување до коначне одлуке и да изда потврду о преузетим предметима.
Забрана располагања привремено одузетим предметима
Члан 53
Привремено одузетим предметима односно робама надлежни инспекцијски и други државни орган не може да располаже, осим ако овим законом или другим прописом није друкчије уређено.
Изузетно од става 1 овог члана, ако су одузети предмети или робе подложни кварењу, животиње угинућу или ако су знатни трошкови чувања или је њихово чување отежано, инспектор може закључком одредити да се продају, о чему је дужан да обавијести орган надлежан за вођење поступка.
Начин и продају предмета, односно роба прописаће старјешина инспекцијског органа.
Новац добијен у смислу става 2 овог члана депонује се до одлуке надлежног органа.
Обавеза накнаде штете субјекту надзора
Члан 54
Ако је због неефикасности или немарности надлежног органа, који је дужан да обезбиједи привремено одузету робу или предмете, кварењем, угинућем животиња или на други начин наступила материјална штета за субјекат надзора, насталу штету је дужан да надокнади тај орган.
Штета која је настала, у смислу става 1 овог члана, неће се надокнадити субјекту надзора ако је у судском или другом поступку, у којем се одлучује и о привремено одузетим предметима или робама, утврђена одговорност субјекта надзора.
Забрана обављања дјелатности
Члан 55
Када утврди да постоје неправилности већег обима или неправилности којима се угрожава живот или здравље физичких лица или животна средина и у другим случајевима одређеним законом, инспектор ће забранити обављање дјелатности печаћењем простора, објеката, градилишта, опреме, средстава рада и других средстава, до отклањања неправилности.
Инспектор ће наредити правним лицима која врше јавне услуге (снабдијевање водом, електричном енергијом, пружањем услуга телекомуникације и сл.) да субјекту надзора, који крши забрану обављања дјелатности, обуставе испоруку односно пружање услуга неопходних за обављање дјелатности.
Правно лице из става 2 овог члана дужно је да поступи по наредби инспектора.
VII ИЗВРШЕЊЕ
Праћење извршења
Члан 56
Субјекат надзора дужан је да изврши рјешење у року који је наведен у рјешењу.
Ако субјекат надзора не изврши рјешење у року одређеном за добровољно извршење, приступа се административном извршењу рјешења.
Инспектор обавјештава субјекат надзора о времену и начину административног извршења.
Инспектор прати, односно обезбјеђује извршење мјера које је наредио.
Административно извршење
Члан 57
Рјешење инспектора административно се извршава преко других лица, новчаном казном или непосредном принудом.
У поступку административног извршења инспектор ће оцијенити којим се најблажим начином за субјекат надзора може постићи циљ и сврха извршења.
Извршење преко других лица
Члан 58
Ако се наређена мјера састоји у извршењу одређене радње коју може извршити друго лице, а субјекат надзора је не изврши у одређеном року или на одређени начин или је изврши само дјелимично, спроводи се извршење преко других лица о трошку субјекта надзора.
Извршење из става 1 овог члана спроводи извршна служба инспекцијског органа, односно субјекат којег одреди инспектор.
Извршење новчаном казном
Члан 59
Ако је наређеном мјером субјекат надзора обавезан да нешто чини или трпи чињење, па поступа противно тој обавези, а наређена мјера се не може извршити преко других лица или непосредном принудом, инспектор ће субјекта надзора казнити новчаном казном: правно лице од 500 до 5000 €, а физичко лице од 50 до 500 €, ако до утврђеног рока не испуни своју обавезу.
Новчана казна се може поново изрицати све док се обавеза не изврши.
Новчана казна изриче се закључком на који није дозвољена жалба.
Извршење непосредном принудом
Члан 60
Ако се извршење не може обезбиједити преко других лица или новчаном казном, исто ће се извршити непосредном принудом.
Облик и начин непосредне принуде одредиће инспектор, у складу са правном природом управне ствари.
Извршења новчаних обавеза
Члан 61
Рјешење и закључак инспектора који гласе на новчане обавезе субјекта надзора принудно извршава надлежни орган за јавне приходе.
На извршно рјешење, односно закључак инспектор ставља клаузулу
о извршности и рјешење, односно закључак доставља надлежном органу за јавне
приходе на поступак наплате.
+
Судска пракса
Трошкови извршења
Члан 62
Трошкове административног извршења сноси субјекат надзора.
Инспектор одлучује рјешењем или закључком о трошковима из става 1 овог члана.
VIII ОДНОСИ ИНСПЕКЦИЈСКИХ И ДРУГИХ ОРГАНА
Сарадња органа
Члан 63
У вршењу инспекцијског надзора инспекцијски органи су дужни да међусобно сарађују и да сарађују са другим органима и организацијама.
Државни органи, органи локалне самоуправе и други органи и организације су дужни, на захтјев инспектора, да доставе тражене податке и обавјештења која су неопходна за остваривање његових функција.
Хитност поступка
Члан 64
Поступак по захтјевима и пријавама инспектора је хитан.
Надлежни орган је дужан да одмах узме у разматрање захтјеве и пријаве инспектора, а најкасније у року од осам дана од дана подношења захтјева, односно пријаве.
Дужност обавјештавања о исходу поступка
Члан 65
Орган којем је поднијета кривична пријава, пријава за привредни преступ, захтјев за покретање прекршајног или другог поступка дужан је да о исходу поступка обавијести надлежни инспекцијски орган.
IX ТРОШКОВИ ИНСПЕКЦИЈСКОГ ПОСТУПКА
Трошкови поступка
Члан 66
Трошкове инспекцијског поступка који се повољно окончао по субјекат надзора сноси инспекцијски орган, уколико законом није друкчије одређено.
Трошкове инспекцијског поступка који се неповољно окончао по субјекат надзора сноси субјекат надзора.
Трошкови поступка који су настали усљед недозвољених радњи субјекта надзора сноси субјекат надзора, без обзира како се поступак окончао.
О трошковима поступка који су познати у вријеме одлучивања одлучује се рјешењем истовремено са одлуком о главној ствари, односно посебним закључком када трошкови нијесу познати у моменту одлучивања о главној ствари.
О трошковима поступка одлучује се у складу са посебним прописом.
X ЗАЈЕДНИЧКО ВРШЕЊЕ ИНСПЕКЦИЈСКОГ НАДЗОРА
Потреба вршења заједничког надзора
Члан 67
Инспекцијски надзор може да се врши истовремено од стране више инспекцијских органа (у даљем тексту: заједнички инспекцијски надзор).
Заједнички инспекцијски надзор врши се нарочито:
1) ради отклањања непосредне опасности по живот и здравље људи и имовину веће вриједности;
2) ради преузимања хитних мјера које не трпе одлагање;
3) због сложености контроле или значаја отклањања неправилности;
4) ради контроле објеката од посебног значаја за туризам, трговину, угоститељство, саобраћај и друго, ради узимања узорака робе и других предмета чија је контрола у надлежности више инспекција;
5) када се оцијени да се надзор на тај начин може извршити брже и са што мање трошкова и губитка времена за субјекат надзора и инспекторе;
6) ради провјере навода из представке или притужбе, а у надлежности су два или више органа управе;
7) и у другим случајевима када је то прописано.
Влада Републике Црне Горе ближе ће уредити начин вршења заједничког инспекцијског надзора.
Сарадња у заједничком надзору
Члан 68
Ради вршења заједничког инспекцијског надзора инспекцијски органи дужни су, нарочито, да:
1) усклађују програме рада и планирају заједничко вршење надзора;
2) размјењују искуства и усклађују ставове о начину и методу рада и другим питањима;
3) одржавају заједничке састанке, консултације, савјетовања и друге облике међусобне сарадње;
4) обавјештавају друге органе о повредама прописа из њихове надлежности за које сазнају приликом вршења надзора.
XI ИНСПЕКТОРИ И ОДГОВОРНОСТ ИНСПЕКТОРА
Постављење инспектора
Члан 69
Услови и поступак постављења инспектора уређују се законом.
Службена легитимација
Члан 70
Инспектор има легитимацију којом доказује својство инспектора.
У случају када инспекцијски надзор обавља службеник, на основу овлашћења старјешине органа, овлашћење има карактер легитимације.
Образац легитимације, односно овлашћења прописује министарство надлежно за државну управу.
Легитимацију издаје старјешина инспекцијског органа.
Одговорност инспектора
Члан 71
Инспектор одговара за повреде службене дужности у складу са прописима о државним службеницима.
Разрјешење инспектора
Члан 72
Инспектор ће се разријешити, ако:
1) писано затражи;
2) се, у складу са законом, утврди да је трајно изгубио радну способност за обављање инспекцијског надзора;
3) је осуђен на казну затвора од најмање шест мјесеци или за кривично дјело које га чини недостојним дужности инспектора;
4) се утврди да није имао услове да буде постављен за инспектора;
5) несавјесно и нестручно врши инспекцијски надзор;
6) у вршењу инспекцијског надзора не поступа у складу са обавезама и овлашћењима утврђеним овим законом;
7) се бави дјелатностима које су неспојиве са инспекцијским надзором;
8) у другим случајевима за које закон прописује престанак службе.
Инспектор разријешен из разлога из става 1 тач. 1 и 2 овог члана може се распоредити на рад у истом органу.
Инспектор који се не може распоредити у смислу става 2 овог члана има права и обавезе као и службеник за чијим је радом престала потреба, сагласно Закону о државним службеницима.
У случајевима, из става 1 тач. 3, 4, 5, 6, 7 и 8 овог члана,
инспектору даном разрјешења престаје служба.
+
Судска пракса
XII КАЗНЕНЕ ОДРЕДБЕ
Казна за прекршаје
Члан 73
Новчаном казном од десетоструког до тристаструког износа минималне зараде у Републици казниће се за прекршај субјекат надзора-правно лице, ако:
1) инспектору не омогући несметано вршење инспекцијског надзора или не обезбиједи услове неопходне за несметани рад и утврђивање чињеничног стања (члан 21 став 1 и 2);
2) инспектору не припреми или не достави тачне податке, документацију или друге материјале у остављеном року (члан 21 став 3);
3) не дозволи вршење инспекцијског прегледа (члан 24 став 1);
4) не поступи по наредби инспектора, односно не обавијести га или не изврши мјере које су наређене у одређеном року (члан 20, члан 23 став 2, члан 56 став 1).
За прекршај из става 1 овог члана казниће се новчаном казном од једне половине до двадесетоструког износа минималне зараде у Републици одговорно лице у субјекту надзора.
За прекршај из става 1 овог члана казниће се субјекат надзора физичко лице новчаном казном од једне половине до двадесетоструког износа минималне зараде у Републици.
XIII ПРЕЛАЗНЕ И ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 74
Закони и други прописи којима се уређује вршење инспекцијског надзора ускладиће се са овим законом у року од шест мјесеци од дана ступања на снагу овог закона.
Члан 75
Прописи за спровођење овог закона донијеће се у року од 60 дана од дана ступања на снагу овог закона.
До доношења прописа из става 1 овог члана примјењиваће се прописи донешени на основу Закона о инспекцијској контроли.
Члан 76
Поступци који су започети прије ступања на снагу овог закона завршиће се по одредбама Закона о инспекцијској контроли.
Члан 77
Ступањем на снагу овог закона престаје да важи Закон о инспекцијској контроли ("Службени лист РЦГ", бр. 50/92), осим одредбе члана 26 и Поглавље "IV Управна инспекција" и чл. 29 до 32.
Члан 78
Овај закон ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у "Службеном листу Републике Црне Горе".
ИЗМЕНЕ
На основу члана 95 тачка 3 Устава Црне Горе доносим
Указ о проглашењу Закона о измјенама и допунама Закона о инспекцијском надзору
Проглашавам Закон о измјенама и допунама Закона о инспекцијском надзору, који је донијела Скупштина Црне Горе 24. сазива, на другој сједници другог редовног засиједања у 2009. години, дана 10. новембра 2009. године.
Број: 01-2846/2
Подгорица, 11. новембра 2009. године
Предсједник Црне Горе
Филип Вујановић, с.р.
На основу члана 82 став 1 тачка 2 и члана 91 став 1 Устава Црне Горе, Скупштина Црне Горе 24. сазива, на другој сједници другог редовног засиједања у 2009. години, дана 10. новембра 2009. године, донијела је
Закон о измјенама и допунама Закона о инспекцијском надзору
Закон је објављен у "Службеном листу ЦГ", бр. 76/2009 од 18.11.2009. године.
У Закону о инспекцијском надзору ("Службени лист РЦГ", бр. 39/03) у члану 2 послије става 1 додаје се нови став 2 који гласи:
"Изузетно, инспекцијски надзор у складу са овим законом и другим прописом могу вршити и правна лица кад им се ти послови пренесу, односно повјере. "
У ставу 3 ријеч "сходно" брише се.
Досадашњи ст. 2 и 3 постају ст. 3 и 4.
У члану 3 став 1 мијења се и гласи: "Инспекцијски надзор врши се у областима одређеним законом код физичких лица, невладиних организација, привредних друштава и других облика обављања привредних дјелатности, јавних предузећа, јавних установа и других правних лица, државних органа и служби, органа државне управе, органа локалне самоуправе, органа локалне управе и служби општине, Главног града, Пријестонице и других облика локалне самоуправе (у даљем тексту: субјекат надзора)".
У ставу 2 ријечи: "ускладе са прописима" замјењују се ријечима: "отклоне и обезбиједи правилна примјена прописа".
У члану 4 у ставу 3 послије ријечи "околности" додају се ријечи: "због повећаног обима посла".
Послије члана 4 додају се два нова члана који гласе:
"Члан 4а
Правно лице на које су пренесени или којем су повјерени послови инспекцијског надзора, те послове врши преко лица са посебним овлашћењима и одговорностима које испуњава услове за обављање послова инспектора, прописане законом.
Лице из става 1 овог члана бира се на основу јавног огласа на период од четири године, у складу са актима правног лица на које су пренесени или којем су повјерени послови инспекцијског надзора.
На избор и разрјешење лица из става 1 овог члана сагласност даје старјешина органа управе који сагласно прописима врши надзор над радом правног лица на које су пренесени или којем су повјерени послови инспекцијског надзора.
Члан 4б
У вршењу инспекцијског надзора лице из члана 4а овог закона има обавезе, овлашћења и одговорности инспектора, у складу са законом ".
У члану 13 у ставу 1 тач. 3, 5 и 7 бришу се.
Досадашње тач. 4, 6 и 8 постају тач. 3, 4 и 5.
У члану 16 у ставу 1 ријеч "оцијени" замјењује се ријечју "утврди", а послије ријечи: "и радње" додају се ријечи: "утврђене посебним прописом којим је уређена област у којој се врши инспекцијски надзор, а нарочито:".
У члану 17 у ставу 1 послије ријечи: "у случајевима" додају се ријечи: "и у износима". Став 2 брише се.
У члану 20 ријеч "предлогу" замјењује се ријечју "захтјеву".
У члану 22 став 2 мијења се и гласи:
"Субјекат надзора може да одбије да потпише записник ако му је ускраћено право из става 1 овог члана, а инспектор је дужан да разлоге одбијања констатује у записнику ".
Члан 36 мијења се и гласи:
"Ако инспектор у поступку инспекцијског прегледа утврди неправилности, указаће субјекту надзора на учињене неправилности и одредиће примјерен рок да их отклони.
На начин из става 1 овог члана инспектор ће поступити ако се субјекат надзора са тим сагласи, односно изјави да не захтијева доношење рјешења.
Неправилности, радње и мјере, сагласност, односно изјава субјекта надзора и рок за отклањање неправилности констатују се у записнику.
О предузетим радњама и мјерама субјекат надзора обавезан је да писано обавијести инспектора у року од седам дана од дана истека рока одређеног за отклањање неправилности.
Ако субјекат надзора у остављеном року у потпуности отклони неправилности на које му је инспектор указао, инспектор ће закључком обуставити поступак. Ако неправилности нијесу отклоњене, инспектор ће рјешењем наредити њихово отклањање".
У члану 38 став 3 брише се.
У члану 40 у ставу 1 послије ријечи "инспектора" додају се ријечи: "односно лица из члана 4а овог закона".
У члану 41 у ставу 1 ријеч "коначне" замјењује се ријечју "доношења".
Послије става 2 додаје се нови став 3 који гласи :
"Инспектор о предлогу одлучује закључком, у року од три дана од дана предаје жалбе.".
У члану 49 ријечи: "или привредни преступ" бришу се.
У члану 59 у ставу 1 ријечи: " субјекта надзора казнити новчаном казном: правно лице од 500 до 5000 С, а физичко лице од 50 до 500 € , ако до утврђеног рока не испуни своју обавезу" замјењују се ријечима: "субјекту надзора изрећи новчану казну, и то: правном лицу од 500 до 5000 €, а физичком лицу од 50 до 500 €, с тим што ће назначити да се новчана казна неће наплатити ако субјекат надзора изврши своју обавезу до истека за то одређеног рока".
У ставу 3 ријечи: "на који није" замјењују се ријечима: "против којег је".
У члану 61 у ставу 2 послије ријечи "поступак" додаје се ријеч "принудне".
У члану 63 у ставу 2 ријечи: "остваривање његових функција" замјењују се ријечима: "поступак инспекцијског надзора".
У члану 64 у ставу 2 ријеч "осам" замјењује се ријечју "пет".
У члану 65 ријечи: "пријава за привредни преступ" и зарез бришу се.
У члану 67 у ставу 3 ријеч "Републике" брише се.
У члану 70 у ставу 4 послије ријечи "органа" ставља се зарез и додају ријечи: "а инспектор је дужан да је врати даном разрјешења".
Послије члана 70 додаје се нови члан који
"Члан 70а
Лице из члана 4а овог закона има легитимацију, коју издаје одговорно лице у правном лицу на које су пренесени или којем су повјерени послови инспекцијског надзора.
Образац легитимације прописује министарство надлежно за послове државне управе. "
У члану 72 послије става 4 додаје се став 5 који гласи:
"Одредбе ст. 1 до 4 овог члана сходно се примјењују и на лица из члана 4а овог закона. "
Прописи донесени на основу члана 67 става 3 и члана 70 става 3 Закона о инспекцијском надзору ускладиће се са овим законом у року од 90 дана од дана ступања на снагу овог закона.
Члан 25
Овај закон ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у " Службеном листу Црне Горе ".
СУ-СК Број 01-474/14
Подгорица, 10. новембра 2009. године
Скупштина Црне Горе 24. сазива
Предсједник,
Ранко Кривокапић, с.р.